המאמר על איתור תקלה במטוס הנץ הזכיר לי תקלה שהיתה לי, כטכנאי מכ”מ, במשדר של מערכת מכ”מ קרקעי מסוג “רמית”, שדוגמה שלו מוצגת כיום במוזיאון חיל האויר.
ה”רמית” היתה מערכת מכ”ם ניידת דגם ILAADS תוצרת ארה”ב, שהופעלה במערך הנ”מ לזיהוי מטוסים ומסוקים מנמיכי טוס וגם גלשונים בין השנים 1976 ל- 2005. כתבה על ה”רמית” אפשר לקרוא כאן |
הגענו מהר לאיתור המכלול הבעייתי במשדר, זה שעד אליו לא היתה בעיה, ואחריו והיתה בעיה.
אבל החלפתו לא פתרה את הבעיה.
בדקנו את צד הכניסה, בדקנו את צד היציאה, את הכבלים משני הצדדים, הכל נראה תקין, רק שהבעיה נמשכה כמו מקודם. היינו שם ה-מ”ע ואני, ה”ותיקים ומנוסים”, ואיתנו הצטופפו שני טכנאים צעירים שזה עתה סיימו את הקורס והגיעו אלינו, והיו איתנו שם כדי להתנסות לראשונה בעבודה על תקלה אמיתית.
בזמן שה-מ”ע ואני זזנו טיפה הצידה כדי לחזור אל השרטוטים והספרות במטרה להבין מה עוד יכול להיות, שני הצעירים ניצלו את ההזדמנות כדי להתעסק עם המכלולים בעצמם, ואז אחד מהם משך את אחד הכבלים, אבל שכח לשחרר את מחבר הכבל, והכבל נמשך בעוד המחבר נותר מחובר על המכלול, כלומר הכבל, שהיה פגום מבפנים, התפרק לו בידיים.
אנחנו, ה”ותיקים והמנוסים”, עבדנו בזהירות ובעדינות, כנדרש, ולכן לא מצאנו את הבעיה. הצעיר, שמשך את הכבל בדרך הלא-נכונה, מצא כך את מקור הבעיה כמעט מיד.
זהו, משם נשאר רק להחליף את הכבל הפגום, לבצע בדיקת שמישות מלאה, לסדר, וללכת לישון.