תאונת צפע 239

תאונת מסוק הצפע בה נהרג מפקד טייסת 160 סא"ל ציון בר אור.

פרטי המסוק

דגם: AH-1S

יצרן: בל, ארה”ב



תיאור הארוע

בליל ה-18 במרץ 1987 המריאו שמונה זוגות מסוקי קוברה מטייסת 160 וטסו דרך בקעת הירדן לאימון מסכם של הקא”מ עם חטיבת טנקים ברמת הגולן. מטרת הגיחה היתה גם הסמכה לטייס המסוק הקדמי כמוביל זוג, ובמסוק השני בזוג מפקד הטייסת, סא”ל ציון בראור (אחורי) והטייס סגן יובל וגנר (קדמי) שגיחה זו היתה לו גיחת מבחן כמפקד מטוס.

בעת שהמסוק טס מעל שדות טירת צבי, הורגשו רעידות אנכיות חזקות במסוק, המסוק החל ליפול ללא שליטה, פגע בפרדס והתהפך. מפקד הטייסת סא”ל ציון בראור נהרג, הטייס סגן יובל וגנר נפצע קשה ונותר משותק עד היום.

ועדת החקירה מצאה כי במסוק אירע כשל טכני נדיר – אחד משני המוטות האחראים לקביעת זווית הפסיעה של להבי הרוטור נשבר, ומשכך פשוט הפסיק הרוטור לתפקד ולספק עילוי, ולא היה ניתן לשליטה כלל.

סיפר אילן ארד (מתוך הפייסבוק):

בתאריך 18 למרץ 1987 כשנה לאחר הגעתו לטייסת מסוקי הקרב, יצא יובל וגנר לטיסת מבחן מסכמת לצורך הסמכתו כמפקד מסוק, ביחד עם מפקד הטייסת סא”ל ציון בר-אור ז”ל.

מעל הפרדסים של קיבוץ טירת צבי כמה קילומטרים דרומית לעיירה בית שאן, כאשר המסוק היה במהירות של כ 120 קשר ובגובה של 400 רגל מעל פני השטח, נשבר מוט שינוי זווית הפסיעה הממוקם מעל מכלול “צלחות” ההיגוי ואשר אמור להעביר את פקודות ההיגוי מהסטיק בתאי הטייסים לשני להבי הרוטור הראשי תוך שהצוות מאבד למעשה את היכולת לשלוט בתנועותיו של המסוק במרחב.

אובדן ההיגוי המיידי גרם למסוק לגלגל בחדות לצד שמאל ולהתרסק תוך שניות ללא אפשרות שליטה לתוך מטעי ההדרים הממוקמים בין הקיבוצים טירת-צבי ושדה-אליהו. 

סא”ל ציון בר-אור נהרג במקום ויובל שהיה אז בדרגת סג”מ נפגע קשות בצווארו ובחוליות עמוד השדרה ופונה לבית החולים במצב אנוש שכלל שיתוק כללי וקשיי נשימה חמורים. לאחר תקופת שיקום ארוכה ומתסכלת בה הוכיח יובל כוח רצון ונחישות נדירים, הצליח לשקם את עצמו בצורה מעוררת הערצה למרות שנותר משותק מהצוואר ולמטה.

סיפר ווגנר בדף הפייסבוק שלו: (18.3.16)

“בטיסה מבסיס פלמחים בדרך לרמת הגולן, הגורל היכה בנו בתאונה הארורה. בגובה 300 רגל, מהירות 120 קשר, יום אביבי ויפה כמו היום, נוף הבקעה המהמם, להקות ציפורים, ואז נשבר לו מוט השז”פ (המוט המאפשר היגוי) ותוך שניות התרסקנו בפרדס האזורי דרומית לטירת צבי ומזרחית לכביש 90. אני הייתי הטייס הקדמי ובדרך בנס נשארתי בחיים, ומטר מאחוריי ישב לו ציון בר-אור ז”ל מפקד הטייסת ממקימי מערך מסוקי הקרב והוא נהרג במקום.”

תודתנו לדודו על העזרה בפרטים

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
דודו
דודו
4 months ago

תיקונים קלים-
הטיסה היתה בזוג (ולא ברביעיה),
הגיחה היתה: מבחן מפקד מטוס ליובל, ואימון מוביל זוג לאביב שוויקי, שהיה הקידמי במטוס המוביל.
עלינו כשמונה זוגות, 2 צוותי קרב, לרמת הגולן, דרך הביקעה, לאימון משותף עם חטיבת טנקים.
הכשל הטכני היה אמנם נדיר, אבל כבר ארעה תאונה דומה בצבא ארהב, והמסקנות והטיפול, לא יושמו בזמן. לו היו מיושמות, והחלק שכשל (מוט שינוי זווית פסיעה, שז״פ) היה מוחלף במוטות החדשים, התאונה לא היתה מתרחשת.

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

2
0
Would love your thoughts, please comment.x