פרטי המטוס:
דגם: S-2D-600 סנואו
יצרן: איירו קומנדר,חטיבת אולני של רוקוול סטנדרד, טקסס ארה”ב
מספר יצרן: 600-1339D
שנת יצור: 1966
תולדות המטוס:
המטוס יוצר עם מנוע מדגם פראט אנד וויטני R-1340-AN1.
דו”ח משקל ואיזון הוצא ע”י היצרן ב-11 באפריל 1966.
ב-15 באפריל 1966 הוקצה למטוס ברשות התעופה האזרחית של משרד התחבורה הקנדי סימן הרישום CF-RTW ע”ש חברת Maritime Air Service Ltd. רישיון יצוא אמריקאי מס’ E.64092 הוצא בתאריך 3 במאי 1966.
ב-10 במאי ניתן אישור להעברת המטוס ממפעל היצרן ללקוח במונקטון שבמחוז ניו בראונסוויק בקנדה. תוקף האישור היה עד 10 ביוני 1966. ב-18 במאי ניתן אישור רשות התעופה האזרחית האמריקאית להעברה, בתוקף ל-23 יום.
ב-19 במאי הוצא שטר המכר, אירו קומנדר-חטיבת אולני של רוקוול סטנדרד לחברת Maritime Air Service Ltd.
ב-24 במאי בוצעה במטוס ביקורת. עד אז צבר 19.22 שעות טיסה. למחרת הוצאה תעודת כושר אוירי זמני מיוחד, בתוקף עד 5 ביוני 1966, בגלל מצב מיוחד של שריפות יער, על בסיס “רק לעכשיו” לטיסה בקטגוריה מסחרית לצורך כיבוי אש בהטלת מים. תוקף התעודה הוארך עד 3 באוגוסט 1966 ואחר כך עד 3 בספטמבר 1966.
אישור רישום מס’ 34751 ע”ש Maritime Air Service Ltd הוצא בתאריך 12 באוגוסט 1966, ובאותו יום הוצאה תעודת כושר אוירי מס’ 5770-בתוקף עד 3 במאי 1967 בקטגוריה מוגבלת-לשימוש חקלאי (כשהבעלים הצהיר שהמטוס אינו בשימוש למשך 5-8 חודשים בכל שנה).
ב-15 במאי 1967 בוצעה במטוס ביקורת לחידוש תעודת כושר אוירי , עד אז צבר 215.28 שעות טיסה. תוקף התעודה חודש עד 3 במאי 1968. ב-30 באפריל 1968 בוצעה ביקורת נוספת ותוקף התעודה הוארך עד 3 במאי 1969. עד אז צבר המטוס 395:05 שעות טיסה.
ב-1 ביולי 1968 בשעה 20:15 עבר המטוס תאונה. בזמן ביצוע פס ריסוס, כן הנסע של המטוס פגע בתלולית קרקע שהיתה בשדה. הטייס סטיב פ.א. טומצ’ק הטיס את המטוס לשדה התעופה במונקטון, ביצע מעבר נמוך ואיטי מעל לשדה, וצוות הקרקע אישר שנגרם נזק לכן הנסע. הטיס ביצע נחיתת חירום על משטח הדשא המקביל למסלול, ובמהלה נשבר כן הנסע השמאלי, כן הנסע הימני קרס והמדחף ניזוק.
המטוס תוקן וחזר לעבודה.
ב-23 באפריל 1969 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 23 באפריל 1970.עד אז צבר המטוס 513:50 שעות טיסה.
ב-6 במאי 1970 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 6 במאי 1971. עד אז צבר המטוס 595:40 שעות טיסה.
ב-6 באפריל 1971 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 6 במאי 1972. עד אז צבר המטוס 721:25 שעות טיסה.
ב-6 במאי 1972 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 6 במאי 1973. עד אז צבר המטוס 819:05 שעות טיסה.
ב-4 במאי 1973 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 6 במאי 1974. עד אז צבר המטוס 868:35 שעות טיסה.
ב-3 במאי 1974 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 6 במאי 1975. עד אז צבר המטוס 889:10 שעות טיסה.
ב-12 במאי 1975 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 12 במאי 1976. עד אז צבר המטוס 967:45 שעות טיסה.
ב-19 ביוני 1975 עבר המטוס תאונה נוספת כשהמנוע דמם בטיסה והטייס רוי מקנזי ביצע נחיתת אונת ולמטוס נגרם נזק כבד אבל הוא שופץ וחזר לעבודה.
ב-12 בנובמבר 1975 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 12 בנובמבר 1976. עד אז צבר המטוס 1,012:00 שעות טיסה.
ב-10 בנובמבר 1976 בוצעה ביקורת ותעודת הכושר האוירי חודשה עד 12 בנובמבר 1977. עד אז צבר המטוס 1,101:00 שעות טיסה.
ב-17 בנובמבר 1977 הוצא שטר מכר בו חברת Maritime Air Service Ltd מכרה את המטוס לחברת מרום, ורישומו של המטוס בוטל בקנדה ב-5 בדצמבר 1977.
המטוס שימש בחברת מרום לריסוס ולכיבוי שריפות. בשנת 1989 נמכר לחברת הריסוס הקפריסאית (Silver Star (General Air Applications בגלל מגבלות משפטיות בישראל על העברת הבעלות בין שתי החברות, הוטס ללרנקה ושם הוקצה לו סימן הרישום 5B-CHH .לאחר שבוע, ב-20.7.89 הוחזר ארצה, הרישום הקפריסאי בוטל והרישום הישראלי הוחזר לו.
נרכש ע”י חברת הריסוס להט ביולי 1989 ובארץ הוחזר לו סימן הרישום המקורי. שימש את החברה לריסוס. בתאריך 2 בפברואר 1995 כבה מנועו באויר והטייס ביצע נחיתת חירום בשדה בוצי. המטוס התהפך בנחיתה וספג נזק אך תוקן וחזר לשימוש. בתאריך 14 בנובמבר 1996 עבר תאונה דומה והפעם הנזק היה חמור והוחלט להוציאו משימוש.
תודתנו לג’ורג’ קונץ על העזרה בפרטים