פרטי המטוס:
דגם: KC-130H-230-LM הרקולס
יצרן:לוקהיד, ארה”ב
דגם יצרן: 382C-53D
מספר יצרן: 382-4660
מס’ חא”א: 75-0540
תיאור האירוע:
ביום רביעי, 30 בינואר 2019, שני טכנאים של התעשיה האוירית הריצו את מנועי המטוס בבסיס נבטים. כתוצאה מהרצה עם לחץ חלקי בלבד במע’ הבלמים של המטוס, ובשל פעולות חירום שגויות, עבר המטוס את מעצורי החנייה (ה”צ’וקים”), המשיך קדימה והתדרדר לתעלה .
לפי התקשורת הטכנאים לא הבחינו שהמטוס מתקדם. למטוס נגרם נזק, והתאונה נחקרה.
ממצאי החקירה הצביעו על מחדלים חמורים בהתנהלות התעשיה האוירית, בבקרת האיכות שלה.מדובר צה”ל נמסר כי “הרמה המקצועית לא מספקת ונהלי חיל האוויר להם מחויבת התעשייה האווירית לפי חוזה – אינם ממומשים”,
בעקבות הממצאים, ולאחר ביקורת פתע שערכו אנשי אבטחת האיכות של ח”א בטייסות הקרנף והראם (המתוחזקים ע”י התע”א)החליט מפקד ח”א האלוף נורקין לקרקע את מערך מטוסי הקרנף ואת מטוסי הראם מטיסות אימונים, ההתקשרות עם התע”א לאחזקת הקרנפים והראמים הוקפאה והחברה נדרשה להציג לחיל האויר שיפור ממשי בהתנהלות. רק לאחר שבחיל האויר היו מרוצים מהשיפורים חודש החוזה.
המטוס הוטס לתעשיה האוירית לתיקון, ולאחריו הוחזר לבסיסו
למה זה הוסתר עד היום?
האירוע פורסם בהרחבה בעיתונות הכתובה והדיגיטלית. https://www.maariv.co.il/news/military/Article-682566