לויטננט אולף “כריס” כריסטיירנסון היה אחד מהטייסים השוודיים הבודדים שהתנדבו לשרת בכוחות בנות הברית במלחמת העולם השניה.לפני המלחמה שירת כטייס בחיל האויר המלכותי השוודי.
בעת מלחמת פינלנד/רוסיה התנדב לשרת בח”א הפיני אך בקשתו נדחתה .במקום זאת הטיס כטייס ניסוי של שנים עשר מטוסי קרב צרפתיים מדגם מוראן סולנייה MS.406 שנשלחו בחשאי לשדה בולטופטה בשוודיה, הורכבו ונשלחו לח”א הפיני.
לאחר מכן עבד כטייס ניסוי בחברת סאאב בשנים 1940-1941.בשנת 1942 ביקש את רשותו של מפקד ח”א השוודי להתנדב במסגרת בנות הברית למלחמה בנאצים. הסיבה לכך היתה שאחותו היתה נשואה ליהודי שנרצח ע”י הנאצים. הוא הגיע לשגרירות הבריטית בסטוקהולם והתגייס. ח”א המלכותי הבריטי העביר אותו לבריטניה להכשרה ולאימונים.
כריס הצטרף לכח מתנדבי ח”א המלכותי וצורף ליחידה לאימון טיסה מתקדם מס.14 בסקוטלנד ב-1 בנובמבר 42. משם הועבר ליח’ 84 DTU להתאמן בהטסת מפציצי וולינגטון. ב-1 במאי 43 הועבר לפיקוד החופים והשתתף בגיחות רבות לליווי שיירות של אניות אספקה שעשו דרכן מארה”ב לבריטניה במשך שמונה חודשים.
בספטמבר 43 נשלח להסבה למפציצי לנקסטר אך לאחר שבוע נשלח להסבה למטוסי מוסקיטו. כשהוסמך, היה מיועד להצבה למזרח הרחוק אך ביקש להילחם באירופה, כנגד כוחות הציר. ח”א המלכותי הציב אותו בטייסת 680 שהיתה ליד קהיר. טייסת זו היתה טייסת סיור/צילום ו”פורצת נתיב” למפציצים, והפעילה מטוסי מוסקיטו לצילום (אחד ממטוסים אלה הופל ע”י טייס ח”א במלחמת העצמאות.ראה כאן) בעת משימה מעל מפעלי מסרשמידט ב-וויינר ניוסטדט, נפגע מטוסו מאש נ”מ גרמנית אך הוא הצליח לבצע נחיתת חירום בבלגרד.
כריס היה טייס בנות הברית הראשון שנתקל במטוס הקרב הסילוני הגרמני מסרשמידט 262 .הוא נתקל בו בגובה 30,000 רגל מעל לכפילד בקיץ 44. מטוסו הותקף ע”י מטוס הקרב הגרמני אך הוא הצליח להימלט עם נזק קל בקצה הכנף השמאלית. באוגוסט 44 הועבר לטייסת 130 בבלגיה, טייסת שהיתה מצויידת במטוסי ספיטפייר 9. לאחר 3 חודשים הוחזר לטייסת 680 שהועברה לאיטליה. בסיום המלחמה באירופה היה מוצב בטייסת 332 בנורווגיה.
לאחר כניעת גרמניה התנגב כטייס מטוס קרב מדגם “הורנט” ב”כח טייגר” שהיה אמור להשלח למזרח הרחוק אולם המלחמה הסתיימה לפני שסיים את קורס ההסבה. בסוף תקופת השירות שלו בח”א המלכותי הטיס מטוסי מוסקיטו של פיקוד התובלה במסגרת טייסת 162.
בחיל האויר
לאחר המלחמה חזר כריס לשוודיה והטיס מטוסי דקוטה בשירות חברת סקנדינביאן איירו, שם נודע בכינויו “Chris med käppen” (כריס עם הסטיק) בשל הרגלו לנוע עם מקל תחת זרועו השמאלית בדומה לקצינים הבריטיים. כשחברת SAS רכשה את סקנדינביאן איירו, פוטרו משם ארבעה צוותים ובתוכם כריס. הסוכנות היהודית הציעה להם משכורת של 1000 דולר לחודש כדי להטיס נשק ותחמושת למדינת ישראל הצעירה.כריס ורון אלגהורן הגיעו לישראל בהטיסם מטוס שתרם המליונר ון ליר.בדצמבר 48 הטיס ארצה מטוס דקוטה שנרכש בארה”ב משאנון שבאירלנד ארצה.
כריס השתתף במלחמת העצמאות במבצע “אבק” וכן השתתף בלפחות גיחת הפצצה אחת במטוס C-46 שהיה מאוייש בצוות אנשי מח”ל משוודיה, והפציץ את בסיס ח”א המצרי באל עריש וכן מטרות במג’דל יחד עם מטוסי C-46 ודקוטה אחרים. לאחר סיום המשימה חזרו המטוסים לנחיתה בעקרון.
לאחר סיום מלחמת העצמאות הוענקה לכריס ולטייסי המח”ל האחרים מדלית העצמאות. צה”ל גם הציע לטייסים להמשיך ולשרת בחיל האויר . כריס התנדב וקיבל דרגת סגן ולאחר מכן סרן. הוא הטיס בח”א דגמי מטוסים רבים אבל בעיקר מטוסי בופייטר.
בשנת 1950 עבר לטוס באל על למשך שנה ולאחר מכן, בין השנים 51 ל-62 טס במספר חברות תעופה כמו טרנסאייר, פרד אולסן ובלאייר. משנת 63 עד 78 טס בחברת סטרלינג ועד שנת 80 שימש כיועץ לחברות תעופה בארה”ב. הוא נפטר בנובמבר 94.