תאונת צפע 489

פרטי המסוק:

דגם: 
AH-1E יואי קוברה

יצרן: בל, מפעל פורט וורת’, טקסס, ארה”ב

פרטי האירוע:

המסוק סומן בתחילה בחיל האוויר כ-389. לאחר תאונה קשה (ראה פרטיה באתר) הוא שוקם ושודרג ע”י מפעל מת”א ירושלים של התעשיה האוירית , והוחזר לטייסת כשהוא נושא את המספר 489. המסוק יצא מפלמחים לגיחת אימונים באיזור נתניה יחד עם שלושה מסוקים נוספים  בתאריך 15 במרץ 98. על הגאי המסוק היה תא”ל שמואל אלדר, מפקד הבסיס, ואיתו סגן אילן גור, חניך בקא”מ מסק”ר. המסוק היה מס’ 2 במבנה אותו הוביל רס”ן ב’, טייס מילואים, ואיתו סג”מ א’ , חניך קא”מ.

לאחר האימון שארך כ-15 דקות  היו מסוקו של אלדר ומסוקו של ב’  מעל הים, מול חוף געש  בגובה 850  מטר  ופנו דרומה לכיוון הבסיס. לאחר זמן קצר החלו רעידות בזנב מסוק 489. אלדר לקח את ההגאים לידיו,דיווח  על הרעידות  ומסר שינסה לנחות נחיתת אונס. לאחר מכן דיווח שכשהוא מוסיף כוח למנוע המסוק מאט.

“חזרנו אחורה כדי לראות מה איתו”  סיפר רס”ן ב’  לעיתונאי יואב לימור, הכתב הצבאי של ערוץ 1-“וכשראינו אותו בעין  דיווח אלדר שהוא שולט במצב ומצליח להטיס את המסוק. אלדר ביקש מאיתנו לתאם עבורםנחיתת חירום בבסיס ח”א הקרוב ביותר-בשדה דב .תיאמתי לו את הנחיתה והמשכנו לטוס מתוך ידיעה שהוא שולט במצב. בשלב מסויים הוא החל פלתע לפנות לכיוון הים , ואז קרו הדברים מהר מאד:המסוק הסתחרר חזק מאד באויר ומיד אחר כך התפרק . השברים עפו לכל הכיוונים ופגעו גם ברוטור הראשי.”

 רס”ן ב’ הוריד את מסוקו לגובה 3 מטרים מעל לפני הים, וסג”מ א’ קפץ למים  וניסה לחלץ את הצוות אך ללא הצלחה. ” התחלתי לחפש בין השברים , צללתי כמה מטרים, כמה שהצלחתי,אבל לא הצלחתי למצוא יותר מידי, חוץ מציוד אישי.”

גוף המסוק שקע במים. למקום הוזעק חיל הים ואנשי יחידת החילוץ 669  . צוללי הילת”מ מצאו את הגופות בתוך תא הטייס לאחר כעשר שעות חיפושים ומשו אותן. סג”מ א’ נאסף ע”י ספינת דייגים והועבר לספינה של חיל הים.

ועדת החקירה שמינה מפקד ח”א  קבעה שרוטור הזנב במסוק התפרק .

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x