מבצע “ענן בוקר”

מניסויי הפיתוח של טיל ה"שפריר"

טיל “שפריר 1”
מל”ט ה”מיסטרל” על כן השיגור
מיקום האי בים בדרום צרפת
אגסי בתאו של הווטור (ויקימדיה)

“יש לרכוש מיד מטרות נגררות, לרכוש ציוד צילום קרקעי מינימלי וכן ציוד רישום טלמטריה.יש לאמן מספר מתאים של אנשים להפעלת מערך ניסוי זה. עד להקמת מערך הניסוי יש לבחון את השיפורים שבוצעו או שיבוצעו בשפריר בזמן הקרוב נגד מטרות בפועל. הבא בחשבון הוא הלוז כפי שהוא מיוצר היום עבור צה”ל.2-3 קליעי מטרה מסוג זה יוכלו לתת תשובות מידיות על הצלחת השיפורים”

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
נתן סגל
נתן סגל
3 months ago

היתי ה”מטיס ” בטייסת 110 באותה תקופה. לצורך הניסוי בצרפת יצאו כל הבכירים של הטייסת לצרפת כדי לטפל במטוס הווטור שלנו לצורך הניסוי. מטוס 09, דת”ק 7 היה בבדיקות אחרונות לפני הטיסה לצרפת. תוך כדי פעולות ההכנה, המכונאי עלה לתא המטוס והפעיל את המפסק הרשי השולט על כל המערכות במטוס. היתי באותו זמן בדת”ק עם הגב למטוס ומדבר בטלפון עם מרכז ההטסה. נשמע “בום” חזק, הסתובבתי וחשכו עיני : מטוס 09 המיועד לטוס למחרת לצרפת נפל על חרטומו ונראה כמו בננה. המכונאי בתא המטוס , שתי ידיו נתפסו בחופת התא שנפלה בגלל הזעזוע. הפרט הזה חשוב כי זה הוכיח שהוא לא נגע במפסקי כן הנסע שכרס.אגסי, מפקד הטיסת הגיע לפי הקריה שלי , ה”דשבו” (מכונית מפקד הטייסת) כמעט התהפך בסיבוב הכניסה לדת”ק. אגסי יצאה כסופה מתוך המכונית ומרוב בהילות הרים עם כתפו את “דשבו”. “מה קרה?” הוא זעק. כל המערכת שנבנתה לצורך הניסוי היתה פרוסה , צוות בצרפת , אוניות חיל הים בנטיב הטיסה ומטוסי נורד מוכנים לטיסה למשימת הצלה בים אם תחול תקלה חמורה בדרך. המטוס המחליף היה מוכן רק למחצה, אבל כשניגשנו לבדוק בקפדנות לפני הטיסה למחרת נמצאו תקלות והוא נפסל. מטוס מחליף שני נמצא פגם במנוע והיה צורך להחליף מנוע , הרצת בדיקה וכל יתר הבדיקות לקרת טיסה חשובה ביותר. עם לא מעט חששות, עבדנו כל הלילה ולמחרת היה לנו מטוס מחליף מוכן לטיסה. היו רק שלושה מטוסים עם חיוט מתאים לצורך הניסוי בצרפת , ה-09 שניזוק ללא תקנה, ועוד שנים. לבסוף המטוס יצא והשתתפף בניסוים בצרפת. אבל היה המשך: בדרך חזרה, מחוסר דלק להשלמת הטיסה היה צורך לנחות לשם תידלוק. אגסי נחת בקפריסין בבסיס של ה RAF ושם תדלקו אותו. כשהיה צריך להניע לא נמצאו אביזרים מתאימים בין הגנרטור החיצוני והשקע במטוס. טלפון בהול ומכינים צות עם כלים וציוד כדי להוציא את אגסי עם המטוס מקפריסין. עלינו על מטוס נורד שנשלח לאסוף אותנו , וממריאים לכיוון קפריסין. כ-10 דקות לאחרי המראה, דלקה ממטוס : צמה חשמלית שעברה בתא הנוסעים עלתה באש ועשן מתפזר במטוס. החממניק הבכיר, פרנס ז”ל , לא התבלבל , תפס גרזן שהיה תלוי לצרכי הצלה בדופן המטוס, ובכמה מקות חתך את הצמה החשמלית והאש פסקה . לא עברו עוד כמה דקות ובנתיב הטיסה כמאה מטר בצד ומתחתנו המטוס של אגסי חוזר לכיוון הארץ. כמובן שגם אנחנו חזרנו ולא זכינו להיו בחו”ל. הסיפור של ה-09 לא נגמר: הועבר לתע”א לשם תיקון. מדובר היה בתיקון רציני והמומחה הצרפתי (מסיה ג’קה) לא נתן לזה סיכוי.המוח היהודי פעל , המטוס תוקן אחרי זמן רב והוטס לכנף 1 , אבל זמן קצר אחרי זה כל מטוסי הווטור השבתו ול 09 לא היה סיכוי לטוס יותר.

Ben Cooper
Ben Cooper
2 months ago

תודה …לא ידעתי את כל הסיפור…ב 1969 שרתתי ב דתק 7.

3
0
Would love your thoughts, please comment.x