פרטי המטוס:
דגם:מיראז’ IIICJ
יצרן:דאסו, צרפת
פרטי האירוע:
סרן עמי רוקח, טייס מילואים מטייסת 117 נפגע והופל בשחק 83 ביום שישי, 12 באוקטובר 73.
מספר אורי ליס שהיה בן זוגו:
“ב-12/10 הייתי בן זוג של רוקח ופטרלנו באיור קונטרה ומזרחה לה ,היו דיווחים על מיגים באיזור, הופנינו לכיוון מזרח לירוט מיג 17 בעודנו טסים מזרחה נפרדנו לאחר שרוקח יצר קשר עין עם חלק מהמבנה שלהם ואני לקחתי מיג בכיוון מזרח. הייתי ביתרון אך המיג התייחס ,שבר בזמן בכל פעם שירדתי אליו ,ולכן לא הצלחתי להתארגן להפלה .כאשר המיג התקרב לדמשק כאשר אנו בגובה נמוך ניתקתי מגע.
באמצע הקרב עמי שאל מה קורה ,דיווחתי שאני “מתעסק עם אחד מהם”
בשלב ניתוק המגע שאל הבקר אם יש לי קשר עם רוקח, קראתי לו מספר פעמים והוא לא ענה.
לאחר נחיתה ובהמשך נודע שהוא נפגע מנ’מ נטש ונפל בשבי.”
סיפר רוקח : 1
“נכנסנו לקרב מאד קשה בגובה מאד נמוך ובמהירות מאד נמוכה. המיג התחיל לברוח, יריתי בו טיל והוא התפוצץ. התחלתי לרדוף אחרי המיג השני,גם כן בגובה נמוך מאד. פגעתי בו בצרור ארוך והתחלתי לחזור הביתה.כל הזמן ירו עלינו טילי כתף אבל הם לא הצליחו להשיג אותנו.פניתי חזרה כדי לנסות ולעזור למס’ 2, בפניה ראיתי נצנוצים של מטוסי אוייב ופניתי אליהם. גמרתי את הפנייה, שמעתי חבטה והמנוע הלך. כל המטוס נפגע. כל נורות האזהרה דלקו. ניסיתי להודיע ברדיו שנפגעתי אבל הרדיו לא עבד. החלטתי לנטוש כשאני קרוב מאד לדמשק.”
לאחר שהגיע בשלום לקרקע ניסה רוקח לברוח אולם חיילים סוריים ירו עליו וכדור פגע בחזהו. הוא נפל בשבי, נחקר קשות ורק אז הועבר לביה”ח שם נותח וריאתו השמאלית הוצאה. הוא הוצג לראווה למחרת וכך נודע בארץ שנפל בשבי. הוא הוחזר ארצה במסגרת חילופי השבויים ביוני 74
1 הספר “60 לסילון הראשונה” , יוני 13