26 בפברואר 1975 . אני מפקד קורס מדר״ט סיור וקישור בביס״ט, ויוצא לטיסת הדרכה במטוס דרור 041 ,ניווט בגובה נמוך בנחל נבטים. החניך סגן ירון סטרוד ז”ל (נספה בתאונת דרכים בשנת 2015) מטייסת 100 . החניך ‘מדריך’ אותי בניווט נמוך מאוד בגאיות הנגב.
לפתע מנוע מטוס הדרור מתחיל לטרטר, דפיקות, ריח ועשן לבן בתא ולאחר מספר שניות המנוע כבה. נטלתי את ההגאים, משכתי גבוה ככל שהמהירות אפשרה מצאתי ואדי לא רחוק והנחתתי את המטוס ממש ללא כל פגע. לאחר שעה קלה פונינו במסוק בחזרה לחצרים.
המטוס היה שלם לחלוטין. היה רק צריך להחליף מנוע. בגלל תנאי השטח שלא אפשרו פינוי קרקעי,הוזנק יסעור כדי להעביר את הדרור מהשטח למשאית שחכתה בכביש באר שבע-ערד. היסעור הרים את הדרור, אבל בזמן שריחף מעל המשאית, כשהמטוס בגובה מטרים בודדים מעל פני הקרקע, הוא נשמט ממתלה המטען והתרסק.
בתום תקופת ההדרכה בביס״ט ביקשתי לעשות הסבה למסוקים. הייתי צריך להמתין מספר חודשים עד פתיחת קורס מתאים. בתקופה זו ביצעתי עבודות שונות, חלקן בשירותו של רס״רנו האהוב שיקל. יום אחד צריך היה להכין את המשרדים לביקורת המפקד ומוניתי לפקח על הכנת משרדו של מפקד הביס״ט, אל”מ יוסי חנקין. תוך כדי סידור המשרד, נופל לידי פתק מקרטון ירוק ובו רישום לזכות על שמי מטעם מח״א:
“בגין ביצוע נחיתת אונס מושלמת בזמן טיסת הדרכה בגובה נמוך… ניתן לסרן צבר חי רישום לזכות”.
מעניין שלא שמעתי על התאונה הזאת.הייתי ר.צ דרורים בשדה קדם מ 1978 בערך. הייתי עד למספר רב של תאונות דרורים..רובם על ידי חניכי מתקדם.
זוכר את הטייס חי צבר.
ארוע מעניין וכל הכבוד..רק חבל שהמטוס השתחרר מה”סלינג”..מעניין אם חקרו למה.