יסעור 360

תולדותיו של יסעור

פרטי המסוק:

דגם: S-65C-3

טיפוס: מסוק תובלה כבד

יצרן: סיקורסקי איירקרפט, סטרטפורד, קונקטיקט,ארה”ב

מספר יצרן: 65-351

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא 21289150.jpg

תולדות המסוק:

מסוק זה יוצר עבור חיל האויר, ולצורך טיסות הניסוי קיבל בארה”ב סימן רישום אזרחי N4026S שנשמר ברשות התעופה הפדרלית עבור היצרן.

הועבר ארצה באניה לנמל אשדוד, כשהוא משומר בכיסוי מגן. נקלט בטייסת 118 בבסיס תל נוף ב-20 בינואר 1973 וסומן בתחילה “960”. ששת המסוקים מסדרת היצור שלו כונו בחיל האויר “יסעור סדרה ג’ ” והם נבדלו מהמסוקים מסדרות יצור קודמות בכך שהורכבה בתא הטייס שלהם מערכת LNRS-Limited Night Recovery System להגברת אור כוכבים לצורך טיסות בלילה. מערכת זו כללה מצלמת  LLLTV  שכונתה בחיל האויר “שרב”, וכן פנס אינפרא אדום. המערכת גם כללה מערכת לגישה ולריחוף אוטומטיים (שלא הפכה למבצעית בחיל האויר).

מקור: ד”ר עופר בר שלום

כמו כן הורכבו במסוקים מנועים משופרים מדגם T-64-GE-7A  ועל כן הוכללו המסוקים בקבוצת “מסוקי נבחרת” שבהם השתמשו למבצעים מיוחדים.

ב-16 במאי 1973 השתתף במבצע “אהלן” שבו הונחתו לוחמי סיירת מטכ”ל לפעולה בשטח מצריים.

ב-11 ביוני  הטיס המסוק את קנצלר גרמניה וילי ברנדט ופמליתו  לביקור במצדה. הוא נחת על הפסגה וכשהחלה הפמליה לרדת, החל המסוק להתדרדר קדימה. הניסיונות לעצרו לא הצליחו והוא נעצר על חומת אבנים בגובה מטר.

מלחמת יום הכיפורים

בלילה שבין 10-11 באוקטובר השתתף יחד עם יסעור 64 במבצע “פונטיאק”-הנחתת שני תותחים יבילי אויר  ו-30 מלוחמי התותחנים על פסגת ג’בל עתקה כדי להפגיז צמתי קשר על כביש קהיר-סואץ. לאחר ההפגזה חילצו המסוקים את הכוח.

בלילה שבין 12-13  באוקטובר הנחית המסוק במסגרת מבצע “כותונת” כוח של 25 לוחמים מסיירת צנחנים בפיקוד רס”ן שאול מופז על כביש עירק-דמשק כדי לפוצץ גשר ומעביר מים, כדי למנוע מעבר שיירות תחמושת שנעו מעירק לכיוון דמשק . לאחר ההנחתה, כשירד מהרי מול הלבנון החלו לירות לעברו אש מנשק קל והמסוק נפגע. הצוות הנחיתו ברמת דוד.

למחרת, לאחר תיקון הנזקים , הועמד בכוננות ברמת דוד, והוזנק לחילוץ כוח סיירת הצנחנים שפעל בסוריה במסגרת מבצע “דוידקה”, והתגלה ע”י הסורים.

בלילה שבין 17-18 באוקטובר השתתף במבצע “אבועלפיה”-ובו הנחית עם יסעור נוסף 2 תותחים ולוחמים 2 ק”מ מזרחית מג’בל עתקה כדי להפגיז את מוצב המכ”מ בהר ומטרות אחרות למרגלותיו.בזמן ההפגזה חגו המסוקים באויר 40 דקות וכשהסתיימה נחתו ופינו את הכוח. בהמראה נורתה עליהם אש ואף טיל, והמסוק ספג 8 פגיעות.

ב-21 באוקטובר השתתף במבצע “קינוח” לכיבוש החרמון.ב-2 בנובמבר הוזנק להטסת ציוד  לשיא החרמון ולפינוי לוחמי צנחנים שסבלו קשות מהקור.

לאחר מלחמת יום הכיפורים מספרו שונה ל-“360”. הוא השתתף בין היתר בניסוי הטלת חימוש מיסעור שבו נשא 4 פצצות סנקאיי על נושא חימוש MER בכל צד במקום מיכלי הדלק החיצוניים.

תמונה: אברהם גרסייר

לאחר קליטת מסוקי היסעור מסדרה ה’ בטייסת 118 הועבר יחד עם מסוקים אחרים לגף יסעור בטייסת 114.

בלילה שבין 10-11 במאי 1977, במהלך תרגיל “סופה” שהיה תרגיל עוצבתי משולב של חטיבת הצנחנים בבקעת הירדן, פגע בגבעה, התלקח והתפוצץ. כל 54 יושביו נספו באסון שנודע כ”אסון הנ”ד”.

מקורות:

“יובל לדורסי הלילה”-ד”ר עופר בר שלום

ארכיון צה”ל

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
בנימין טור (הוגו - מטתא בח"א 8 בעבר) 0547370147
בנימין טור (הוגו - מטתא בח"א 8 בעבר) 0547370147
3 months ago

שלום,
אודה לקבלת מספר הטלפון או כותבת דוא”ל של דר עופר בר שלום אוצר הטייסת.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x