עיט 808

תולדותיו של סקייהוק משירות בחיל הנחתים במלחמת ויאטנם ועד למטווח בנגב

פרטי המטוס:

דגם: A-4E סקייהוק

טיפוס: מטוס קרב

יצרן: דגלס, מפעל אל סגונדו, קליפורניה,ארה”ב

מספר יצרן: 13384

מספר צי: 151996

בבה”ס לטיסה. ציור: עמוס דור

תולדות המטוס:

ב-19 בפברואר 1965 נקלט בטייסת אויריית חיל הנחתים VMA-311 שהיתה מוצבת אז בבסיס אל טורו שבקליפורניה. ב-20 באפריל 1966 הועבר לטייסת VMAAW-224 שהיתה בבסיס צ’ו לאי בדרום ויאטנם.

ב-1 במרץ 1967 הועבר לטייסת חיל הנחתים VMA-223 “בולדוגס” באותו בסיס. ב-18 ביוני 1967 נפגע מנ”מ, נזק קל. ב-2 בדצמבר אותה שנה הועבר לטייסת VMA-221 “פייטינג פאלקונס” תחת פיקודו של קולונל פ.ה.ת’ארסטון באותו בסיס, ונשא שם את קוד הזנב “CF” ואת קוד החרטום “15”.שימש למשימות תקיפה ואמנעה בלחימה במלחמת ויאטנם.ב-31 בינואר 1968 נפגע שוב מנ”מ, הנזק היה רציני, אך טייסו שב לבסיסו בשלום. ב-7 באוקטובר 1968 נפגע שוב, הפעם הנזק היה קל.

בשירות חיל הנחתים, ממריא לתקיפה מבסיס צ’ו לאי.

ב-19 בינואר 1970 הוחזר לטייסת VMA-223 שהועברה לכנף הנחתים השלישית  והוצבה בבסיס הנחתים אל טורו שבקליפורניה. ב-13 בנובמבר 1970 הועבר לבסיס האחזקה של מטוסי הצי בפנסקולה שבפלורידה. עבר ביקורת, שומר בקוקון והועבר באניה ארצה.הורד ממצבת מטוסי הצי האמריקאי ב-8 במרץ 1971.

נפרק מהאניה בנמל הקישון והועבר לבסיס תל נוף ושם, לאחר שבוצעה בו ביקורת קבלה במוסך עייט שבטייסת התחזוקה, הוצב בטייסת 116. השתתף בקרבות מלחמת יום הכיפורים תחת מספר זנב 208 שהוחלף אחרי המלחמה ל-808, וכשיצא משירות הועבר לטייסת 140 ומשם למגמת מתקדם קרב של ביה”ס לטיסה.

נדחף לכיפה בדת”ק בחוזרו מגיחה, לפני מלחמת יוה”כ

כשיצא משירות הועבר לבסיס עובדה לאחסנה ולאחר כמה שנים הועבר למטווח חיל האויר בנגב ע”י מסוק CH-53E של אויריית חיל הנחתים האמריקאי. שרידי המטוס נראו במטווח לאחרונה באפריל 2015.

במטווח. תמונה: דייויד ויינריך

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x