פרטי המטוס:
דגם:A-4H סקייהוק
יצרן:דגלס,ארה”ב
תיאור האירוע:
בעיצומה של מלחמת ההתשה, במסגרת מבצע “גביר 96” ביום ט’ בשב”ט תש”ל , 16 בינואר 1970 , המריאה מבסיס חצרים רביעית מטוסי עיט של טייסת 102 (מבנה “מרבד”) . משימתה היתה למקש ציר מערבית לעיר סואץ, המוביל מצפון למרחב מפרץ סואץ (ציר סרג’ מתג 78 בצומת עקל, ע”ג מפת סיריוס). מטרת התקיפה היתה למנוע הגעה של תגבורת מצרית לאיזור של הפשיטה שתוכננה להתבצע באותו הלילה.

את הרביעיה הוביל מפקד הטייסת סא”ל משה סער בעיט 706, ואת המטוסים האחרים הטיסו סרן דב פלג בעיט 776, אורי שחר בעיט 724 ועמי גיא . המטוסים היו חמושים בפצצות MK.82 בעלות זנב Snakeye להטלה מגובה נמוך, עם מרעומי השהייה.
המבנה חצה את חופו המזרחי של מפרץ סואץ באיזור ראס מסאללה.אחרי חציית החוף המצרי, פנה צפונה וטס כשהוא נושק למצוק של ראס עדבייה. בשלב זה שם לב אורי שחר שאינו רואה את מטוסו של פלג. מכיוון שהיתה זו משימת איכות ובדממת אלחוט, המשיכה השלישיה בטיסה למטרה.
לאחר ביצוע המשימה, דיווח שחר שאינו רואה את פלג וחזר לנקודת חציית החוף של הרביעיה בגובה נמוך, וזיהה שני כתמים, גדול (כנראה של המטוס) וקטן (כנראה של כיסא המפלט) על ריף האלמוגים בסמוך לחוף. דב פלג לא נראה.

לאיזור הוזנקו מסוקים ומטוסי ירוט מטייסת 117 שהיו בפטרול (שאותם הוביל יהודה קורן) שהצטרפו לחיפושים-אך לשווא.
גופתו של פלג הוחזרה ע”י המצרים ב-29 בינואר 1970 ואז התברר שהוא נפגע בירי, קרוב לוודאי בעת הצניחה. הוא הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בקריית שאול.
תודתנו לסא”ל (דימ’) פרופ’ הראל גילוץ ולאל”מ (דימ’) אורי שחר על התיקונים לכתבה זו.