פרטי המטוס:
דגם: A-4E סקייהוק
טיפוס: מטוס קרב
יצרן: דגלס, מפעל אל סגונדו, ארה”ב
מספר יצרן:
מספר צי:
תיאור האירוע:
ביום 12 בספטמבר 1975 הוביל טייסו של עיט 860 מטייסת 110 מבנה לאימון ניווט בגובה נמוך, שבסופו יבצעו המטוסים יעפי קלע במטווח בנגב. המטוס היה חמוש בפצצות אימונים 500 ק”ג.
בתדריך שלפני הגיחה, הסבירו שיש לבדוק את מערכת ה-LABS (Low Altitude Bombing System ) של המטוסים באיזור ים המלח. הטייס שכח לבדוק את המערכת
כשהתחיל המבנה להנמיך לקראת המטווח, הודיע מס’ 2 למוביל שצריך לבדוק את המערכת. המוביל, כנראה בשל לחץ, לא בדק את המערכת, הפעיל את מפסקי החימוש והעביר בטעות את בוחר החימוש למצב שחרור פצצות ידני במקום לאוטומטי.(ע”י מערכת ה-LABS )
כשעבר מעל נקודת צא כיוון, לחץ הטייס על הפיקל (כפתור שחרור הפצצות במוט ההיגוי). הוא שמע צפצוף באזניות והרגיש את שחרור הפצצות. הוא משך בחוזקה ומיד עם תחילת הנסיקה הרגיש פיצוץ בחלקו האחורי של המטוס.
מיד לאחר מכן אירעה במטוס הפסקת חשמל כללית, והגאי הכיוון והגובה הפסיקו להגיב. מס’ 2 הודיע לו על אש שמתפשטת בכיוון הזנב, וכשהגיע לגובה 6,000 רגל החל המטוס לסבסב סבסובים חזקים ולא נשלטים.
בגובה 8000 רגל חש הטייס שאיבד שליטה על המטוס, הפעיל את כסא המפלט ונטש בשלום.
הטייס פונה ע”י מסוק .