אחד הראשונים: מרטין ריבקוף ז”ל

טייס מח"ל, מראשוני מערך התובלה של חיל האויר

ן

מרטין אלן ריבקוף נולד ב-1 בספטמבר 1916 למשפחה יהודית ברובע ברונקס שבעיר ניו יורק. במלחמת העולם השנייה היה קברניט תובלה בחיל האויר האמריקאי בדרגת לויטננט ראשון והטיס מטוסי C-46 קומנדו מעל ל”גיבנת” 1

ריבקוף במדי חיל האויר האמריקאי

בשנת 1948 התנדב למח”ל ובתחילה עסק בהדרכת טייסים שהתנדבו למח”ל על מטוסי C-46 שנרכשו בארה”ב ושופצו בשדה התעופה מילוויל שבמדינת ניו ג’רסי. ב-10 באפריל 1948 הטיס משם יחד עם האל אורבך במטוס C-46 ברישום פנמי RX-135   ובצבעים של חברת התעופה 2LAPSA עמוס בציוד, יחד עם 3 מטוסים אחרים. הם נחתו לתדלוק בשדה התעופה בווסט פאלם ביץ’ שבפלורידה והמשיכו לשדה התעופה בטוקומן שבפנמה, ושם הוצגו המטוסים בפני נציגי הממשלה כמטוסי חברת LAPSA. ב-13 במאי  המריאו לדקאר שבסנגל, ולמחרת טסו לקזבלנקה שבמרוקו.

ב-16 במאי המריאו ונחתו בקטניה שבסיציליה ומשם טסו ארצה ונחתו בעקרון. כבר למחרת טסו לקטניה, משם לברנו שבצ’כוסלובקיה ומשם לזאטץ, שהיה שדה תעופה בצ’כוסלובקיה ושימש את להק תובלה אוירית כבסיס יציאה להטסת משלוחי נשק ארצה.(שם הקוד “נחשון”). שם הועמס המטוס במדחף של מטוס מסרשמידט, 32 ארגזי תחמושת,  שישה ארגזי פצצות 70 ק”ג, ארגז נפצים, ארבעה ארגזי חיבורים לשירשורים של כדורי מקלע ותותח וחבית נוזל קירור גלייקול .

ב-31 במאי הטיס יחד עם ריי קורץ מדחף של מסרשמידט, וב-20 ביוני, כשהטיס את מטוס RX-138  מאיאצ’יו שבקורסיקה לזאטץ, נתקל במזג אויר גרוע ביותר ונאלץ לנחות בשדה התעופה צ’אמפינו שברומא. המטוס שוחרר ע”י השלטונות האיטלקיים לאחר שבוע, וריבקוף המשיך לזאטץ.

כך המשיך ריבקוף בטיסותיו במסגרת מבצע “בלק”. ב- 14 ביולי בסביבות השעה 16:00 הגיע מטוס הקונסטליישן  RX-121 שריבקוף היה קברניטו לנחיתה בזאטץ. כאשר ניסה ריבקוף להוריד את כני הנסע לנחיתה, ירד כן נסע  אחד בלבד. הוא ניסה להוריד  את השניים האחרים אך לא הצליח. הוא ניסה להכניס בחזרה את כן הנסע שירד ולנחות נחיתת גחון, אך שוב ללא הצלחה. לבסוף הצליח לנחות על כן נסע אחד בלבד. הצוות ו-20 הנוסעים שהיו במטוס לא נפגעו, אך המטוס ספג נזק כבד.

ב-21 באוקטובר 1948 המריא מעקרון עם טייס המשנה רוברט בטלר והנווט אברהם ציטרון כשבבטן מטוס ה-C-46 פצצות  ומטילנים שהיו חניכי קורס טיס, והפציץ את עזה ב-3 יעפים מגובה 8,000 רגל. בסך הכל הטיל פצצות במשקל 1,520 ק”ג.

בדצמבר 1948, במסגרת פירוק להק תובלה אוירית ואירגונו מחדש כטייסת 106, התמנה ריבקוף לממלא מקום מפקד הטייסת והוא בן 32. את התפקיד מילא עד 2 בינואר 1949 כשהוחלף ע”י סאם לואיס, והתמנה לתפקיד קצין מטה לתובלה אוירית באגף המבצעים שבמטה החיל.

לאחר מלחמת העצמאות עבד כטייס בחברת אל על, ובין היתר הטיס ארצה מארה”ב את מטוס הדי סי 4 4X-ACC. לאחר מכן חזר לארה”ב והיה לטייס בחברת התעופה סיבורד וורלד. לאחר כמה שנים פרש ועבד כמדריך טיסה.

בשנת 1985 עבר להתגורר בווינטר פארק שבמרכז פלורידה. נפטר ב-19 באפריל 1995 ונקבר בבית הקברות הלאומי  של מדינת פלורידה. הניח אחריו אישה,4 בנים, 2 בנות וחמישה נכדים.

לפי זכרונותיו נכתב הספר “The Midnighters ”  ע”י רולנד ברבר שיצא לאור ב-1 באפריל 1970.

הערות המערכת:

  1. “HUMP ” הוא כינוי שניתן ע”י טייסי מטוסי תובלה מפיקוד התובלה של ח”א האמריקאי במלחמת העולם השנייה לחלק המזרחי של הרי ההימלאיה, שמעליהם טסו טיסות קשות ומסוכנות מהודו לסין בהטיסם אספקה לכוחות צ’יאנג קאי צ’ק  וליחידות חיל האויר האמריקאי שם.
  2. LAPSA קיצור של Lineas Aereas Panamenas SA  היתה חברת תעופה פיקטיבית שנרשמה בפנמה לצורך רישום פנמי של מטוסי תובלה שנרכשו בארה”ב , והוצאתם מארה”ב עמוסים בציוד צבאי המיועד לישראל, חרף האמברגו שהטילו האמריקאים על משלוחי ציוד כזה ארצה. זהו חלק מסיפורי הגבורה והאילתור של שליחי הרכש בארה”ב בשנת 1948.המטוסים שהגיעו ארצה פרקו את מטענם היקר ומיד נשלחו לצ’כוסלובקיה להטיס משם מטענים דומים במסגרת מבצע “בלק”

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x