פרטי המסוק:
דגם: SA-313B אלואט II
יצרן: סוד אויאסיון, צרפת
מספר יצרן: 1963/591C
תולדות המסוק:
אלואט 010 שימש בחיל האויר למשימות סיור, חילוץ והובלת מפקדים בשירות טייסת 125 בבסיס שדה דב.
עם סגירת מערך מסוקי האלואט בחיל האויר במאי 1975, הועבר לאחסנה בתעשיה האוירית והוצא למכירה. לאחר שלא נמכר הועבר לתצוגה בבסיס בית הספר הטכני בחיפה ולאחר מכן הועבר למוזיאון חיל האויר בחצרים שם הוא אוחסן. במשך השנים הופרד תא הטייס מגוף המסוק ומצבו התדרדר.
בשנת 2005 ביקש מנכ”ל חברת מנועי בית שמש להציג בחצר המפעל מסוק אלואט, גם מפני שמנועו יוצר ע”י חברת טורבומקה הצרפתית שבעליה היה יוסף שידלובסקי, שיסד את מפעל מנועי בית שמש, וגם מפני שהמפעל תחזק את מנועי מסוקי האלואט עבור חיל האויר כשאלה היו בשירות.
מסוק 010 נרכש מהמוזיאון וב-15 ביולי 2005 הובל לחברת מנועי בית שמש שהמפעל שלה נמצא באיזור התעשיה המערבי של בית שמש. כותב שורות אלו לקח על עצמו לשפץ את המסוק לתצוגה בנוסף על תפקידו.
האלואט על המשאית, מוכן לנסיעה למנועי בית שמש. (צילום:אלי כהן) | נפרק מהמשאית במנועי בית שמש (צילום:אלי כהן) |
במשך כמה שנים פורק המסוק לחלקיו, כולל המנוע והמערכת הדינמית, הם נוקו, חלקים שנרקבו במשך השנים יוצרו מחדש , והם נצבעו בצבעים המקוריים והורכבו חזרה על גוף המסוק. הכוונה היתה לטפל בתא הטייס בחלקו השני של השיפוץ , אולם בשל שינויים אירגוניים בחברה, השיפוץ הופסק והמסוק וחלקיו הוכנסו לאחסנה ומצבם הלך והתדרדר.
תמונות מהשיפוץ: (צילום:אבינעם מיסניקוב)
גוף המסוק, המנוע, ממסר ראשי, ראש הרוטור, מוטות שינוי פסיעה | המנוע,כונס אויר, מקרן שמן, ציר יציאה, סטרטר-גנרטור |
בשנת 2019 הוחלט בבסיס פלמחים של חיל האויר לנטוע חורשה לזכר נופלי טייסת 124 ולהציב בה מסוקי עבר וביניהם האלואט. לשם כך הובא לשם ממוזיאון חיל האויר מסוק אלואט מס’ זנב 017 שהיה ללא מנוע ולהבי רוטור ראשי ובמצב כללי גרוע.
בקבוצת “מנוענים” בפייסבוק התפרסם בחודש מרץ 2019 פוסט ובו חיפשו אנשי פלמחים מנוע עבור המסוק. כותב שורות אלה יצר קשר עם האחראי על הפרוייקט שהגיע למנועי בית שמש וראה את המסוק, ובעקבות זאת הועברו המסוק וחלקיו לבסיס פלמחים.
בתחילה נשלחה משאית שהעמיסה את תא הטייס , מיכל הדלק ואת כל החלקים הקטנים שעוד לא הורכבו.
בהמשך הגיע סמיטריילר של גף חילוץ מטוסים ביא”א 22 שבפיקוחו של ידידנו רנ”ג דניאל עמדי, העמיס את גוף המסוק ואת הלהבים והעביר אותם לבסיס פלמחים
גוף המסוק מועמס על הנגרר קשור ומוכן לתזוזה
רנ”ג עמדי קושר את גוף המסוק למנוף לקראת פריקתו בבסיס פלמחים מימין לשמאל: תא הטייס של אלואט 10, אלואט 17 וגוף אלואט 10
המסוק שופץ במשך שנתיים לתצוגה תוך שימוש בחלקים ממסוק 017, והרכבת להבים שיוצרו במיוחד ( הלהבים המקוריים לא היו ראויים לשימוש עקב מצבם הרעוע), ולבסוף הוצב על כן בין העצים הצעירים. טקס החניכה נערך ביום 10 במאי 2021, יום פתיחת מבצע “שומר החומות” במעמד צוות השיפוץ, אנוכי, מפקד טייסת 124 וסמ”ט א’.
לאחר הרכבתו בעזרת תא הטייס וחלקים מאלואט 17 לאחר צביעה, חלונות תא הטייס מוכנים להרכבה החלונות מורכבים. מחכה לדלתות על הכן בחורשת הנופלים של טייסת 124