פרטי המטוסים:
דגם: מיראז’ IIICJ
יצרן:דאסו,צרפת
תיאור האירוע:
במסגרת הפעילות האינטנסיבית של חיל האויר במבצע “בוקסר 1” לתקיפת מטרות צבאיות מצריות בגזרת תעלת סואץ, ביום א’, 20 ביולי 1969 היו זוג מטוסי שחק של טייסת 101 בגיחת פיטרול להגנה על מטוסי התקיפה של חיל האויר.
גם המצרים הזניקו מטוסי תקיפה שהפציצו את עמדות צה”ל ובשמים התחוללו קרבות אויר רבים.לקראת שקיעה, שלחו המצרים ארבעה מטוסי מיג 21 לקרב מול מטוסי השחק. זו השחקים, שאותם הטיסו סגן איתן בן אליהו (לימים מפקד חיל האויר) בשחק 56 וסגן אלי זוהר בשחק 09, נמצאו באותה עת מעל ימת בראדוויל. הם קיבלו את ההוראה “למפגש”, הפנו את מטוסיהם לעבר איסמעיליה, וזוג נוסף, שהיה בכוננות ברפידים הוזנק גם הוא, ואותו הטיסו יפתח ספקטור (שחק 52) ומיכאל צוק.
כשהגיעו ספקטור/צוק לאיזור הקרב ראו את מטוסו של בן אליהו בוער. בן אליהו, שרדף אחרי מיג מצרי נפגע מאש נ”מ מעל קנטרה. בן אליהו נטש את המטוס בהצלחה בגובה 4000-5000 רגל, מצנחו נפתח והיות ונשבו במקום רוחות מערביות, נסחף מזרחה והגיע לקרקע כקילומטר וחצי מדרום מזרח לקנטרה.
סיפר בן אליהו1
“אני זוכר שנטשתי. הגובה היה בסביבות 4000-5000 רגל ואני הייתי מעל התעלה. למזלי, הרוחות היו מערביות, וכך נסחפתי לאט לאט, ובסופו של דבר הגעתי לקרקע כקילומטר-קילומטר וחצי דרומית מזרחית לקנטרה. אני זוכר היטב שהירי נמשך ללא הרף, ופתאום אתה שומע-ועד אז לא ידעתי שגם שומעים”…
גם מטוסו השחק של אלי זוהר נפגע מטיל אטול ששוגר ממטוס מיג 21 , לאחר שמכשיר הקשר במטוסו התקלקל והוא לא שמע את אזהרות חבריו . זוהר נטשו. בן אליהו וזהר נאספו ע”י מסוקי בל 205 של טייסת 124 שהיו בכוננות חיט”ן ברפידים והובאו לרפידים.
הערות המערכת:
1.כפי שסיפר לדני שלום בספר “רוח רפאים מעל קהיר” הוצאת “באויר-פרסומי תעופה וחלל”.
הראל גילוץ, כשאתה מייחס עיוות ההיסטוריה, כלומר שקר במתכוון, לאיש כמו איתן בן-אליהו, לשעבר מח”א – ובעצם לא רק לו אלא לכל אדם – ראוי ואף חובה שתפרט מהו מקור המידע שלך, אשר את מהימנותו לא אתה תקבע אלא ישפטו הקוראים, לאחר שתחשוף את זהותו. כל עוד אינך נוהג כך, אתה מציג עצמך כמספר בדיות, שאולי מנסה כך לנקום מתוך שנאה..
הפלתו של איתן בן אליהו
ישנם עדי ראיה (טייסים שהשתתפו בקרב האוויר הנדון) שמעריכים, שבסבירות גבוה איתן הופל על ידי טיל אוויר-אוויר ולא על ידי הנ”מ.