פרטי המטוס:
דגם: D.H.98 מוסקיטו P.R.MK.XVI
יצרן: דה הוילנד,מפעל האטפילד, בריטניה
מס’ ח”א המלכותי:NS785
תולדות המטוס:
יוצר לפי חוזה o555/C.23(a) והזמנה ל-500 מטוסים מ-17 במרץ 1943, והותקנו בו מנועי מרלין 25. הוצב בבסיס וואטון שבמחוז נורפולק ב-19 בינואר 1945 והופעל ע”י טייסת 653 או 654 של להק ההפצצה ה-25 של ח”א האמריקאי, במשימות צילום, מיפוי וחיזוי מזג אויר מעל אירופה.לאחר שמלחמת העולם הסתימה ולא היה בו צורך, הועבר ב-15 בנובמבר 1945 לאחסנה ליחידת האחזקה מס’ 10 בבסיס ח”א המלכותי הולאווינגטון שלייד צ’יפנהאם במחוז ווילטשייר .
נמכר לחיל האויר הצרפתי ב-6 בספטמבר 1946.לאחר שיצא שם משירות אוחסן יחד עם מטוסים אחרים תחת כיפת השמים.לאחר שנחתם חוזה למכירת מטוסי מוסקיטו בין ממשלת צרפת לממשלת ישראל בפברואר 1951, יצא צוות טכנאים ישראלי לבדוק את המטוסים ולבחור את הטובים ביניהם להחזרה לכושר טיסה ולהעברה ארצה.
מטוס זה נמסר לצוות הישראלי לבדיקה בנובמבר 1950, נמסר רשמית ב-21 בפברואר 1951 והוכשר לטיסה ארצה. הועבר ע”י טייס בריטי שכיר דרך ניצה וברינדיזי, ונחת נחיתת חירום בתחנה הבאה באתונה.לאחר שתוקן המשיך בדרכו ארצה .
בחיל האויר המטוס שהה בכנף 22 בנובמבר 1952,וכן בינואר-פברואר 1953.בתקופה זו הותקנו בו מצלמות מדגם ק-18 וק-38 והוא אוחסן שם. לאחר מכן הועבר ע”י טייס הניסוי סיי פלדמן ב-18 בפברואר 1953 לטייסת 109 שהוקמה בבסיס תל נוף ביוני 1951,החלה בטיסות בבסיס חצור ב-24 בפברואר 1952, וסבלה מחוסר בצוותי אויר ובמחסור בצוות טכני מיומן.
המטוס נכלל במצאי הטייסת מדצמבר 1953 ועד ינואר 1954.הטייסת הפעילה את מטוסי המוסקיטו 16 לגיחות צילום בעומק שטח מצרים,צפון סיני, הערבה דמשק ולאורך חוף לבנון.
ביולי 1954 הוקם בחצור גף צילום 115 בפיקוד עזריאל ספיבק וארבעת מטוסי המוסקיטו לצילום עברו אליו. הם ביצעו גיחות ארוכות טווח לצילום שדות תעופה במדבר המערבי, בסיני, בדרום מצרים ובעירק.ב-29 ביולי 1955 בוצעה גיחה ע”י סרן בבלי וסגן גלאון לנווה סיווה שעל גבול מצרים-לוב כדי לאתר את הכלא שבו היו עצורים אסירי ה”פרשה”. (ראה המאמר “הטיסה לנווה סיווה” באתר זה) ב-6 בדצמבר 1955 נערך במטוס זה ניסוי טווח וגובה ע”י הטייס עזרא אהרון.
לקראת פתיחת מבצע סיני ביצעו המטוסים גיחות צילום רבות לסיני ולמצרים,אולם במבצע עצמו ביצעו 4 גיחות בלבד.
המטוס יצא משימוש בשנת 1958.