תאונת בז 669 “להק”

פרטי המטוס:

דגם:F-15A-17-MC איגל

יצרן: מקדוננל דגלס, ארה”ב

מספר יצרן: 304/IA006

מס’ חא”א: 76-1510

פרטי האירוע:

המטוס,שהופעל ע”י טייסת אבירי 133 המריא ב-25 בינואר 1988 מתל נוף לטיסת העברה לתעשיה האוירית לצורך ביצוע סקר לקראת הסבתו ל”בז 2000″.

המטוס הגיע לנתב”ג ונכנס לתהליך מקוצר של נחיתת מכשירים, כשהטייס מבצע הורקת דלק מהירה תוך כדי הליכה סביב למסלול 12 על מנת להביא את המטוס למשקל נחיתה, וניגש לנחיתה עם 6000 ליברות דלק במיכליו.

הטייס ביצע נגיעה רגילה על המסלול והוריד את האף למסלול ללא ביצוע עצירה אוירודינמית, כפי שמקובל בנחיתות במטוסי הבז, ובמהירות של 120 קשר הוא החל לבלום. בערך באמצע המסלול הטייס הרגיש שמערכת האנטי סקיד משחררת לחץ והמטוס אינו בולם. הוא העביר את בוחר הבלמים למוד הפעלה משני והבלימה התחדשה, אך המטוס החל להחליק. הטייס ניתק את האנטי סקיד וביצע בלימה מכנית .

כ-500 מ’ לפני סוף המסלול, וכשהיה במטוס במהירות 40 קשר, המטוס החליק שמאלה. הטייס לחץ יותר על המעצור הימני ואז החרטום סיבסב ימינה, המטוס החליק, הגלגלים ננעלו, המטוס ירד מהמסלול, כני הנסע שקעו בבוץ, כן הנסע הקדמי נשבר והמטוס ניזוק קשה, בדרגת נזק 4. הטייס כיבה את המנועים ויצא מהמטוס דרך החופה השבורה.

מטוס הבז חולץ מהבוץ והועבר למוסכי התעשיה האוירית, שם עבר שיפוץ שכלל החלפת כל חלק הגוף הקדמי. הוא הוחזר לטייסת ב-13 בפברואר 1990 וממשיך לטוס בה.

חלק הגוף הקדמי שלו הועבר לאחר שנים למוזיאון ח”א שם הוא משמש להדגמת הפלטה בתערוכת ציוד הבטיחות וההצלה

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *