מאמר זה סוקר את כל הדאונים שטסו אי פעם במדינת ישראל ובארץ ישראל, ואת ההיסטוריה של כל דאון. עם זאת, לא כל הנתונים המידע והתמונות מצויים ברשותנו, על כן המאמר מתוכנן להיות דינמי וצומח ככל שהמידע יצטבר .
אנא עיקבו אחרי העידכונים. אנו פונים לכל מי שבידו מידע ותמונות על הדאונים בארץ לפנות אלינו. נשמח גם לקבל תיקונים, הערות והשלמות.
אות קריאה/ מס’ זנב | יצרן | דגם | מס’ יצרן | ארץ יצור | תמונות | תולדות הדאון |
4X-101 | שייבה לייסטונג | L-SPATZ 55 | גרמניה | ראה 4X-GAA | ||
4X-102 | שייבה לייסטונג | L-SPATZ 55 | 560 | גרמניה | הופעל בקלוב התעופה.ראה 4X-GAB | |
4X-103 | EON | אולימפיה | בריטניה | |||
4X-106 | סלינגסבי | T-30B-2 | 06 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים. הופעל בגדנ”ע אויר.לאחר מכן הופעל תחת אות קריאה 4X-GFB. שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים. | |
4X-107 | סלינגסבי | T.43 סקיילארק 3F | 1318 | בריטניה | ראה אות קריאה 4X-GGB | |
4X-202 | שייבה | ברגפאלקה II/55 | 46 | גרמניה | ||
4X-CGN | גרוב | G.103 טווין אסטיר | 3024 | גרמניה | היה רשום בגרמניה כ-D-7148 מינואר 2006. נרשם ובוטל ב-2006 | |
4X-GAA | שייבה לייסטונג | L-SPATZ 55 | גרמניה | כונה “סופר דרור”.בעל מוטת כנפיים של 15 מטר. הופעל בקלוב התעופה | ||
4X-GAB | שייבה | L-SPATZ 55 | 560 | גרמניה | הופעל בגדנ”ע אויר תחת אות הקריאה 4X-102.הפך ל-4X-GAB בדצמבר 62 הופעל בקלוב התעופה שם כונה “דרור”. נמכר ל-מ.בן שמעון והופעל במסגרת מועדון הדאייה עין שמר | |
4X-GAC | גרוב | G.104 ספיד אסטיר IIB | 4062 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-8723. הובא ארצה בינואר 82.הופעל ע”י עמותת דאייה נגב. ביצע נחיתת חירום במצפה רמון בתאריך 2.7.88. מופעל ע”י מרכז דאייה נגב משדה תימן. | |
4X-GAD | גרוב | G.104 ספיד אסטיר II | 4027 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ- D-7238.הובא ארצה במאי 94.מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו | |
4X-GAH | גרוב | G.102C קלאב אסטיר IIIB | 5567CB | גרמניה | ![]() | הדאון היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-0720. מופעל ע”י מרכז דאייה נגב משדה תימן. |
4X-GAI | רולאדן-שניידר פלוגזוגבאו | LS-4 | גרמניה | מופעל במרכז דאייה מגידו | ||
4X-GAL | גרוב | 103 טווין אסטיר | 3156 | גרמניה | היה רשום בבריטניה עם מספר של אגודת הדאייה המלכותית BGA2398 ואות קריאה G-DUU. הובא ארצה ע”י 3 שותפים חברי מרכז דאייה נגב.מופעל משדה תימן. | |
4X-GAM | PZL | PW-5 סמיק | 17.06.004 | פולין | נרשם בארץ בשנת 96. מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו משדה מגידו | |
4X-GAN | PZL | PW-5 סמיק | 17.02.005 | פולין | נרשם בארץ במאי 2006.מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו ממנחת מגידו | |
4X-GAR | גרוב | G.103 טווין אסטיר | 3108 | גרמניה | היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-7779 נרשם בתאריך 11.5.95 ע”ש ה.נ.וולקרס מניולוסן.נמכר ל-Overgedragen aan Stichting Soaring Support מארנהם שבהולנד בתאריך 5.6.97. נרשם בהולנד תחת אות קריאה PH-1054 בתא ריך 8.6.99.נמכר ל-World Soaring Support BV מארנהם ב-6.12.99. אות הקריאה ההולנדי בוטל כשנמכר לישראל. נמכר לארז בלגה וזה מכרו בתאריך 1.1.07 לאייל רענן שהוא בעליו כיום.הדאון מופעל משדה תימן. | |
4X-GAS | גלספלוגל | H.205 קלאב ליבל | 110 | נרשם בארץ בינואר 2007 בבעלות מרכז דאייה מגידו | ||
4X-GAT | גרוב | G.103 טווין אסטיר II | 3557 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-8765. נמכר לבריטניה והיה רשום באגודת הדאייה המלכותית כ-BGA4282 ותחת אות קריאה G-XHG. הובא ארצה ע”י מרכז דאייה מגידו ומופעל משדה מגידו | |
4X-GAV | גרוב | G.102 אסטיר CS 77 | 1707 | גרמניה | הדאון נמכר כחדש לבריטניה והיה רשום באגודת הדאייה המלכותית כ-BGA2365 ותחת אות קריאה G-DTJ. הובא ארצה ע”י מועדון דאייה נגב והופעל משדה תימן.לאחר שעבר תאונה בתימן נמכר לקלמן גולדנר.שופץ ע”י יורם מיכאלי בפיקוח מיכאל פינקוס וכיום מופעל ע”י מרכז דאיה מגידו (תודתנו לעמוס איטם על עזרתו בפרטים) | |
4X-GAY | גרוב | 103 טווין אסטיר II | 3531 | גרמניה | שנת יצור:1980.נמכר לבעלים בפינלנד והיה רשום שם תחת אות קריאה OH-662 . לאחר מכן נמכר לבעלים בשוודיה תחת אות קריאה SE-UHH.היה רשום ע”ש מועדון הטייס ב-הרלונגה מהתאריך 19.4.89. נמכר לבריטניה והיה רשום באגודת הדאייה המלכותית כ-BGA4591 ותחת אות קריאה G-JLD ע”ש טי.ג’וינט מלאשאם. הובא ארצה ע”י מרכז דאייה מגידו ומופעל ממנחת מגידו. | |
4X-GAZ | PZL | PW-5 סמיק | 17.05.019 | פולין | נרשם בארץ בנובמבר 96. מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו משדה מגידו.במהלך דאייה מחוץ ל”משפך המסלולים” של מנחת מגידו, בתאריך 25.4.11, לא הצליח הדואה להשיג פוטנציאל ולחזור חזרה למנחת והוא נאלץ לבצע נחיתה בקרחת חורש באזור גבעי. הדואה נחלץ ללא פגע, אך לדאון נגרם נזק. | |
4X-GBA | EON | אולימפיה מסה | בריטניה | ![]() | הובא לארץ ישראל בזמן המנדט.הופעל ע”י הקלוב הארץ ישראלי לתעופה .לאחר קום המדינה הופעל ע”י קלוב התעופה.בשדה סירקין. בתחילת שנות השישים השופץ, נצבע בצבע אדום וכנהוג בימים ההם זכה שהצייר זיגי פרנקל ז”ל יצייר ציור משעשע על חרטומו. התרסק בתאונה בשנת 1965. קישור לסרטון המראה את טיסתו הראשונה של צבי נחמיאס ז”ל בדאון | |
4X-GBB | EON | אולימפיה מסה | בריטניה | |||
4X-GBH | גרוב | G.103 טווין אסטיר II | 3562 | גרמניה | מופעל ע”י מרכז דאייה מגידו מנובמבר 07 משדה מגידו | |
4X-GBL | רולאדן-שניידר פלוגזוגבאו | LS-8 | גרמניה | מופעל משדה תימן.בבעלות פרטית | ||
4X-GBZ | אלכסנדר שלייכר | ASW-24B | גרמניה | הובא ארצה מארה”ב בפברואר 2012 | ||
4X-GCA | לייסטר-קאופמן | ארה”ב | הופעל ע”י קלוב התעופה. כונה “חבית מעופפת”. אוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין. הושמד בשריפה שפרצה במקום ב-23 ביולי 67 | |||
4X-GCB | גרוב | 103 טווין אסטיר | 3024 | גרמניה | שנת יצור:1977.הדאון נמכר כחדש לבעלים בדנמרק והיה רשום שם משנת 1978 עד 1998 תחת אות קריאה OY-XHZ. הובא ארצה ע”י ארז בלגה והופעל במרכז דאייה נגב. נמכר לגרמניה ונרשם שם תחת אות קריאה D-7148 | |
4X-GCC | אלכסנדר שלייכר | ASW-24 | 24034 | גרמניה | שנת יצור:1989.הדאון היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-2614.הובא לארץ ע”י מועדון דאייה מגידו בדצמבר 2006.קיבל תעודת כושר טיסה בדצמבר 2006.מופעל משדה מגידו. | |
4X-GCH | שרמפ-הירת’ | Janus B | 174 | גרמניה | היה רשום בשוויץ HB-1704 של מועדון GVVN, נרשם בארץ בתאריך 30.4.2014 ומופעל ע”י מועדון דאייה נגב | |
4X-GDA | שייבה | ברגפאלקה II/55 | 46 | גרמניה | ||
4X-GDC | ICA-BRASOV | IS-28B.2 | 232 | רומניה | הובא ארצה ומופעל ע”י מרכז דאייה מגידו. | |
4X-GDD | רולאדן-שניידר פלוגזוגבאו | LS.3 | 3194 | גרמניה | הדאון היה רשום בארה”ב תחת אות קריאה N17TR. הרישום האמריקאי נמחק בתאריך 19.7.88 כשהדאון הובא ארצה ע”י ד.זריצקי ודני לשם. | |
4X-GDF | איירי אוויאישן | PIK-20B | 20134C | פינלנד | הדאון היה רשום בפינלנד תחת אות קריאה OH-595. נמכר לבריטניה וניה רשום באגודת התעופה המלכותית כ-BGA2049 ותחת אות קריאה G-DEE. נרכש והובא ארצה ע”י משה צביאלי ביולי 87. מופעל משדה מגידו. | |
4X-GDG | אלכסנדר שלייכר | ASW.20C | 20706 | גרמניה | שנת יצור 1983.נרשם בארה”ב ע”ש דן גולדמן תחת אות קריאה N84WM בתאריך 23.5.90. אות הקריאה האמריקאי בוטל בתאריך 21.1.92 כשהועבר ע”י גולדמן לישראל. נרשם בארץ בפברואר 92.נמכר במרץ 2005 למתאו קזקוף מספרינברוק שבמחוז אלברטה בקנדה ונרשם על שמו תחת אות קריאה C-GEXR בתאריך 18.3.05. הדאון מופעל בשדה רד דיר במחוז אלברטה. | |
4X-GDH | ICA-BRASOV | IS-28B.2 | 129 | רומניה | נרשם בארץ בשנת 1978 ע”ש מועדון דאייה גליל עליון. הופעל ממחניים. לדאון זה אירעה תאונה קשה במחניים בתאריך 20 בנובמבר 2004 כאשר בעת נחיתתו גמר מסלול ללא יכולת לעצור והתהפך. הטייס והנוסע נפצעו. | |
4X-GDL | ICA-BRASOV | IS-28B.2 | 92 | רומניה | הדאון היה רשום בארה”ב, תחת אות הקריאה N2269E ובעליו האחרונים היה מארק ווילקיסון מהעיר מסה שבאריזונה.אות הקריאה האמריקאי בוטל בתאריך 29. באפריל 97 כשנמכר לישראל. כאן נרשם ע”ש מועדון דאייה נגב. נמכר לדנמרק ומופעל שם תחת אות קריאה OY-XJH. | |
4X-GDR | אלכסנדר שלייכר | ASW-24B | 24254 | היה רשום בארה”ב כ-.N924DR.נרשם בארץ במרץ 11 | ||
4X-GDT | אלכסנדר שלייכר | ASW-15B | 15288 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-2988 והובא ארצה ע”י מרכז דאייה מגידו ביולי 88.מופעל ממנחת מגידו. | |
4X-GDU | ICA-BRASOV | IS-28B2 | 311 | נרשם בארץ במאי 11 | ||
4X-GEA | סלינגסבי | T-31B קאדט | בריטניה | הופעל ע”י קלוב התעופה.היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67 | ||
4X-GEB | סלינגסבי | T-31B קאדט | בריטניה | הופעל ע”י קלוב התעופה.היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67 | ||
4X-GEC | סלינגסבי | T-31B.2 פריפקט | 1051 | בריטניה | הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד עם מספר זנב 04. לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה ונרשם תחת אות קריאה 4X-GEC. | |
4X-GED | סלינגסבי | T-31B קאדט | 1052 | בריטניה | הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 05. מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. | |
4X-GEE | סלינגסבי | T-31B קאדט | 895 | בריטניה | הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 01. מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו | |
4X-GEF | סלינגסבי | T-31B קאדט | 1061 | בריטניה | הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 06. מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. | |
4X-GEG | סלינגסבי | T-53B | 1717 | בריטניה | הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד .מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. לאחר מכן הועבר לשימוש מועדון הדאייה נגב והופעל מתימן. הוצא משימוש לאחר נחיתה כבדה ומאוחסן בתימן. | |
4X-GEH | סלינגסבי | T-31B קאדט | 1053 | בריטניה | הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 07. מאוחר יותר הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. | |
4X-GEI | סלינגסבי | T-31B קאדט | 11 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל בגדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 22.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. | |
4X-GEJ | סלינגסבי | T-31B קאדט | 10 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 21.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. יצא משירות בשנת 93 והרישום בוטל.שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים. | |
4X-GEK | סלינגסבי | T-31B קאדט | 14 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 25.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. לאחר מכן הופעל משדה תימן.שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים. | |
4X-GEL | סלינגסבי | T-31B קאדט | 13 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 24.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. | |
4X-GEM | סלינגסבי | T-31B קאדט | 08 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 19.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. יצא משירות בשנת 93 והרישום בוטל.שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים. | |
4X-GES | אירי | PIK-20B | צרפת | שנת יצור 76.הבא מסלובניה ע”י אייל שמש בספטמבר 12 | ||
4X-GFA | סלינגסבי | T-31B.2 פריפקט | בריטניה | הופעל ע”י קלוב התעופה.היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67 | ||
4X-GFB | סלינגסבי | T-31B קאדט | 06 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 4X-106.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים. | |
4X-GFC | סלינגסבי | T-31B.2 פריפקט | בריטניה | הופעל ע”י קלוב התעופה.היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67 | ||
4X-GFD | סלינגסבי | T-31B.2 פריפקט | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד .לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה .היה מאוחסן במחסן הקלוב בכפר סירקין ונשרף בדליקה שאירעה בתאריך 23.7.67 | ||
4X-GFF | סלינגסבי | T-31B.2 פריפקט | 01 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 12.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. | |
4X-GFG | סלינגסבי | T-31B.2 פריפקט | 07 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 29.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו. | |
4X-GFH | סלינגסבי | T-31B.2 פריפקט | 04 | ישראל | יוצר בארץ ע”י בדק מטוסים תחת רשיון.הופעל ע”י גדנ”ע אויר מרמת דוד תחת מספר זנב 15.לאחר מכן הועבר לקלוב התעופה והופעל ממגידו.שרידיו נמצאים במוזיאון חיל האויר בחצרים. התמונה:מספר דן אורן (פיפי):ברמת דוד חסמו את הגישה לכלי רכב והולכי רגל במחסומים ובתוכם גדר תיל למנוע מהולכי רגל ומכוניות לעבור סמוך למסלולים.לטיס הדאון היה חסר איזה מטר גובה כדי לעבור מעל המחסום ולהגיע לתחילת המסלול (באנדר שוט), התוצאה: כמו שיפוד על המחסום,דרך אגב הוא אפילו לא נשרט | |
4X-GGB | סלינגסבי | T-43B סקיילארק 3F | 1318 | בריטניה | היה רשום בבריטניה באגודת התעופה המלכותית כ-BGA1011. נרכש ע”י קלוב התעופה בעזרת תרומה של חברת “פז”. על חרטומו היתה צבועה הכתובת “פז”.הופעל בתחילה תחת אות קריאה 4X-107. לאחר מכן הועבר למועדון דאייה נגב. כיום מפורק ומאוחסן בשדה תימן | |
4X-GGC | סלינגסבי | T-41 סקיילארק 2 | 1064 | בריטניה | הופעל ע”י גדנ”ע אויר תחת מס’ זנב 08 והועבר לקלוב התעופה.לאחר מכן הופעל ע”י מועדון דאייה עין שמר. | |
4X-GGD | סלינגסבי | T-41B סקיילארק 2 | 1065 | בריטניה | הופעל ע”י גדנ”ע אויר.הועבר לקלוב התעופה והופעל ע”י מועדון דאייה נגב. יצא משימוש לאחר שנפגע בתאונת נחיתה. | |
4X-GGG | אלכסנדר שלייכר | ASW-20 | 20132 | גרמניה | הובא ארצה ע”י 3 שותפים ומופעל ממועדון דאייה נגב בשדה תימן | |
4X-GGH | אלכסנדר שלייכר | ASW-24B | 24221 | גרמניה | היה רשום בארה”ב כ-N4GV. נרשם בארץ במרץ 10 | |
4X-GGM | שייבה | SF-34 דלפין | 5102 | גרמניה | נרשם בפברואר 91.היה בבעלות ד.קנדלר והופעל ע”י מועדון דאייה עין שמר. הרישום בוטל בשנת 92 | |
4X-GGN | שייבה | SF-34B דלפין | 5138 | גרמניה | נרשם במרץ 92. | |
4X-GGR | סלינגסבי | T-41 סקיילארק 2 | בריטניה | |||
4X-GGY | גרוב | 102 אסטיר CS | 1077 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה תחת אות הקריאה D-3309.הובא לארץ ומופעל ע”י מועדון דאייה גליל עליון. | |
4X-GGZ | גרוב | 103 טווין אסטיר II | 3662 | גרמניה | היה רשום בדרום אפריקה כ-ZS-GNP ע”ש ר.מ.א.וויטלי מתאריך 1.2.82.הובא ארצה ומופעל ע”י מועדון דאייה נגב | |
4X-GHA | שרדר | HP-9-1 | ארה”ב | נבנה ע”י מנחם בר וחברי מועדון דאייה מגידו והוטס ע”י מנחם בר ז”ל. מספר דן אורן:” בנית הדאון ארכה מספר שנים, על פי שרטוטים שקבלנו מארה”ב. את כל החלקים ייצרנו בעצמנו מאלומיניום בלבד, בלי עץ ובלי בד. לכל צלע הינו צריכים לבנות פרופיל מעץ ,לפיו היינו בונים את הצלע עצמה מאלומיניום.עבור הכנפיים ייצרנו “ג’יג”, תבנית שבתוכה בונים את הכנף כדי שתקבל את הפרופיל ולא תתעוות. היו לדאון מדפים שיצאו מתוך שפת הזרימה, הורדת המדפים הייתה עם ידית שמסובבים אותה בתא הטיס. את הגולם לחופה (עליו יוצקים ומכופפים את הפרספקס) הינו משפשפים ימים ולילות כדי לקבל את הפרופיל של החופה. השקענו בדאון הזה הרבה כסף, זמן עבודה, ושבועות של חופש להשלמת הפרויקט. כל פעם הינו שמים חצי ממשכורתנו הצבאית לטובת הפרויקט”. כשנפטר מנחם בר תרמה משפחתו את הדאון למרכז למורשת התעופה בחוף הבונים. | ||
4X-GHB | שרדר | HP-18 | 25 | גרמניה | נבנה והוטס ע”י מנחם בר ז”ל | |
4X-GHC | גלספלוגל | H.303 מוסקיטו B | 123 | גרמניה | הובא ארצה ע”י ד.קנדלר והופעל ע”י מועדון דאייה עין שמר. ולאחר מכן ע”י מועדון דאייה מגידו.התרסק בתאריך 21.4.07 | |
4X-GHD | שרדר | HP-18 | 60-2 | גרמניה | היה בבעלות אבשלום מור | |
4X-GHE | שרדר | HP-18 | 110 | גרמניה | נמצא במוזיאון התעופה במנחת ראשון | |
4X-GHF | שמפ-הירת’ | HS-5 נימבוס 3T | 10/67 | גרמניה | הדאון יוצר בשנת 1984.היה רשום בגרמניה כ-D-KHIA.הובא ארצה ע”י מנחם בר ז”ל באוקטובר 84 והוטס על ידו ממנחת מגידו. כשנפטר בר היו לדאון 1317 ש”ט ו-227 זינוקים | |
4X-GHW | גלספלוגל | H.205 קלאב ליבל | 61 | שוויץ | היה רשום בשווייץ כ-HB-1208.הובא ארצה בנובמבר 83.ומופעל ע”י מרכז דאייה מגידו | |
4X-GIA | אוברלרשנר | סטנדרד אוסטריה S | 40 | גרמניה | היה בבעלות קלוב התעופה.הופעל ע”י מועדון דאייה נגב.התרסק בתאריך 20.4.89. כ-15-20 דקות לאחר ההמראה בגרירה מתימן,הטייס מצא עצמו בגבה נמוך מערבית לשדה ללא יכולת חזרה.החליט לנחות בשדה בשטח,בפניה לצלע סופית נכנס לסחרור עד שפגע בקרקע.הדאון נפגע קשה | |
4X-GIL | אלכסנדר שלייכר | ASW-24B | 24243 | גרמניה | בעלים קודמים:Segelfluggruppe Skylark בשווייץ,אות קריאה HB-3208.מופעל ממגידו ממאי 09 | |
4X-GIM | גרוב | G-103 טווין אסטיר טריינר | 3005 | גרמניה | בעלים קודמים:Nykopings Flygklubb בשוודיה אות קריאה SE-UFP.נרשם בינואר 05.מופעל במרכז דאייה נגב משדה תימן | |
4X-GJA | סירן | C.30S אדלווייס | 11 | צרפת | לפי דברי זמי רהט-בעליו של הדאון (יחד עם שני שותפים): ” ידוע לי בודאות כי חיל האויר קיבל אותו בשנת 1965 במתנה, עקב קניית כמות נכבדת של מיסטרים או מיראזים. למיטב ידיעתי,שימש בבסיס רמת דוד לאורך שנות ה 60 את פיקודיו של מנחם בר, ובתחילת שנות ה70 הועבר למגידו, שם שימש כדאון הכי מתקדם,”רק למדריכים”.במהלך שנות ה-80 נכנס לפעילות לכלל החברים, וכאשר הנהלת מגידו החליטה להפטר מדאוני העץ רכשנו כמה חברים את הדאון כדאון פרטי,ואשר משמש אותנו עד היום בכיף גדול,מזה כ 15 שנה. קוריוז אחד: לפני כ-10 שנים עפה החופה בעת גרירה,כנראה שלא נסגרה כראוי.כל מכשירי הדאון יושבים ומחוברים לחופה,והנזק למכשירים היה מזערי.לעומת זאת,החופה עצמה (לא המסגרת) נפגעה.הצרפתים רצו הרבה כסף כי “צריך להביא את התבניות מאי שם”,החופה סודרה והכל חזר למקומו בשלום.” | |
4X-GJB | סירן | C.30S אדלווייס | 35 | צרפת | הדאון היה רשום בצרפת ע”ש CENTRE VELIVOLE DU VAL DE L’EURE תחת אות קריאה F-CDAP מתאריך 3.7.67. הובא ארצה בשנות ה-80 ע”י מועדון דאייה מגידו יחד עם דאון 4X-GJC. התרסק כאשר נחת בשדה זרוע מכשולים ליד מנחת “גיבור” מצפון מזרח לקרית שמונה. הוצא משימוש וחלקיו וכנפיו שימשו לאחזקת שני הדאונים האחרים. | |
4X-GJC | סירן | C.30S אדלווייס | 45 | צרפת | הדאון היה רשום בצרפת ע”ש CENTRE VELIVOLE DU VAL DE L’EURE תחת אות קריאה F-CDFG מתאריך 28.6.68.הובא ארצה יחד עם 4X-GJA ו-4X-GJC. הועבר למועדון דאייה נגב. | |
4X-GKA | אלכסנדר שלייכר | KA.6CR רונסלגר | 6651 | גרמניה | הובא ארצה ע”י קלוב התעופה בספטמבר 68..הופעל במועדון דאייה מגידו. בתאריך 7 באוגוסט 93 התנגש באויר עם דאון 4X-GKI עקב איבוד קשר עין בעת ביצוע פנייה באותה התרמיקה.תאונה נוספת הוציאה את הדאון משימוש.מספר יצחק יצב:הדאון חנה בעמדת חניה ומטוס קל (ססנה או פייפר) שנחת ,לא האט מספיק כשטייסו ניכנס לצומת המסלולים.הטייס פנה שמאלה במהירות גבוהה, לא הצליח להתיישר כראוי ופגע בקצה גלגל ימין שלו בדאון .כתוצאה מכך ניזוק הדאון קשות והוצא מסד”כ הדאונים. | |
4X-GKB | אלכסנדר שלייכר | KA.6CR רונסלגר | 6652 | גרמניה | הובא ארצה ע”י קלוב התעופה בספטמבר 68..הועבר לשימוש מועדון דאייה נגב | |
4X-GKC | אלכסנדר שלייכר | KA-8B | 8864 | גרמניה | הובא ארצה ע”י קלוב התעופה בדצמבר 71.הועבר לשימוש מועדון דאייה נגב.בתמונה: נוחת במחניים בעת פריסה לשם של מועדון דאייה נגב,1983 (באדיבות אייל רענן) | |
4X-GKD | אלכסנדר שלייכר | KA.6CR רונסלגר | 6495 | גרמניה | הובא ארצה ע”י קלוב התעופה באוקטובר 1976. | |
4X-GKE | אלכסנדר שלייכר | K.7 רונלדר | 297 | גרמניה | הדאון היה רשום בצרפת כ-F-CCDV ע”ש ASSOC AERO REG CENTRE INTER CLUBS DE FAYENCE מתאריך 6.4.59. נמכר לגרמניה והופעל שם תחת אות קריאה D-4727. הובא ארצה ע”י י. לייבמן ושותף בינואר 77. הופעל ממגידו, מופעל מתימן. | |
4X-GKF | אלכסנדר שלייכר | K.7 רונלדר | 865 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5006. הובא ארצה ע”י ה.רייכמן נרשם ביוני 1977. עידכון מאת איתי פלס אוקטובר 17:נרכש בשנת 1977 על ידי קבוצה של 12 איש מקלוב התעופה בירושלים והובא לירושלים על ידי מיכאל פינקוס שביצע את הרכישה עבור הקבוצה. בשדה התעופה עטרות הופעל מועדון הדאיה על ידי חברי הקלוב הטיסנאים עם דאון T-31 עליו הוצאו רשיונות הדואה של החברים. הדאון הוצב שם וביצע טיסות בשדה מצדה ושדה תימן. מאחר ובירושלים אין תנאי דאיה הדאון העבר לפעילות בשדה מגידו ולאחר מכן באופן קבוע במועדון עין שמר בהסכם בין הבעלים הירושלמים למועדון, שם שימש להדרכת חניכים. גורלו אינו ידוע | |
4X-GKG | אלכסנדר שלייכר | K.8 | 228/61 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה תחת אות קריאה D-5210. הובא ארצה ע”י קלוב התעופה בנובמבר 77..הועבר לשימוש מועדון דאייה מגידו. התרסק בתאריך 11 בספטמבר 1980 לייד מחניים. טייסו נהרג. שוקם ומופעל במרכז דאייה נגב | |
4X-GKH | אלכסנדר שלייכר | K.7 רונאלדר | 7125 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-8795.מופעל במועדון דאייה נגב נפגע בנחיתת חוץ ב-10.3.95. נגרם נזק בינוני. | |
4X-GKI | אלכסנדר שלייכר | K.7 רונאלדר | 327 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5587.הובא ארצה ע”י הקלוב לתעופה במאי 78.. בתאריך 31.5.93 כן נסע שמאל קרס בעת ריצה על המסלול.נזק בינוני.בתאריך 7.8.93 התנגש באויר עם דאון 4X-GKA עקב איבוד קשר עין בעת ביצוע פנייה באותה התרמיקה. | |
4X-GKJ | אלכסנדר שלייכר | K-8B | 8139 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D5249.הובא ארצה ע”י קלוב התעופה במאי 78. | |
4X-GKK | אלכסנדר שלייכר | K-8B | 546 | גרמניה | נרשם בארץ בפברואר 79.התרסק ב-12.9.80 הרישום בוטל בשנת 84. | |
4X-GKL | אלכסנדר שלייכר | K-8B | 1062 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5039.הובא ארצה ע”י קלוב התעופה באפריל 1981..מופעל ע”י מועדון דאייה גליל עליון משדה מחניים | |
4X-GKM | אלכסנדר שלייכר | K-7 רונאלדר | 7021 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5057. נרשם בארץ באפריל 1981.הדאון נחת נחיתה כבדה בשדות קיבוץ מחניים וניזוק קשה ויצא משימוש. הרישום בוטל בשנת 1993. | |
4X-GKN | אלכסנדר שלייכר | K-8B | 8712 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-1685.הובא ארצה ע”י קלוב התעופה במאי 1981..כשל מנוע לאחר ההמראה בתאריך 10.12.93.ניסה לחזור למסלול,הזדקר והתרסק.נזק כבד | |
4X-GKO | אלכסנדר שלייכר | K-8B | 0810 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-1644.הובא ארצה ע”י מ.. בן שמעון ביוני 82 .מופעל ממחנים ע”י מועדון דאייה גליל עליון | |
4X-GKP | אלכסנדר שלייכר | K-7 רונאלדר | 1096 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-4084. נרשם בארץ באפריל 87.מופעל במועדון דאייה גליל עליון ממחניים | |
4X-GKS | אלכסנדר שלייכר | K-7 רונאלדר | 170/59 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-5740. נרשם בארץ ביוני 90.הופעל במרכז דאייה מגידו | |
4X-GKT | אלכסנדר שלייכר | K-7 רולאנדר | 7208 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-4700. נרשם בארץ ביוני 2000.מופעל במרכז דאייה נגב | |
4X-GMA | ICA-BRASOV | IS-28M2 | 27 | רומניה | הובא ארצה ע”י חברת אימרקס.רשום ע”ש 4 שותפים.מופעל במועדון דאייה מגידו.ב-30.5.98 החופה עפה בטיסה ונתפסה בהגה הגבה.נחת בשטח.נזק בינוני | |
4X-GMB | PDPS PZL BIELSKO | SZD-45A אוגר | B-604 | פולין | ||
4X-GMD | הופמן פלוגזוגבאו | HK-35R סופר דימונה | 36375 | אוסטריה | הדאון היה רשום בשוויץ כ-HB-2238.נמכר לאיטליה והיה רשום כ-I-RIAS ע”ש אדליו גורלטה וע”ש קרלו סראציו מתאריך 13.4.95.הובא ארצה ביולי 78 ע”י חברת מוטורגליידר.בתאריך 11.2.00 הטייס איבד שליטה בנחיתה.ירד לצד המסלול | |
4X-GMF | ולנטין פלוגזוגבאו | טייפון 17E | 1101 | גרמניה | הובא ארצה בשנת 2003 ומופעל ממגידו | |
4X-GMG | שרמפ-הירת | וונטוס cM | 45/485 | גרמניה | שנת יצור:1990.הדאון היה רשום בשוויץ כ-HB-2190.הובא ארצה ע”י דן גולדמן. הועבר על ידו לארה”ב ורשום שם על שמו כ-N811DG מתאריך 14.2.03. | |
4X-GMH | גלאסר-דירקס | DG-400 | 4-125 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-KIDC.נמכר לדנטה קראפיני באיטליה ונרשם על שמו מתאריך 17.3.88. נמכר לאמנון הררי שהביאו ארצה בספטמבר 99.הרישום האיטלקי נמחק בתאריך 2.3.01. מופעל במועדון דאיה נגב בשדה תימן. | |
4X-GMI | גרוב | G.103C טווין אסטיר IIISL | 35044 | גרמניה | נרשם בארץ בשנת 2008. התרסק במגידו ב-7.6.19 | |
4X-GML | גרוב | 102 אסטיר CS | 1009 | גרמניה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-6505. נרשם בארץ בדצמבר 93.הופעל בארץ ע”י מועדון דאייה עין שמר. | |
4X-GMM | איסואר סירן | PIK-30 | 720 | צרפת | ![]() | תאריך יצור:15.5.86.נרשם בבריטניה תחת אות קריאה G-BMMJ בתאריך 13.6.86.נרשם ע”ש ג’יימס רוג’ר קרייג בתאריך 15.5.91.הרישום הבריטי בוטל כשנמכר לישראל בתאריך 21.9.01.הובא ארצה ע”י אריה ונקרט ועפר שרון שהם בעליו גם כיום.מופעל מתימן. |
4X-GMO | לט איירוטכניק | 13SL ויוואט | 930518 | צ’כיה | הדאון היה רשום בגרמניה כ-D-KROT ממאי 95. הובא ארצה ע”י ז.שרון בשנת 1996 ומופעל במועדון דאייה גליל עליון ממחניים. בתאריך 16.4.99 לאחר הניתוק עפה החופה.נחת לפני המסלול וביצע לולאת קרקע.נזק בינוני | |
4X-GMP | AMS FLIGHT D.O.O. | DG 505MB | SE246B22 | גרמניה | הובא ארצה ע”י ארז בלגה באורטובר 06 בבעלות ארז ו-4 שותפים | |
4X-GMR | איירי אוויון | PIK-20E | 20226 | צרפת | הובא ארצה באפריל 02.בבעלות רפי לוסקי .בתאריך 12.4.03 בגישה לנחיתה פגע בקרקע וניזוק קשה.שוקם וחזר לטיסה. מופעל במסגרת מרכז דאייה נגב בשדה תימן. | |
4X-GMV | שרמפ-הירת’ | ונטוס cM | 22/451 | גרמניה | נרשם בארץ במאי 09 | |
4X-GMW | שרמפ-הירת’ | דואו דיסקוס XT | 144 | גרמניה | נרשם בארץ 14.5.18. מופעל ממגידו | |
4X-GMX | ICA BRASOV | IS-28M2 | 58 | רומניה | הדאון היה רשום בבריטניה כ-G-BMX.הובא ארצה ע”י 5 שותפים.מופעל ממגידו. | |
4X-GMY | אלכסנדר שלייכר | ASW-24E | 24845 | גרמניה | היה רשום בגרמניה כ-D-KIMK.מופעל בבעלות פרטית מינואר 09 | |
4X-GMZ | ZSLS WROCLAW | SZD-24C פוקה 3 | W-153 | פולין | הדאון היה רשום בפולין כ-SP-2392.נמכר לבריטניה ונרשם באגודת הדאייה המלכותית כ-BGA1090 ותחת אות קריאה G-BMZ.הובא ארצה באקטובר 95 עי פרופסור סידני גאסנר | |
4X-GYP | אלכסנדר שלייכר | ASW-28 | 28051 | גרמניה | שנת יצור: 2002.נרשם בארץ 19.9.21 | |
4X-GRD | DG FLUGZEUGBAU | DG-808S | גרמניה | הובא מגרמניה באוגוסט 12 |
יש טעות בתולדות הדאון 4X-GKF. אני אישית למדתי לטוס עליו בשנות ה-90 ואפילו ביצעתי את הסולו הראשון שלי עליו (עם משקולת מאחור במקום מדריך), הוא אכן הופעל על ידי מועדון דאיה עין שמר ואינני יודע מה עלה בגורלו אחרי 96′, אבל הוא בוודאי לא סיים את חייו ב-1977.
לא כתבתי שסיים את חייו בשנת 1977.