כל הדאונים בישראל

כל הדאונים שטסו בעבר ושטסים כיום בישראל

מאמר זה סוקר את כל הדאונים שטסו אי פעם במדינת ישראל ובארץ ישראל, ואת ההיסטוריה של כל דאון. עם זאת, לא כל הנתונים המידע והתמונות מצויים ברשותנו, על כן המאמר מתוכנן להיות דינמי וצומח ככל שהמידע יצטבר .

אנא עיקבו אחרי העידכונים. אנו פונים לכל מי שבידו מידע ותמונות על הדאונים בארץ לפנות אלינו. נשמח גם לקבל תיקונים, הערות והשלמות.

אות קריאה/
מס’ זנב
יצרןדגםמס’ יצרןארץ יצורתמונותתולדות הדאון
4X-101שייבה לייסטונגL-SPATZ 55  גרמניה ראה 4X-GAA
4X-102שייבה לייסטונגL-SPATZ 55  560גרמניה הופעל  בקלוב התעופה.ראה 4X-GAB
4X-103EONאולימפיה בריטניה 
4X-106סלינגסביT-30B-206ישראל יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים. הופעל בגדנ”ע אויר.לאחר מכן הופעל תחת אות קריאה 4X-GFB. שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים.
4X-107סלינגסביT.43 סקיילארק 3F1318בריטניה ראה  אות קריאה 4X-GGB
4X-202שייבה ברגפאלקה II/5546גרמניה
4X-CGNגרובG.103 טווין אסטיר3024גרמניה היה רשום בגרמניה כ-D-7148 מינואר 2006. נרשם ובוטל ב-2006
4X-GAAשייבה לייסטונגL-SPATZ 55  גרמניה כונה “סופר דרור”.בעל מוטת כנפיים של 15 מטר. הופעל בקלוב התעופה
4X-GABשייבהL-SPATZ 55560גרמניההופעל בגדנ”ע אויר תחת אות הקריאה 4X-102.הפך ל-4X-GAB  בדצמבר 62 הופעל בקלוב התעופה שם כונה “דרור”. נמכר ל-מ.בן שמעון והופעל במסגרת מועדון הדאייה עין שמר
4X-GACגרובG.104 ספיד אסטיר IIB4062גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-8723. הובא ארצה בינואר 82.הופעל ע”י עמותת דאייה נגב. ביצע נחיתת חירום במצפה רמון בתאריך 2.7.88. מופעל ע”י מרכז דאייה נגב משדה תימן.
4X-GADגרובG.104 ספיד אסטיר II4027גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ- D-7238.הובא ארצה  במאי 94.מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו
4X-GAHגרובG.102C קלאב אסטיר IIIB5567CBגרמניהצילום:עמוס  איטםהדאון היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-0720. מופעל ע”י מרכז דאייה נגב משדה תימן.
4X-GAIרולאדן-שניידר פלוגזוגבאוLS-4 גרמניהמופעל במרכז דאייה מגידו
4X-GALגרוב103 טווין אסטיר3156גרמניההיה רשום בבריטניה עם מספר של אגודת הדאייה המלכותית BGA2398 ואות קריאה G-DUU. הובא ארצה ע”י 3 שותפים חברי מרכז דאייה נגב.מופעל משדה תימן.
4X-GAMPZLPW-5 סמיק17.06.004פולין נרשם בארץ בשנת 96. מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו משדה מגידו
4X-GANPZLPW-5 סמיק17.02.005פוליןנרשם בארץ במאי 2006.מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו ממנחת מגידו
4X-GARגרובG.103 טווין אסטיר3108גרמניההיה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-7779 נרשם בתאריך 11.5.95 ע”ש ה.נ.וולקרס מניולוסן.נמכר ל-Overgedragen aan Stichting Soaring Support מארנהם

שבהולנד בתאריך 5.6.97. נרשם בהולנד תחת אות קריאה PH-1054 בתא

ריך 8.6.99.נמכר ל-World Soaring Support BV מארנהם ב-6.12.99. אות הקריאה ההולנדי בוטל כשנמכר לישראל. נמכר לארז בלגה וזה מכרו בתאריך 1.1.07 לאייל רענן שהוא בעליו כיום.הדאון מופעל משדה תימן.
4X-GASגלספלוגלH.205 קלאב ליבל110 נרשם בארץ בינואר 2007 בבעלות מרכז דאייה מגידו
4X-GATגרובG.103 טווין אסטיר II3557גרמניההדאון היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-8765. נמכר לבריטניה והיה רשום באגודת הדאייה המלכותית כ-BGA4282 ותחת אות קריאה G-XHG. הובא ארצה ע”י מרכז דאייה  מגידו ומופעל משדה מגידו
4X-GAVגרובG.102 אסטיר CS 771707גרמניההדאון נמכר כחדש לבריטניה והיה רשום באגודת הדאייה המלכותית כ-BGA2365 ותחת אות קריאה G-DTJ. הובא ארצה ע”י מועדון דאייה נגב  והופעל משדה תימן.לאחר שעבר תאונה בתימן נמכר לקלמן גולדנר.שופץ ע”י יורם מיכאלי בפיקוח מיכאל פינקוס וכיום מופעל ע”י מרכז דאיה מגידו (תודתנו  לעמוס איטם על עזרתו בפרטים)
4X-GAYגרוב103 טווין אסטיר II3531גרמניהשנת יצור:1980.נמכר לבעלים בפינלנד והיה רשום שם תחת אות קריאה OH-662 . לאחר מכן נמכר לבעלים בשוודיה  תחת אות קריאה SE-UHH.היה רשום ע”ש מועדון הטייס ב-הרלונגה מהתאריך 19.4.89. נמכר לבריטניה והיה רשום באגודת הדאייה המלכותית כ-BGA4591 ותחת אות קריאה G-JLD ע”ש טי.ג’וינט מלאשאם. הובא ארצה ע”י מרכז דאייה מגידו  ומופעל ממנחת  מגידו.
4X-GAZPZLPW-5 סמיק17.05.019פוליןנרשם בארץ בנובמבר 96. מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו משדה מגידו.במהלך דאייה מחוץ ל”משפך המסלולים” של מנחת מגידו, בתאריך 25.4.11, לא הצליח הדואה להשיג פוטנציאל ולחזור חזרה למנחת והוא נאלץ לבצע נחיתה בקרחת חורש באזור גבעי. הדואה נחלץ ללא פגע, אך לדאון נגרם נזק.
4X-GBAEONאולימפיה מסה בריטניההובא לארץ ישראל בזמן המנדט.הופעל ע”י הקלוב הארץ ישראלי לתעופה .לאחר קום המדינה הופעל ע”י קלוב התעופה.בשדה סירקין. בתחילת שנות השישים השופץ, נצבע בצבע אדום וכנהוג בימים ההם זכה שהצייר זיגי פרנקל ז”ל יצייר ציור משעשע על חרטומו. התרסק בתאונה בשנת 1965. קישור לסרטון המראה את טיסתו הראשונה של צבי נחמיאס ז”ל בדאון
4X-GBBEONאולימפיה מסה בריטניה 
4X-GBHגרובG.103 טווין אסטיר II3562גרמניהמופעל ע”י מרכז דאייה מגידו  מנובמבר 07 משדה מגידו
4X-GBLרולאדן-שניידר פלוגזוגבאוLS-8 גרמניהמופעל משדה תימן.בבעלות פרטית
4X-GBZ אלכסנדר שלייכרASW-24B גרמניה הובא ארצה מארה”ב בפברואר 2012
4X-GCAלייסטר-קאופמן  ארה”בהופעל ע”י קלוב התעופה. כונה  “חבית מעופפת”. אוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין. הושמד בשריפה שפרצה במקום ב-23 ביולי 67
4X-GCBגרוב103 טווין אסטיר3024גרמניה שנת יצור:1977.הדאון נמכר כחדש לבעלים בדנמרק והיה רשום שם משנת 1978 עד 1998 תחת אות קריאה OY-XHZ. הובא ארצה ע”י ארז בלגה והופעל במרכז דאייה נגב. נמכר לגרמניה ונרשם שם תחת אות קריאה D-7148
4X-GCCאלכסנדר שלייכרASW-2424034גרמניהשנת יצור:1989.הדאון היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-2614.הובא לארץ ע”י מועדון דאייה מגידו בדצמבר 2006.קיבל תעודת כושר טיסה בדצמבר 2006.מופעל משדה מגידו.
4X-GCHשרמפ-הירת’Janus B174גרמניה היה רשום בשוויץ HB-1704 של מועדון GVVN, נרשם בארץ בתאריך 30.4.2014 ומופעל ע”י מועדון דאייה נגב
4X-GDAשייבהברגפאלקה II/5546גרמניה 
4X-GDCICA-BRASOVIS-28B.2232רומניההובא ארצה ומופעל ע”י מרכז דאייה מגידו.
4X-GDDרולאדן-שניידר פלוגזוגבאוLS.33194גרמניה הדאון היה רשום בארה”ב תחת אות קריאה N17TR. הרישום האמריקאי נמחק בתאריך 19.7.88 כשהדאון הובא ארצה ע”י ד.זריצקי ודני לשם.
4X-GDFאיירי אוויאישןPIK-20B20134Cפינלנדהדאון היה רשום בפינלנד תחת אות קריאה OH-595. נמכר לבריטניה וניה רשום באגודת התעופה המלכותית כ-BGA2049 ותחת אות קריאה G-DEE. נרכש והובא ארצה ע”י משה צביאלי ביולי 87. מופעל משדה מגידו.
4X-GDGאלכסנדר שלייכרASW.20C20706גרמניה שנת יצור 1983.נרשם בארה”ב ע”ש דן גולדמן תחת אות קריאה N84WM בתאריך 23.5.90. אות הקריאה האמריקאי בוטל בתאריך 21.1.92 כשהועבר ע”י גולדמן לישראל. נרשם בארץ בפברואר 92.נמכר במרץ 2005 למתאו קזקוף מספרינברוק שבמחוז אלברטה בקנדה ונרשם על שמו תחת אות קריאה C-GEXR בתאריך 18.3.05. הדאון מופעל בשדה רד דיר במחוז אלברטה.
4X-GDHICA-BRASOVIS-28B.2129רומניהנרשם בארץ בשנת 1978 ע”ש מועדון דאייה גליל עליון. הופעל ממחניים. לדאון זה אירעה תאונה קשה במחניים בתאריך 20 בנובמבר 2004 כאשר בעת נחיתתו גמר מסלול ללא יכולת לעצור והתהפך. הטייס והנוסע נפצעו.
4X-GDLICA-BRASOVIS-28B.292רומניה הדאון היה רשום בארה”ב, תחת אות הקריאה N2269E ובעליו האחרונים היה מארק ווילקיסון מהעיר מסה שבאריזונה.אות הקריאה האמריקאי בוטל בתאריך 29. באפריל 97 כשנמכר לישראל. כאן נרשם ע”ש מועדון דאייה נגב. נמכר לדנמרק ומופעל שם תחת אות קריאה OY-XJH.
4X-GDRאלכסנדר שלייכרASW-24B24254  היה רשום בארה”ב כ-.N924DR.נרשם בארץ  במרץ 11
4X-GDTאלכסנדר שלייכרASW-15B15288גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-2988 והובא ארצה ע”י מרכז דאייה מגידו ביולי 88.מופעל ממנחת מגידו.
4X-GDUICA-BRASOVIS-28B2311  נרשם בארץ במאי 11
4X-GEAסלינגסבי T-31B קאדט בריטניה הופעל ע”י קלוב התעופה.היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67
4X-GEBסלינגסביT-31B קאדט בריטניה הופעל ע”י קלוב התעופה.היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67
4X-GECסלינגסביT-31B.2 פריפקט1051בריטניה הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד עם מספר זנב 04. לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה ונרשם תחת אות קריאה 4X-GEC.
4X-GEDסלינגסביT-31B קאדט1052בריטניה הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 05. מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.
4X-GEEסלינגסביT-31B קאדט895בריטניה הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 01. מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו
4X-GEFסלינגסביT-31B קאדט1061בריטניההופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 06. מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.
4X-GEGסלינגסביT-53B1717בריטניה הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד .מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. לאחר מכן הועבר לשימוש מועדון הדאייה נגב והופעל מתימן. הוצא משימוש לאחר נחיתה כבדה ומאוחסן בתימן.
4X-GEHסלינגסבי T-31B קאדט1053בריטניה הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 07. מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.
4X-GEIסלינגסביT-31B קאדט11ישראליוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל בגדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 22.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.
4X-GEJסלינגסביT-31B קאדט10ישראליוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 21.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. יצא משירות בשנת 93 והרישום בוטל.שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים.
4X-GEKסלינגסביT-31B קאדט14ישראליוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 25.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. לאחר מכן הופעל משדה תימן.שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים.
4X-GELסלינגסביT-31B קאדט13ישראל יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 24.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.
4X-GEMסלינגסביT-31B קאדט08ישראליוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 19.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. יצא משירות בשנת 93 והרישום בוטל.שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים.
4X-GESאיריPIK-20B צרפת שנת יצור 76.הבא מסלובניה ע”י אייל שמש בספטמבר 12
4X-GFAסלינגסביT-31B.2 פריפקט בריטניה הופעל ע”י קלוב התעופה.היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67
4X-GFBסלינגסביT-31B קאדט06ישראל יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 4X-106.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים.
4X-GFCסלינגסביT-31B.2 פריפקט בריטניה הופעל ע”י קלוב התעופה.היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67
4X-GFDסלינגסביT-31B.2 פריפקט ישראל יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד .לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה .היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67
4X-GFFסלינגסביT-31B.2 פריפקט01ישראל יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 12.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.
4X-GFGסלינגסביT-31B.2 פריפקט07ישראל יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 29.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.
4X-GFHסלינגסביT-31B.2 פריפקט04ישראליוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 15.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים. התמונה:מספר דן אורן (פיפי):ברמת דוד חסמו את הגישה לכלי רכב והולכי רגל במחסומים ובתוכם גדר תיל למנוע מהולכי רגל ומכוניות לעבור סמוך למסלולים.לטיס הדאון היה חסר איזה מטר גובה כדי לעבור מעל המחסום ולהגיע לתחילת המסלול (באנדר שוט), התוצאה: כמו שיפוד על המחסום,דרך אגב הוא אפילו לא נשרט
4X-GGBסלינגסביT-43B סקיילארק 3F1318בריטניההיה רשום בבריטניה באגודת התעופה המלכותית כ-BGA1011. נרכש ע”י  קלוב התעופה בעזרת תרומה של חברת “פז”. על חרטומו היתה צבועה הכתובת “פז”.הופעל בתחילה תחת אות קריאה  4X-107.  לאחר מכן הועבר למועדון דאייה נגב. כיום מפורק ומאוחסן בשדה תימן
4X-GGCסלינגסביT-41 סקיילארק 21064בריטניההופעל ע”י גדנ”ע אויר תחת מס’ זנב 08 והועבר לקלוב התעופה.לאחר מכן הופעל ע”י מועדון דאייה עין שמר.
4X-GGDסלינגסביT-41B סקיילארק 21065בריטניה הופעל ע”י גדנ”ע אויר.הועבר לקלוב התעופה והופעל ע”י מועדון דאייה נגב.  יצא משימוש לאחר שנפגע בתאונת נחיתה.
4X-GGGאלכסנדר שלייכרASW-2020132גרמניה הובא ארצה ע”י 3 שותפים ומופעל ממועדון דאייה נגב בשדה תימן
4X-GGHאלכסנדר שלייכרASW-24B24221גרמניה היה רשום בארה”ב כ-N4GV. נרשם בארץ במרץ 10
4X-GGMשייבה SF-34 דלפין5102גרמניה נרשם בפברואר 91.היה בבעלות ד.קנדלר והופעל ע”י מועדון דאייה עין שמר. הרישום בוטל בשנת 92
4X-GGNשייבהSF-34B דלפין5138גרמניה נרשם במרץ 92.
4X-GGRסלינגסביT-41 סקיילארק 2 בריטניה  
4X-GGYגרוב102 אסטיר CS1077גרמניה הדאון היה רשום בגרמניה תחת אות הקריאה D-3309.הובא לארץ ומופעל ע”י מועדון דאייה גליל עליון.
4X-GGZגרוב103 טווין אסטיר II3662גרמניההיה רשום בדרום אפריקה כ-ZS-GNP ע”ש ר.מ.א.וויטלי מתאריך 1.2.82.הובא ארצה ומופעל ע”י מועדון דאייה נגב
4X-GHAשרדרHP-9-1 ארה”בנבנה ע”י  מנחם בר וחברי מועדון דאייה מגידו והוטס ע”י מנחם בר ז”ל. מספר דן אורן:” בנית הדאון ארכה מספר שנים, על פי שרטוטים שקבלנו מארה”ב. את כל החלקים ייצרנו בעצמנו מאלומיניום בלבד, בלי עץ ובלי בד. לכל צלע הינו צריכים לבנות פרופיל מעץ ,לפיו היינו בונים את הצלע עצמה מאלומיניום.עבור הכנפיים ייצרנו “ג’יג”, תבנית שבתוכה בונים את הכנף כדי שתקבל את הפרופיל ולא תתעוות. היו לדאון מדפים שיצאו מתוך שפת הזרימה, הורדת המדפים הייתה עם ידית שמסובבים אותה בתא הטיס. את הגולם לחופה (עליו יוצקים ומכופפים את הפרספקס) הינו משפשפים ימים ולילות כדי לקבל את הפרופיל של החופה.  השקענו בדאון הזה הרבה כסף, זמן עבודה, ושבועות של חופש להשלמת הפרויקט. כל פעם הינו שמים חצי ממשכורתנו הצבאית לטובת הפרויקט”. כשנפטר מנחם בר תרמה משפחתו את הדאון למרכז למורשת התעופה בחוף הבונים.
4X-GHBשרדרHP-1825גרמניה נבנה והוטס ע”י מנחם בר ז”ל
4X-GHCגלספלוגלH.303 מוסקיטו B123גרמניההובא ארצה ע”י ד.קנדלר והופעל ע”י מועדון דאייה עין שמר. ולאחר מכן ע”י מועדון דאייה מגידו.התרסק בתאריך 21.4.07
4X-GHDשרדרHP-1860-2גרמניה היה בבעלות אבשלום מור
4X-GHEשרדרHP-18110גרמניה נמצא במוזיאון התעופה במנחת ראשון
4X-GHFשמפ-הירת’ HS-5 נימבוס 3T10/67גרמניההדאון יוצר בשנת 1984.היה רשום בגרמניה כ-D-KHIA.הובא ארצה ע”י מנחם בר ז”ל באוקטובר 84 והוטס על ידו ממנחת מגידו. כשנפטר בר היו לדאון  1317 ש”ט ו-227 זינוקים
4X-GHWגלספלוגלH.205 קלאב ליבל61שוויץהיה רשום בשווייץ כ-HB-1208.הובא ארצה  בנובמבר 83.ומופעל ע”י מרכז  דאייה מגידו
4X-GIAאוברלרשנרסטנדרד אוסטריה S40גרמניההיה בבעלות קלוב התעופה.הופעל ע”י מועדון דאייה נגב.התרסק בתאריך 20.4.89. כ-15-20 דקות לאחר ההמראה בגרירה מתימן,הטייס מצא עצמו בגבה נמוך מערבית לשדה ללא יכולת חזרה.החליט לנחות בשדה בשטח,בפניה לצלע סופית נכנס לסחרור עד שפגע בקרקע.הדאון נפגע קשה
4X-GILאלכסנדר שלייכרASW-24B24243גרמניה בעלים קודמים:Segelfluggruppe Skylark בשווייץ,אות קריאה HB-3208.מופעל ממגידו ממאי 09
4X-GIMגרוב G-103 טווין  אסטיר טריינר3005גרמניהבעלים קודמים:Nykopings Flygklubb בשוודיה אות קריאה SE-UFP.נרשם בינואר 05.מופעל במרכז דאייה נגב משדה תימן
4X-GJAסירןC.30S אדלווייס11צרפתלפי דברי זמי רהט-בעליו של הדאון (יחד עם שני שותפים): ” ידוע לי בודאות כי חיל האויר קיבל אותו בשנת 1965 במתנה, עקב קניית כמות נכבדת  של מיסטרים או מיראזים.   למיטב ידיעתי,שימש בבסיס רמת דוד לאורך שנות ה 60 את פיקודיו של מנחם בר, ובתחילת שנות ה70 הועבר למגידו, שם שימש  כדאון הכי מתקדם,”רק למדריכים”.במהלך שנות ה-80 נכנס לפעילות לכלל החברים, וכאשר הנהלת מגידו החליטה להפטר מדאוני העץ רכשנו כמה חברים את הדאון כדאון פרטי,ואשר  משמש אותנו עד היום בכיף גדול,מזה כ 15 שנה.
קוריוז אחד: לפני כ-10 שנים עפה החופה בעת גרירה,כנראה שלא נסגרה כראוי.כל מכשירי הדאון יושבים ומחוברים לחופה,והנזק  למכשירים היה מזערי.לעומת זאת,החופה עצמה (לא המסגרת) נפגעה.הצרפתים רצו הרבה כסף כי “צריך להביא את התבניות מאי שם”,החופה סודרה והכל חזר למקומו בשלום.”
4X-GJBסירןC.30S אדלווייס35צרפת הדאון היה רשום בצרפת ע”ש CENTRE VELIVOLE DU VAL DE L’EURE תחת אות קריאה F-CDAP  מתאריך 3.7.67. הובא ארצה בשנות ה-80 ע”י מועדון דאייה מגידו יחד עם דאון 4X-GJC. התרסק כאשר נחת בשדה זרוע מכשולים ליד מנחת “גיבור” מצפון מזרח לקרית שמונה. הוצא משימוש וחלקיו וכנפיו שימשו לאחזקת שני הדאונים האחרים. 
4X-GJCסירןC.30S אדלווייס45צרפתהדאון היה רשום בצרפת ע”ש CENTRE VELIVOLE DU VAL DE L’EURE תחת אות קריאה F-CDFG מתאריך 28.6.68.הובא ארצה יחד עם 4X-GJA ו-4X-GJC. הועבר למועדון דאייה נגב.
4X-GKAאלכסנדר שלייכר KA.6CR רונסלגר6651גרמניההובא ארצה ע”י קלוב התעופה בספטמבר 68..הופעל במועדון דאייה מגידו. בתאריך 7 באוגוסט 93 התנגש באויר עם דאון 4X-GKI עקב איבוד קשר עין בעת ביצוע פנייה באותה התרמיקה.תאונה נוספת הוציאה את הדאון משימוש.מספר  יצחק יצב:הדאון חנה בעמדת חניה ומטוס קל (ססנה או פייפר) שנחת ,לא האט מספיק כשטייסו ניכנס לצומת המסלולים.הטייס פנה שמאלה במהירות גבוהה, לא הצליח להתיישר כראוי ופגע בקצה גלגל ימין שלו בדאון .כתוצאה מכך ניזוק הדאון קשות והוצא מסד”כ הדאונים.
4X-GKBאלכסנדר שלייכרKA.6CR רונסלגר6652גרמניה הובא ארצה ע”י קלוב התעופה בספטמבר 68..הועבר לשימוש מועדון דאייה נגב
4X-GKCאלכסנדר שלייכרKA-8B8864גרמניההובא ארצה ע”י קלוב התעופה בדצמבר 71.הועבר לשימוש מועדון דאייה נגב.בתמונה: נוחת במחניים בעת פריסה לשם של מועדון דאייה נגב,1983 (באדיבות אייל רענן)
4X-GKDאלכסנדר שלייכרKA.6CR רונסלגר6495גרמניה הובא ארצה ע”י קלוב התעופה באוקטובר 1976.
4X-GKEאלכסנדר שלייכרK.7 רונלדר297גרמניההדאון היה רשום בצרפת כ-F-CCDV ע”ש ASSOC AERO REG CENTRE INTER CLUBS DE FAYENCE מתאריך 6.4.59. נמכר לגרמניה והופעל שם תחת אות קריאה D-4727. הובא ארצה ע”י י. לייבמן ושותף בינואר 77. הופעל ממגידו, מופעל מתימן.
4X-GKFאלכסנדר שלייכר K.7 רונלדר865גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5006. הובא ארצה ע”י ה.רייכמן נרשם ביוני 1977. עידכון מאת איתי פלס אוקטובר 17:נרכש בשנת 1977 על ידי קבוצה של 12 איש מקלוב התעופה בירושלים והובא לירושלים על ידי מיכאל פינקוס שביצע את הרכישה עבור הקבוצה.
בשדה התעופה עטרות הופעל מועדון הדאיה על ידי חברי הקלוב הטיסנאים עם דאון T-31 עליו הוצאו רשיונות הדואה של החברים.
הדאון הוצב  שם וביצע טיסות בשדה מצדה ושדה תימן. מאחר ובירושלים אין תנאי דאיה הדאון העבר לפעילות בשדה מגידו ולאחר מכן באופן קבוע במועדון עין שמר בהסכם בין הבעלים הירושלמים למועדון, שם שימש להדרכת חניכים. גורלו אינו ידוע
4X-GKGאלכסנדר שלייכרK.8228/61גרמניההדאון היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-5210. הובא ארצה ע”י קלוב התעופה בנובמבר 77..הועבר לשימוש מועדון דאייה מגידו. התרסק בתאריך 11 בספטמבר 1980 לייד מחניים. טייסו נהרג. שוקם ומופעל במרכז דאייה נגב
4X-GKHאלכסנדר שלייכר K.7 רונאלדר7125גרמניה הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-8795.מופעל במועדון דאייה נגב נפגע בנחיתת חוץ ב-10.3.95. נגרם נזק בינוני.
4X-GKIאלכסנדר שלייכרK.7 רונאלדר327גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5587.הובא ארצה ע”י הקלוב לתעופה במאי 78.. בתאריך 31.5.93 כן נסע שמאל קרס בעת ריצה על המסלול.נזק בינוני.בתאריך 7.8.93 התנגש באויר עם דאון 4X-GKA עקב איבוד קשר עין בעת ביצוע פנייה באותה התרמיקה.
4X-GKJאלכסנדר שלייכרK-8B8139גרמניה הדאון היה רשום בגרמניה כ-D5249.הובא ארצה ע”י קלוב התעופה במאי 78.
4X-GKKאלכסנדר שלייכרK-8B546גרמניה נרשם בארץ בפברואר 79.התרסק ב-12.9.80 הרישום בוטל בשנת 84.
4X-GKLאלכסנדר שלייכרK-8B1062גרמניה הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5039.הובא ארצה ע”י קלוב התעופה באפריל 1981..מופעל ע”י מועדון דאייה גליל עליון משדה מחניים
4X-GKMאלכסנדר שלייכרK-7 רונאלדר7021גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5057. נרשם בארץ באפריל 1981.הדאון נחת נחיתה כבדה בשדות קיבוץ מחניים וניזוק קשה  ויצא משימוש. הרישום בוטל בשנת 1993.
4X-GKNאלכסנדר שלייכרK-8B8712גרמניה הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-1685.הובא ארצה ע”י קלוב התעופה במאי 1981..כשל מנוע לאחר ההמראה בתאריך 10.12.93.ניסה לחזור למסלול,הזדקר והתרסק.נזק כבד
4X-GKOאלכסנדר שלייכרK-8B0810גרמניה הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-1644.הובא ארצה ע”י מ.. בן שמעון ביוני 82 .מופעל ממחנים ע”י מועדון דאייה גליל עליון
4X-GKPאלכסנדר שלייכרK-7 רונאלדר1096גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-4084. נרשם בארץ באפריל 87.מופעל במועדון דאייה גליל עליון ממחניים
4X-GKSאלכסנדר שלייכרK-7 רונאלדר170/59גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5740. נרשם בארץ ביוני 90.הופעל במרכז דאייה מגידו
4X-GKTאלכסנדר שלייכרK-7 רולאנדר7208גרמניההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-4700. נרשם בארץ ביוני 2000.מופעל במרכז דאייה נגב
4X-GMAICA-BRASOVIS-28M227רומניההובא ארצה ע”י חברת אימרקס.רשום ע”ש 4 שותפים.מופעל במועדון דאייה מגידו.ב-30.5.98 החופה עפה בטיסה ונתפסה בהגה הגבה.נחת בשטח.נזק בינוני
4X-GMBPDPS PZL BIELSKOSZD-45A אוגרB-604פולין
4X-GMDהופמן פלוגזוגבאוHK-35R סופר דימונה36375אוסטריההדאון היה רשום בשוויץ כ-HB-2238.נמכר לאיטליה והיה רשום כ-I-RIAS ע”ש אדליו גורלטה וע”ש קרלו סראציו מתאריך 13.4.95.הובא ארצה ביולי 78 ע”י חברת מוטורגליידר.בתאריך 11.2.00 הטייס איבד שליטה בנחיתה.ירד לצד המסלול
4X-GMFולנטין פלוגזוגבאוטייפון 17E1101גרמניההובא ארצה בשנת 2003 ומופעל ממגידו
4X-GMGשרמפ-הירתוונטוס cM45/485גרמניה שנת יצור:1990.הדאון היה רשום בשוויץ  כ-HB-2190.הובא ארצה ע”י דן גולדמן. הועבר על ידו לארה”ב ורשום שם על שמו כ-N811DG מתאריך 14.2.03.
4X-GMHגלאסר-דירקסDG-4004-125גרמניה הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-KIDC.נמכר לדנטה קראפיני באיטליה ונרשם על שמו מתאריך 17.3.88. נמכר לאמנון הררי שהביאו ארצה בספטמבר 99.הרישום האיטלקי נמחק בתאריך 2.3.01. מופעל במועדון דאיה נגב בשדה תימן.
4X-GMIגרובG.103C טווין אסטיר IIISL35044גרמניה נרשם בארץ בשנת 2008. התרסק במגידו ב-7.6.19
4X-GMLגרוב102 אסטיר CS1009גרמניה הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-6505. נרשם בארץ בדצמבר 93.הופעל בארץ ע”י מועדון דאייה עין שמר.
4X-GMMאיסואר סירןPIK-30720צרפתPhoto:Al Stacyתאריך יצור:15.5.86.נרשם בבריטניה תחת אות קריאה G-BMMJ בתאריך 13.6.86.נרשם ע”ש ג’יימס רוג’ר קרייג בתאריך 15.5.91.הרישום הבריטי בוטל כשנמכר לישראל בתאריך 21.9.01.הובא ארצה ע”י אריה ונקרט ועפר שרון שהם בעליו גם כיום.מופעל מתימן.
4X-GMOלט איירוטכניק13SL ויוואט930518צ’כיההדאון היה רשום בגרמניה כ-D-KROT ממאי 95. הובא ארצה ע”י ז.שרון בשנת 1996 ומופעל במועדון דאייה גליל עליון ממחניים. בתאריך 16.4.99 לאחר הניתוק עפה החופה.נחת לפני המסלול וביצע לולאת קרקע.נזק בינוני
4X-GMPAMS FLIGHT D.O.O.DG 505MBSE246B22גרמניה הובא ארצה ע”י ארז בלגה  באורטובר 06 בבעלות ארז ו-4 שותפים
4X-GMRאיירי אוויוןPIK-20E20226צרפתהובא ארצה באפריל 02.בבעלות רפי לוסקי .בתאריך 12.4.03 בגישה לנחיתה פגע בקרקע וניזוק קשה.שוקם וחזר לטיסה. מופעל במסגרת מרכז דאייה נגב בשדה תימן.
4X-GMVשרמפ-הירת’ונטוס cM22/451גרמניה נרשם בארץ במאי 09
4X-GMWשרמפ-הירת’דואו דיסקוס XT144גרמניהנרשם בארץ 14.5.18. מופעל ממגידו
4X-GMXICA BRASOVIS-28M258רומניההדאון היה רשום בבריטניה כ-G-BMX.הובא ארצה ע”י 5 שותפים.מופעל ממגידו.
4X-GMYאלכסנדר שלייכרASW-24E24845גרמניה היה רשום בגרמניה כ-D-KIMK.מופעל בבעלות פרטית מינואר 09
4X-GMZZSLS  WROCLAWSZD-24C פוקה 3W-153פולין הדאון היה רשום בפולין כ-SP-2392.נמכר לבריטניה ונרשם באגודת הדאייה המלכותית כ-BGA1090 ותחת אות קריאה G-BMZ.הובא ארצה  באקטובר 95 עי פרופסור סידני גאסנר
4X-GYPאלכסנדר שלייכרASW-2828051גרמניהשנת יצור: 2002.נרשם בארץ 19.9.21
4X-GRDDG FLUGZEUGBAUDG-808S גרמניה הובא מגרמניה באוגוסט 12

תגיות: ,

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
מרטין
מרטין
10 months ago

יש טעות בתולדות הדאון 4X-GKF. אני אישית למדתי לטוס עליו בשנות ה-90 ואפילו ביצעתי את הסולו הראשון שלי עליו (עם משקולת מאחור במקום מדריך), הוא אכן הופעל על ידי מועדון דאיה עין שמר ואינני יודע מה עלה בגורלו אחרי 96′, אבל הוא בוודאי לא סיים את חייו ב-1977.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x