פרטי המטוס:
דגם:מיסטר IV
יצרן:דאסו, צרפת
מספר יצרן:175
תיאור האירוע:
שני זוגות מטוסי מיסטר של טייסת 116 יצאו מתל נוף ב-7.6.67 לתקיפת כוחות מצריים מהדיויזיה המשוריינת הרביעית שהיו ערוכים בפתח מיצר הג’ידי שבסיני.
זוג אחד , שהמריא שעה 09:10 תקף בעזרת פצצות נפל”מ לאורך ציר הג’ידי ולאחר מכן צלף על כלי רכב רכים.
הזוג השני, שאותו הטיסו סרן מריו שקד במיסטר 63 וסגן דרור חריש, המריא בשעה 09:33, טס לאותו המקום. בעת ביצוע יעף הנפל”מ הראשון על שיירה מצרית, ולאחר שהטיל 3 פצצות שפגעו בשני טנקים, נפגע המיסטר של שקד מאש נ”מ. שקד שמע שתי מכות במטוס והתפוצצות קטנה ואש פרצה במנוע. טמפרטורת המנוע עלתה במהירות ושקד משך את המטוס לכיוון צפון מזרח , נטש אותו כ-8 ק”מ מצפון למצבת פרקר, וכשנחת עלה על הר והתחפר במקום.
חריש חג ממעל עד שהגיעו רביעית מטוסי מיסטר שתקפו את הכוחות המצריים, ולאחר מכן חגו באיזור כדי להגן על שקד. מכשיר ה”שרה” של שקד לא עבד ולכן הוא אותת להם בעזרת מראה.
מסוק S-58 של טייסת 124 שהיה בכוננות חילוץ בשדה תימן הוזנק בשעה 10:30 לחלץ את שקד.הוא טס לכיוון הגבול וכשהיה מעל הר קרן קיבל הקברניט סגן יוסף ברנשטיין את נקודות הציון של מקום המצאו של שקד. עימו במסוק היו טייס המשנה אלי קסן והמכונאי המוטס אספיר.
המסוק היה קצר בדלק. באיזור ג’בל לבני נחת ליד יחידה של צה”ל והעלה מקלען כדי שיגן עליו. לאחר מכן עבר מעל ביר חסנה, עלה לגובה 4,000 רגל, המשיך ועבר מעל ביר תמאדה. קברניטו של מטוס נורד שטס במזרח חצי האי סיני וששימש כממסר קשר מוטס, קישר את המסוק עם הבקר וזה שלח זוג מטוסי שחק לחיפוי. לאחר מכן יצר קברניט המסוק קשר עם רביעית המיסטרים שחיפתה על שקד וקיבל כיוון למקום הימצאו.
המסוק פנה אליו ולאחר זמן קצר הבחין המכונאי המוטס בנצנוצי המראה של שקד. המסוק לא יכול היה לנחות על ראש ההר עליו עמד שקד ולכן הנמיך בחצי ריחוף כשגלגל אחד נוגע בקרקע והעלה את שקד.
בשל חוסר דלק נחת המסוק ליד כוח שריון שהיה בג’בל לבני, תידלק , המשיך לשדה תימן, הוריד את שקד והמשיך בדרכו לאילת. הקברניט קיבל רישום לזכות בגין פעולת חילוץ זו.שקד חזר לטייסת בשעות אחר הצהריים.