ווטור 35

תולדותיו של מפציץ קרב שהפך למטוס צילום

פרטי המטוס:

דגם:S.O.4050 ווטור IIBR

טיפוס: מפציץ קרב דו מושבי

יצרן:סוד אויאסיון,צרפת

מספר יצרן: 98

מס’ ח”א הצרפתי:626

טיסה ראשונה:4.9.58

פרטי האירוע:

לאחר טיסות ניסוי ארוכות טווח בצרפת,  הועבר ארצה בטיסה ע”י זאב תבור ז”ל והנווט אחיקר אייל ז”ל בדצמבר 1958,  כשהוא נושא סימני זיהוי צרפתיים. הם המריאו מבסיס קוגנק יחד עם ווטור נוסף שהטיסו יחזקאל סומך ז”ל והנווט שמואל כסלו ב-22 בדצמבר 1958, נחתו לתדלוק בבסיס ח”א הצרפתי איסטר, ומשם המשיכו בטיסה ישירה לישראל.

כשהיו מעל הים התיכון יורטו ע”י זוג מטוסי סייבר יווניים. הטייסים נסקו לגובה 50,000 רגל שאליו לא יכלו הסייברים להגיע, המשיכו בדרכם ונחתו בבסיס רמת דוד  ב-23 בדצמבר לאחר 3:20 שעות טיסה.

המטוס נקלט בטייסת 110 בפיקודו של רס”ן יחזקאל סומך עם מספר זנב 35. זהו מטוס הווטור B  הראשון שהוסב לצילום בשנת 1959.בגחונו של המטוס הותקן מארז ובו 3 מצלמות תוצרת פיירצ’יילד דגם K-38 (אחת אנכית ושתיים אלכסוניות בזוית 30 מעלות, וכן מצלמת “צ’ייס” דגם RMK-A-15/23 בעלת אורך מוקד של 6 אינץ’.שש טיסות ניסוי נערכו בחודש מאי 1959 ובהן נבדקו תחילה השינויים על ביצועי המטוס ללא מצלמות, לאחר מכן נבדקה כל המערכת.ובטיסות הניסוי שלה נמדדו זמני הנסיקה,מהירויות המטוס בגבהי טיסה שונים, בצלילה על קולית, בתמרונים חדים וכו’.בטיסות ניסוי אחרות נבדקה השפעת פתיחת דלתות הגחון בטיסה.,ונבדקה יכולת פתיחת הצמצמים.

לאחר מכן בוצעו שש גיחות צילום מגובה רב ופרט לגיחה אחת בה לא נפתחו דלתות הצילום, הושגו תוצאות טובות מאד, והמטוס הפך למבצעי.

המטוס אבד בתאונה בעת גיחת אימון צילום ב-5 באוקטובר 1964.צוותו נטש בשלום. אישור למחיית המטוס נחתם ב-28 במרץ 1965

תודתנו למיכאל פרי על הערותיו למאמר.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x