הייתי קצין אחזקה בגף הטכני בטייסת 115

באישור הצנזורה

  • לדמות באופן מדויק את שיטות הפעולה, הטקטיקות והטכנולוגיות של חילות אוויר זרים, במיוחד של אלו המוגדרים כיריבים פוטנציאליים.
  • לספק לחיל האוויר הזדמנות להתאמן על תרחישים מורכבים המדמים לחימה אמיתית מול אויב.
  • הטייסת משתמשת במטוסים מדגמים קיימים של חיל האוויר הישראלי, אך מטיסה אותם בטכניקות שמחקות שיטות לחימה של אויבים.
  • מעבר ללוחמה אווירית, הטייסת מדמה גם איומים מתקדמים כמו טילי קרקע-אוויר, מערכות מכ”ם, ולחימה רשתית ועוד…
  • שגרת יום של קצין אחזקה בטייסת קרב היא אינטנסיבית, דינמית, ומורכבת. היא משלבת אחריות ניהולית, טכנית, ותפעולית כדי להבטיח שהמטוסים מוכנים לפעולה בכל רגע נתון.
  • האתגר עבורי היה מורכב אפילו עוד יותר, משום שכעתודאי שלא “גדל מתחת לכנפיים” הייתי צריך להצדיק את האמון שקיבלתי מראש להק ציוד בסוגייה “האם עתודאי יכול להיות קצין אחזקה”.
  • מתוך מגוון התפקידים שביצעתי בח”א (קצין מקצועי במטה חיל האוויר, מפקד בקורס קצינים, קצין פרוייקטים ועוד…) תפקיד קצין האחזקה נצרב בי יותר מכולם, ועיצב בי את דמות המפקד והאישיות, ופיתח בי יכולות שלא ניתן להשיג כמעט בשום תפקיד אחר בצבא ובאזרחות.
  • בנוסף לכך, טייסת 115 היא טייסת עם מספר מטוסים מצומצם, ועפ”י “חוק המספרים הקטנים” – העמדת מטוסים שמישים למשימות הטייסת היא המורכבת ביותר מכל טייסות החיל, בחירום ובשגרה –תרחיש של התחלת עבודה ב-6:00 ו”סגירת חופות” ב-22:30 לא היה נדיר כל כך – כולל הרצות מנועים שהפריעו לאנשי השיכון לישון בלילה (באישור מפקד טייסת תחזוקה כמובן) 😊
מקור: חיל האויר
  • תדריך בוקר:  ק.א. משתתף בתדריך יומי הכולל את צוותי האחזקה, מפקדים ואנשי צוות טכני. בתדריך נידונים המשימות המתוכננות לאותו יום, סטטוס המטוסים, בעיות טכניות שהתרחשו במהלך היממה החולפת, ונושאים בטיחותיים.
  • סקירת סטטוס מטוסים: ק.א. מקבל תמונת מצב עדכנית של כל המטוסים בטייסת, כולל תקלות קיימות, מטוסים בתהליך אחזקה, ומטוסים מבצעיים.
  • חלוקת משימות: הקצין מוודא חלוקת משימות בין אנשי הצוות הטכני ומוודא שהמשימות תואמות את סדרי העדיפויות המבצעיים.
  • פיקוח על עבודות תחזוקה: הקצין עובר בין עמדות העבודה (כיפות), מוודא שהתהליכים מתנהלים בהתאם לנהלים, וששימוש בציוד ובכלים מתבצע בצורה בטיחותית ויעילה.
  • פתרון בעיות טכניות: במידה שמתגלות בעיות טכניות מורכבות, הקצין מעורב באבחון התקלה ולעיתים בעבודה מעשית כדי לפתור אותה.
  • עדכון מערכות מידע: הקצין מבצע עדכונים במערכות הממוחשבות, כגון יומני אחזקה ודוחות ביצוע. – בעיקר מתן אישורים והיתרים לתקלות במטוסים.
  • הכנת מטוסים לטיסות: הקצין מוודא שהמטוסים שמיועדים לטיסה מוכנים לחלוטין – החל מבדיקות טכניות ועד תדלוק וחימוש.
  • תגובה לתקלות חירום: אם מתרחשת תקלה בזמן אמת, הקצין מוביל את הצוותים הטכניים לטיפול מיידי, כדי למנוע השבתת המטוס.
  • סיוע בהכשרת צוותים: הקצין משמש כמדריך ומנטור לאנשי הצוות, מסביר נהלים, ומשתף מניסיונו בשטח.
  • ישיבות צוות ומנהלה: הקצין משתתף בישיבות עם קצינים אחרים ומפקדי הטייסת, שבהן דנים בנושאים כמו תקציב, לוגיסטיקה, וניהול כוח אדם.
  • כתיבת דוחות: הקצין מכין דוחות שוטפים על ביצועי האחזקה, עמידה ביעדים ותקלות מיוחדות שקרו במהלך היום.
  • תכנון ארוך טווח: הקצין עוסק גם בתכנון תחזוקה עתידית, כולל ביקורות, רכישת חלפים, והיערכות למשימות מיוחדות והדממות.
  • לחץ מבצעי גבוה : קצין אחזקה נדרש להתמודד עם עבודה תחת לחץ, במיוחד בתרחישים מבצעיים, יכולת אלתור ו”כיבוי שריפות”, במילים אחרות – יכולת הגמישות המחשבתית והתעוזה לקחת החלטות בזמן אמת משפיעה באופן ישיר על מבצעיות הטייסת.
  • שיתוף פעולה רב-תחומי:  ק.א. משמש כאינטגרטור בעבודה מול צוותי טיסה, ממ”ס, חמ”מ, חימוש, מנועים, אוויוניקה, בקרת טיסה, גורמי טייסת תחזוקה, חילוץ, מחסנים, אבטחת איכות, גורמי מטה והרשימה עוד ארוכה….
  • מקצועיות ובטיחות:  תשומת לב רבה מוקדשת לעבודה בטיחותית ועמידה בסטנדרטים מחמירים – תו”כ שמירה על רציפות תפקודית על מנת לא לפגוע בדרישות המבצעיות.
  • בנימה אישית: השילוב של שירות בבסיס סגור ומרוחק, עם תנאי מז”א קשים (לוהט בקיץ, קפוא בחורף), תפקיד מאתגר וחדש עבורי, ואנשים נפלאים – יצרו עבורי תקופה בלתי נשכחת מלאה עניין והמון חדוות עשייה, צחוקים, ואת היכולת לקחת את ה”בעסה בסבבה”.
  • לתת אישורים חריגים למטוס, ומיד אחרי זה להביט לטייס בעיניים, תוך כדי כך שהוא סומך עליך שהוא יסיים את משימתו בהצלחה ויחזור הביתה בשלום
  • שאתה סוגר במנואלה בורג ש”משתין דלק” על כנף של מטוס מונע בקצה המסלול ומשחרר אותו לטיסה
  • שאתה שומע בקשר שציר PTO נגזר באוויר ו-EPU הופעל עם מיכל הידרוזין – ואתה יודע שיש לך לילה ארוך………
  • שאתה חוטף מקלחת של דס”ל מהכנפיים עקב תקלת VENT
  • להיות אבא, אמא, פסיכולוג, חבר ומפקד – של חיילים צעירים, בבסיס מרוחק, ללא מוטיבציה – ולעשות מהם חיילים ששותים שמן ואוכלים ברזל
  • שביום האחרון שלך בטייסת, שלישיית מטוסי נץ עושים עבורך מטס, ומברכים אותך דרך הקשר ברמקולים של הדת”ק

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x