נכתב ע”י אבינעם מיסניקוב
פרטי המטוס:
דגם:נשר
יצרן:התעשיה האוירית,ישראל
מספר יצרן:05
פרטי האירוע:
למטוס נשר 514 של טייסת 113 אירעה תקלת מנוע בעת שהטייסת היתה בפריסה ברפידים. לאחר בדיקה נקבע שיש צורך להחליף את המנוע.
המנוע הוחלף ע”י צוות שהובא מבסיס האם של הטייסת. לאחר החלפת המנוע והרצת המטוס על הקרקע, עלה למטוס בתאריך 6.3.74 הטייס שלמה לוי לשם ביצוע טיסת המבחן שלאחריה טס לנחיתה בחצור.
בסוף הטיסה בקרבת חצור, כבה המנוע. הטייס ניסה להניע ללא הצלחה, והגיע למסקנה שלא יצליח להגיע למסלול ולכן נטש בשלום בגובה של 90 מטר לערך. המטוס נפל שלם לשדה בקרבת המושב כפר אחים ונשרף. מסוק בל של טייסת 124 הוזנק מתל נוף, הגיע למקום נחיתתו של הטייס והחזיר אותו חזרה לטייסת. מיד לאחר בדיקות במרפאת הבסיס, יצא שלמה לוי לגיחה נוספת.
המטוס חולץ ממקום נפילתו והובא לכנף לחקירה. מסקנות וועדת החקירה היו שגוף זר חדר למנוע. חברי הוועדה העלו השערה שזהו אום משושה או פיטינג משושה שאולי נותר במנוע לאחר ההחלפה ברפידים.
המטוס הובל לחצר הגרוטאות של הבסיס. רק לאחר תאונה של מטוס כפיר של טייסת הקרב הראשונה התגלתה הסיבה האמיתית לכשל המנוע: ראשו של אחד הברגים המחזקים את ה”חתול” (שהוא המשכו של ה”עכבר” בכונס האויר) נגזר עקב סדק התעיפות שנגרם מיצור לקוי, נשאב למנוע וגרם לכיבויו.
מספר הטייס, סא”ל (דימ’) שלמה לוי על התאונה לביטאון בטיחות טיסה של ח”א:
בערב פורים 1974, הייתי אז סרן, סמ”ט ב’ בטייסת, העברתי נשר לאחר החלפת מנוע מרפידים לחצור, בטיסת מבחן.בכניסה לצלע הבסיס שמעתי גרגור חזק מאד מן המנוע, והפסקת סחב פתאומית. המנוע נתקע על 7,000 סל”ד. פתחתי יבש מלא ואחר כך מבער מלא , אך ללא כל תגובה……התיישרתי בפיינל, פתחתי ווסת חירום, אך שום דבר לא קרה.אני זוכר שישרתי את המטוס ונטשתי. חווית הנטישה זכורה לי בבירור. אני רואה את החופה עפה לאט, המטוס מתרחק ממני באיטיות, ואחרי גלגול באויר נפתח המצנח. הייתי שניה אחת באויר , ונגעתי בקרקע כחמישה מטרים מן הבידונים שנתקעו בבוץ. המטוס רץ על האדמה הכבושה שלפני המסלול ונתקע בתעלה שליד עמדת ההמראה.