פרטי המטוס:
דגם:מיראז’ IIIC
יצרן:דאסו, צרפת
פרטי האירוע: מבנה מטוסי שחק של טייסת 119 ביצע צליפות על כוחות סוריים נסוגים על ציר שיך מסכין-קונייטרה שבגולן בשעות הבוקר של יום -10 ביוני 67, יומה האחרון של מלחמת ששת הימים. באחת הצליפות נפגע מאש נ”מ שחק 43 שהטיס מפקד בסיס תל נוף סא”ל שמואל שפר (שטופר). שפר נטש את המטוס כ-3 ק”מ מדרום מערב לשיך מסכין ושבר את ידו השמאלית בעת הנטישה. איתן כרמי שהוביל את המבנה של שפר נשאר באיזור לחיפוי. טייסי מבנה מטוסי שחק של טייסת 101 שפיטרל לאורך הציר, ראו את מטוסו של שפר נפגע ואת הנטישה. כחיפוי על שפר הם הפציצו כלי רכב סוריים שנעו על הציר וצלפו על כל תנועה סורית שראו באיזור. מספר אלוף (מיל’) דוד עברי בספר “חליפת לחץ: “…הנתיב חוצה מעל לשומרון, בדיוק מעל שכם, באיזור שעד לפני מספר ימים נאסר לטוס מעליו. הכוונה שנחצה את הירדן דרומית לכנרת, כך שניגנס לרמת הגולן מדרום… אנחנו נמצאים דרומית מזרחית לכנרת וגיורא אפשטיין, מספר 2 שלי, מודיע שהוא רואה את המצנח. במרחק של כ-12-15 קילומטרים בזוית ראיה כלפי מטה הוא איתר את המצנח…חישבנו כי מהגובה בו הוא נטש יחלפו כחמש דקות עד שיגיע לקרקע. למעשה, היינו מעל לשטח לפני שהוא גלש לקרקע. תוך כדי המתנה לסיום הצניחה שלו, שמענו את המוביל שלו מדבר עם הבקרה. הוא היה מוטרד ורמז שהטייס הנוטש אינו “אחד מן השורה”. בדיעבד התברר שהנוטש הוא אל”מ שטופר, מפקד בסיס תל נוף. ככל שהמצנח התקרב לקרקע, התברר שהנגיעה תהיה באיזור שיח מסכין, קרוב לריכוז כוחות סוריים. הבחנו בהבהקי ירי מאותם כוחות, אך לא ידענו אם הירי מכוון כלפינו או אל הטייס הצונח. נכנסנו לתקיפה על הכוחות היורים, כדי לשמור על רצף של אש על האיזור…תוך כדי היציאה מהיעף הראשון זיהיתי בזוית העין את הטייס מדלג בין הסלעים ומסתתר בראש תל מסולע.. ליד הכביש ניצבו כוחות סוריים רבים ובשלב זה כבר היה לנו ברור שנעמוד בתחרות קשה עם הזמן. מיד התחילו לנקר השאלות:מתי יגיע ההליקופטר המחלץ, האם תאזל לנו התחמושת, האם יספיק הדלק לתמרוני ההשגחה על הטייס ומתי יעזו הסורים לנוע לעבר הגבעה…המשכנו לתקוף ברצף ולירות צרורות קצרים, מספיק יעילים כדי לדכא את האש ואת הרצון של הסורים לנוע לעבר התל, שבין סלעיו הסתתר שטופר בודד וחסר אונים. אני לא יורה בכל יעף, אלא לסירוגין.כרגע צריך לשמור על התחמושת לשלב הקריטי בו ינחת המסוק והאש הסורית תתגבר…” מסוק S-58 של טייסת 124 שעמד בכוננות חילוץ בכנען הוזנק בשעה 12:00 לחלץ את שפר. טייסיו היו בן שפר והשילוני. לצוות המסוק לא היתה מפה של האיזור והם ביקשו מהבקר לתת להם כיוון וזמן למקום הנטישה.הבקר הפנה אותם למבנה השחקים של טייסת הקרב הראשונה וטייסיו כיוונו את המסוק למקום נחיתתו של שפר ליד תל כניף א-סין.המסוק חילץ את שפר והתרחק מהמקום כשמטוסי השחק מלווים אותו ומדווחים לו, שמיד עם המראתו מהשטח החלו הסורים להפגיז את מקום הנחיתה. |