פרטי המטוס:
דגם: כפיר
יצרן: התעשיה האוירית, ישראל
תיאור האירוע:
באחד מימי חודש דצמבר 77 יצאו 2 טייסים לגיחת אימון במטוסי כפיר של טייסת 101.בתום הגיחה חזרו השניים לנחיתה בבסיס חצור.
בתא הטייס של הכפיר היה מפסק שתפקידו היה לנעול את מנוע ה-J-79-J1E של המטוס על דחף מירבי ולשלוט עליו באמצעות המצערת.
טייסו של כפיר 759, שבמטוסו נשאר מעט דלק, החליט לתרגל את השימוש במפסק ולבצע מספר הקפות מסביב לבסיס. באמצע ההקפה השניה, כשהמטוס היה בצלע הרחוקה של הבסיס, נשמע רעש, תריסי המבער האחורי נפתחו לגמרי והמטוס, שהיה בגובה 1,000 רגל החל לאבד גובה במהירות.
הטייס הבין שלא יצליח להביא את המטוס לנחיתה, אך ניסה להחזיר לידיו את השליטה במטוס אך ללא הצלחה. כשהיה מעל מושב ינון החליט לנטוש.
הוא סיפר: “פתאום ראיתי מתחתי בית גדול עם גג לבן ושטוח, ולידו רפת. הבית הזה החל להתקרב ואני הבנתי שאם אני לא נוטש עכשיו, המטוס מתרסק בדיוק עליו. ביצעתי תמרון כדי להתרחק ממנו, וכתוצאה מכך ירדה המהירות ל-150 קשר והמטוס היה במצב שקיעה חריפה. בגלל שהיתה תקלת מנוע, כל נוריות האזהרה דלקו. אני זוכר את עצמי רואה את חנוכיית הנוריות הזאת ברגע שאני נורה מן הקוקפיט, כמו בסרטים המצוירים, שחוטפים מכה בראש ורואים כוכבים”.
ברגע האחרון משך הטייס בידית ההפלטה, בגובה 40 מטר בלבד ונטש בשלום. מרגע שקרתה התקלה ועד הנטישה, עברו בסך-הכל שמונה שניות,