נורסמן 0802

תולדותיו של נורסמן 0802

פרטי המטוס:

דגם:UC-64A נורסמן

יצרן:נורדואין, קנדה

מספר יצרן:411

מס’ חא”א:43-35337

נורסמן ב.53 (מאוחר יותר 0802) , גף 35, מלחמת העצמאות

תולדות המטוס:

נשלח   לזרוע האווירית של צבא ארה”ב  בתאריך 29.3.44. התקבל בבסיס  פורט דיקס שבמדינת ניו ג’רסי ב-7 באפריל. נשלח לנמל ניוארק  שבניו ג’רסי ועזב את  ארה”ב בתאריך    19.4.44    להצבה בח”א   השמיני בבריטניה. מאוחר יותר הועבר לח”א התשיעי באירופה והוצב בטייסת המנהלה בגוטרסלוה שבגרמניה.

ב-15 באפריל 1945 ניזוק בתאונת המראה מבסיס Y-99 בגוטרסלוה . תוקן וחזר לשירות. הוכרז כעודפים לאחר המלחמה ואוחסן בבסיס אוברפאפנהופן שליד העיר מינכן בגרמניה .

בינואר 1948 , רכש קולונל בדימוס של צבא ארה”ב בשם דייויד מ. מילר, מעודפי ח”א של ארה”ב בגרמניה 50 מטוסים מדגם UC-64A מאלה שהיו  מאוחסנים בבסיס, והיו במצב טכני מעולה למרות שלא הוטסו 3 שנים ונזקקו לשיפוץ כדי להשמישם למצב טיסה.

בהיותו קצין צבא שזה עתה פרש מהשירות, היה מילר מנוע ע”י חוקי ארה”ב לסחור במטוסים אלה בשוק האזרחי, ולכן חוזי רכישה ומכירה מחדש אורגנו ע”י ידיד טוב שלו, אזרח שוויצרי שחי במדריד בשם ויקטור אוסוואלד שהיה מעורב מאד בלמצוא קונים פוטנציאליים למטוסים. כדי לעשות את המטוסים יותר אטרקטיביים למפעילים אזרחיים, מילר חתם חוזה עם חברת התעופה הלאומית ההולנדית KLM לשם ביצוע שיפוצים למטוסים במרכז האחזקה של החברה בש”ת סחיפהול שבאמסטרדם. הוסכם שהמטוסים יועברו מאוברפאפנהופן לפרנקפורט ומשם לאמסטרדם ושם, בתוספת לשיפוץ, תרכיב KLM מיכלי דלק נוספים לטיסות העברה. מטוס מספר חא”א 43-35337 קיבל את הרישום האזרחי NC79825.

החוזה לרכישת 20 מטוסים עבור ח”א נחתם בתאריך 31 במרץ, והמחיר עמד על 12,500 דולר למטוס. מילר התבקש ע”י הישראלים להשיג רישוי אזרחי ממנהל התעופה האזרחית בארה”ב לכל המטוסים שנרכשו. המטוס הגיע ארצה בתאריך 5 באוגוסט 1948.

את קורות המטוסים בחיל האויר הישראלי אפשר לקרוא במאמר “מטוסי הנורסמן בחיל האויר” מאת נעם הרטוך, ובמאמר “סיפורו של גף 35 בהגנה על סדום” מאת בני גשור, באתר זה.

מטוס ב.53 שמספרו שונה ל-0802 בדצמבר 48, השתתף בקרבות מלחמת העצמאות. בשנת 1950 בבסיס ח”א בחיפה, הורכבו בתא המטען של מטוס מיכלי הדלק ששימשו לטיסת ההעברה ארצה, והוא שימש לריסוס די די טי להדברת יתושי המלריה בעמק החולה, עד שהוחלף בגיחות אלו ע”י מטוס דקוטה של טייסת 103.

נמחה ב-8.1.54 עקב חוסר כדאיות לתקן: “שלד חלוד, מע’ היגוי ניזוקה, הקורה בכנפיים מתפרקת, דרוש כיסוי בד כללי והחלפת מנוע ואביזרים” אישור למכירה למכון הבדק הוצא ב-31 במרץ 1954.הועבר לבדק ב-16 ביוני 1954.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x