תאונה שניה לבל 205 075

פגע בקרקע בטיסת אימון עם מערכת לראיית לילה

תודתנו למחבר על אישורו לפירסום המאמר ב “מרקיע שחקים”

בתחילת שנת 1975 הוטלה על טייסת 124 אשר הפעילה מסוקי בל 205 משימה לבחון שימוש במערכת חדשה, מערכת ראיית לילה להטסת המסוק.

כבר כאן אפשר לומר כי מדובר במערכת הידועה כיום בשם שפנפן או ז’ורנאל וכיום המערכת היא חלק אינטגרלי מציוד הטיסה של הטייסים לטיסות לילה, אבל כאן מדובר בדור ראשון, באב טיפוס.

כיוון שהמערכת הייתה ראשונית עדיין לא הותקנה תאורת רקע ירוקה להארת המכשירים (כמוכר היום!) , ולכן מכשירי הטיסה כוסו בחציצים אלכסוניים אשר הסתירו אותם מעיני הקברניט, אבל אפשרו לטייס הביטחון, כסא שמאל, “להציץ” ולראות הנתונים.

נתון נוסף שנכון להדגיש – במסוקים עדיין לא הייתה אזהרת ירידה מגובה ביטחון על מד הגובה האלקטרוני.

התאונה קרתה בלילה חשוך ובדיעבד הטיסה בוצעה מחוץ למעטפת הביצועים של המערכת.

טיסת הניסוי התבצעה מערבית לכפר מנחם, המסוק טס בגובה של כ 25 רגל מצפון לדרום, עבר את נחל ריף שעובר ממזרח למערב, בערך במקום בו עובר כיום כביש 6 כאשר מעבר לנחל היה שדה חרוש עם פני קרקע עולים.

באזור התאמן מסוק נוסף של הטייסת אשר שימש כמסוק ביטחון ועל המסוקים היה לבצע בדיקת קשר כל 15 דקות לצרכי בטיחות.

הצוות לא זיהה את התרוממות הקרקע, פגע בקרקע והחל להתגלגל בערך ב 45 מעלות שמאלה מציר הטיסה.

לאחר כ- 8 גלגולים המסוק נעצר, טייס הביטחון, מכיסא שמאל יצא, הקיף את המסוק מלפנים, “העיר” את המטיס, כסא ימין, אשר איבד הכרתו ועזר לו לצאת מהמסוק וזרז אותו כיוון שהייתה אש בחלק האחורי של המסוק ומשהתרחקו מעט קרא לחילוץ למסוק הביטחון על ערוץ החירום והכווין אותו לנחיתה ליד מקום התאונה. בינתיים האש כבתה.

סיפר טייס מסוק הביטחון נתי מינקוביץ’:1

“באחת מטיסות הלילה במסוק בל 212 באיזורי הטיסה של תל נוף יחד עם נדב אפרת מקורס 69, תודרכנו לא לרדת מגובה מסוים, מאחר שמתחתנו מתאמן מפקד הטייסת יעקב בירן (ביקו) וסגנו יואש שפירא בטיסת לילה בגובה נמוך עם אמצאי ראיית לילה חדשים. תוך כדי טיסה שמענו קריאות מצוקה על ערוץ ה”גארד”.2 שפירא שידר” “פגיעה בקרקע. פצועים. בואו לחלץ”.
ביקשנו להפעיל את מכשיר ה”רינה”, ואיתרנו את מקום הפגיעה בקרקע. הדלקנו אורות נחיתה וזיהינו מסוק מרוסק שבצידו שניים. נחתנו בסמוך אליו וכיבינו מנועים. ביקו פצוע בבטן,שפירא עם שבר פתוח ברגל. העלינו את השניים למסוק, המראנו והבאנו אותם לבית החולים תל השומר.”

מסוק הביטחון עדכן את מגדל תל נוף על התאונה ומסוק סופר פרלון אשר גם הוא התאמן באזורי האימון של תל נוף הצטרף למסוק הטייסת ונחת ליד המסוק הפגוע למקרה שיידרש סיוע נוסף. את הסופר פרלון הטיס טייס מילואים אשר את השינה לקראת טיסות הלילה עשה בשכון משפחות בבית של טייס הביטחון, במסוק שפגע בקרקע.

מסוק הביטחון העלה את שני אנשי הצוות אליו, טס לתל-נוף, שם עלו עליו שני צוותים רפואיים, אחד לכל איש צוות והצוות הועבר לאבחנה וטיפול בתל השומר. המטיס, כסא ימין, נפגע בעיקר ברגל, נותח ועבר שיקום ארוך וטייס הביטחון, כסא שמאל, עבר סדרת ניתוחים בבטן וחזר לתפקידו כמפקד הטייסת וחזר לטוס אחרי תקופה קצרה, יחסית.

הערות המערכת:

1.כפי שסיפר בספר “קורס טייס 68 חמישים שנה למלחמת יום הכיפורים”. באישורו.

2. “גארד”-ערוץ החירום בקשר.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
הראל גילוץ
הראל גילוץ
1 year ago

תמונה נוספת של המסוק באדיבותו של יעקב בירן (ביקו)

מסוק 075.jpg
1
0
Would love your thoughts, please comment.x