תאונת קומודור ג’ט 4X-COJ

פרטי המטוס:

דגם: 1123 קומודור ג’ט

יצרן: רוקוול סטנדרד, ארה”ב

מספר יצרן: 29

שנת יצור: 1965

פרטי האירוע:

ביום 21 בינואר 1970 המריא המטוס, שהיה אחד מאבות הטיפוס  של סדרת מטוסי המנהלים של התעשיה האוירית, לטיסת הניסוי  השלישית בשמי הארץ. על ההגאים היה טייס הניסוי אברהם הכהן  ועמו טייס משנה ושני טכנאי ניסוי.

בעת הטיסה, הורידו הטייסים את המדפים לזוית מסויימת שלא נוסתה בטיסות הקודמות, ואז אירעה בהם  תקלה  והמטוס החל לגלגל ימינה. הטייסים ניסו להשתלט עליו  בהגדילם את מהירותו ל- 200 קשר והחליטו על נחיתת חירום,  אבל היה ברור להם שבמהירות הנחיתה אי אפשר יהיה לשלוט על המטוס, ואז החליטו לנטוש בעוד המטוס מאבד גובה.

הם ניסו לפתוח את דלת הכניסה לתא הנוסעים ולא הצליחו, ולכן פתחו את פתח החירום וצנחו  מגובה 3,000 רגל כשהם חבולים. לאחר שצנחו שלושת אנשי הצוות, נשאר אברהם הכהן במטוס וניסה לייצב אותו במשך 5 דקות נוספות, וכשראה שהוא לא מצליח בכך, נטש גם הוא כשהמטוס היה כבר בגובה 1,500 רגל. המטוס התרסק בשדה ליד בית שאן.

 לאחר כ-8 דקות הגיע לשטח מסוק של חיל האויר והעביר אותם לבית החולים.

שר התחבורה דאז, עייזר ויצמן, מינה ועדת חקירה ובה השתתפו המהנדס ד”ר א. הלל, ישראל פלגי, שהיה מפקח ראשי  לכושר אוירי במנהל התעופה האזרחית, ש. שוהמי ממשרד היועץ המשפטי של משרד התחבורה ושני אנשי חיל האויר.

דו”ח ועדת החקירה הוגש לשר ביום 15 באפריל  1970 .

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x