איתור ותיקון תקלה חוזרת במטוסי מיסטר

מזכרונותיו של מיכה הרפז

תוך עיסוק מלא עם היבלות  בימי מלחמת ששת הימים ,  אני מקבל טלפון ממפקד טייסת  109  מיסטר. בעברי הלא רחוק , התמחיתי במערכות החשמל של מטוסי המיסטר. הוא יגיע לאסוף אותי  ולהביאני לפתור בעיה  שהופיעה  בכל מטוסי  המיסטר -נדלקת נורית אדומה ביחידת ההפעלה והביקורת של  כן נסע הקדמי .

מיסטר של טייסת 109 במלחמת ששת הימים (ציור: רענן וייס)

עד אז לא מצאו פתרון לתופעה, למרות שהמטוסים נחתו  ללא בעיות ,אך הטייסים לא הרגישו בטוחים עם אורות אדומים . הטכנאים הוותיקים בטייסת זכרו אותי לטובה, והעלו את הרעיון לשתף אותי בבעייה .

מפקד הטייסת – רס”ן  אוהד שדמי  הגיע לדת”ק , אסף אותי,  ובדרכנו לטייסת שאל שאלות, ואמר שהמליצו עלי כמי שמכיר את מערכות המטוס. עניתי , שאכן יש אמת בדבר, ומן הסתם התקלה פשוטה . תגובתו  – “אמרו שאתה שחצן גדול ” .

הגענו לטייסת . ניגשתי למטוס שהונח על מגבהים (ג’קים) , ניטרלתי לחצים הדראולים  כדי למנוע קיפול לא מתוכנן של כן הנסע,  ונכנסתי  לבית גלגל  קידמי. הושטת יד לאזור העליון של כן הנסע , ואימתתי את אשר חשבתי.  מפסק זעיר, המבקר מצב דלת קדמית – פתוחה או סגורה , ולמעשה “דואג ” לסימון אדום  במערכת הגלגלים  – דלת פתוחה – המפסק היה חופשי מאחר והברגים המצמידים אותו למקומו , השתחררו .

הסברתי למ”ע חמ”מ של הטייסת  מה לחפש בבית הגלגל והוא עשה זאת . כשיצא מהמקום, הוא הבין  מה התקלה ואיך לדאוג שלא תחזור. הוא , מפקד הטייסת ויתר הנוכחים , שאלו איך ידעתי לגשת ישר למקום התקלה .

אז הסברתי , שלמרות שחושבים שזו פעם ראשונה ,זו טעות . בגלל המלחמה, יש שימוש בירי שני התותחים בו זמנית.  (כל השנים היה שימוש רק בתותח אחד , לצורך אימונים . ולפני כן , מעולם לא היה ירי  בשני תותחים ) –  שני תותחי הדפה  30 מ”מ  הממוקמים בחרטום המטוס, והירי המסיבי מרעיד את כל אזור החרטום  וגם את מערכת כו נסע הקידמי.  הברגים היחידים באזור שאינם מאובטחים כמקובל ,  אלו הברגים  שמהדקים את המפסק הזעיר של ביקורת הדלת קדמית.  הם מתרופפים  והמפסק מנוטרל .

בית כן הנסע הקדמי של המיסטר-התותחים למעלה ולמטה, בתחתית החרטום

הבעיה הנוספת היתה , שבשרטוטי המערכת  המפסק לא מסומן  כ”זקוק” לביצוע אבטחת הברגים שמהדקים אותו . בכל זאת , איך מכל המומחים –  ויש לא מעט,  רק אני חשבתי לכיוון ? 

התשובה לכך היתה  שלמעשה היה עוד מקרה בו המטוסים ירו בשני התותחים, ואכן , אז הופיעה התקלה  ולקח  כמובן לא מעט זמן למצוא את הסיבה .

בחיוך ממזרי , סיפרתי על תחרות מקלענות בין טייסות המיסטר  109 ו- 101, שבה הוחלט  בהוראתו של סרן רן פקר שהיה מפקד זמני של טייסת 101 שלא להפסיד,  וטייסי  101 ירו  על דגל ה”דרוג” בשני התותחים במקום רק באחד. כמובן שהם חומשו בפגזים עם הצבע המתאים  ואנחנו כמובן ,  ניצחנו .

בחזרה לנחיתה בכנף 4 , הופיעה אותה תקלה  של “אור אדום ” בבקרת כני הנסע . כטכנאי חמ”מ בטייסת הייתי שותף למציאת הבעייה . הוכנה הוראה טכנית מתאימה , לבדוק ולחזק אחרי כל טיסה את ברגי המפסק  וברגיעה שתהיה , הנושא יטופל כנדרש .

היה נחמד לשמוע ממפקד הטייסת  רס”ן  שדמי, שהחזירני לטייסת הווטורים :  “אתה שחצן ,אבל עם קבלות” .

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x