כפיר 749

תולדותיו של כפיר 749

פרטי המטוס

דגם: כפיר “גדרות” / F-21A

טיפוס: מטוס קרב

יצרן: התעשייה האווירית

מספר יצרן:

כפיר 749 חמוש בכוננות לתקיפה ליד סככת הירוט של טייסת 101. תמונה: רענן וייס

תולדות המטוס

זהו אחד ממטוסי הכפיר הראשונים שיוצרו. הוטס במסגרת טייסת 101 והועבר לטייסת 109 בתאריך 28.7.77. בתקופת הפעלתו בטייסת הועבר לטייסת התחזוקה ברמת דוד לביצוע רטרופיט שכלל בין היתר התקנת כנפונים מעל לכונסי האויר,התקנת גדרות משני צידי החרטום והתקנת מערכת מוץ/נורים במקום מצלמת התקיפה שבמיכל הסוט התחתון.

כשהחלה טייסת 109 לקלוט את מטוסי הכפיר C-2 החדשים, הועבר לטייסת 254.

בעקבות החלטת מפקדת הצי וחיל הנחתים האמריקאי לשדרג את יכולות טייסות ביום האוייב שלו (Agressor) הועברה פנייה לממשלת ישראל להחכרת מטוסי כפיר לשימוש הצי והמרינס כדי לדמות מטוסי מיג 21, עד לקבלת מטוסי F-16N שהוזמנו בחברת ג’נרל דיינמיקס. ממשלת ישראל נענתה בחיוב לבקשה.

בעקבות זאת הועברו לשיפוץ בתעשיה האוירית מטוסי טייסת מרכז המדינה ובחודש יולי 1987 המטוס הועבר לטייסת VMFT-401 של חיל הנחתים האמריקאי בבסיס יומה שבאריזונה, תחת הכינוי האמריקאי F-21A, קיבל שם את המספר 999749 ואת הקוד “09” ושימש לאימון טייסי המרינס כמטוס ביום אוייב.

כפיר 999749 בשירות אויריית חיל הנחתים (Photo: Friedrich Becker)

לאחר שמצאי טייסות ביום האוייב של הצי החל להתמלא במטוסי F-16N, הוחזרו מטוסי הכפיר שהיו בשירות הצי ארצה, ולאחר שהועברו מטוסי F-5E/F מעודפי חא”א לחיל הנחתים, הוחזרו בספטמבר 1989 גם מטוסי הכפיר שהיו בשימוש חיל הנחתים. המטוס הועבר לאחסנה בתעשיה האוירית.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

0
Would love your thoughts, please comment.x