סיפור על איילנדר 001

מתוך חוברת 25 שנה לטייסת 135

סגן אילן לין היה מדריך הטיסה האחרון שהוסמך לטיסה על מטוס האיילנדר. לאילן פינה חמה למטוסים אלה, כפי שכתב בחוברת 25 שנה לטייסת:

״בזיכרון האישי ובחוויה הפרטית שלי קשור האיילנדר דווקא למלחמת יום הכיפורים. באותה תקופה הייתי נער בן 15. בשבת ה-6 באוקטובר, כשעתיים לפני פרוץ המלחמה, טיפלתי בקבוצת כוורות שבמשק הדבורים המשפחתי במושב כפר-בילו. לפתע פילח את דממת יום־כיפור רעש רחוק של מנועי מטוס בוכנה הנפתחים להמראה. כשהבטתי לכיוון בסיס תל-נוף הסמוך, הבחנתי במטוס קטן שהמריא וטס צפון־מערבה לכיוון ת״א. המטוס לא טיפס לגובה כמקובל, אלא המשיך בטיסה נמוכה מאד (כ-ססו רגל להערכתי) וכעבור דקה עבר ברעש צורמני בדיוק מעל הנקודה בה עמדתי והשקפתי עליו בתחושה מבשרת רעה. על גוף המטוס הדו־ מנועי בעל הכנף העילית וסמלי חיל־האוויר בלט בבירור מספרו: 001. חסר מנוחה הפסקתי את עבודתי וחזרתי הביתה. כשעה מאוחר יותר ב-14:00, בישרה צפירת האזעקה את תחילתה של המלחמה.

לימים, בהיותי כבר טייס בטייסת, ניסיתי להתחקות ולגלות מי היה הטייס שהטיס את המטוס באותה טיסה. פניתי ליחידת המחשב של חיל האויר, וביקשתי פלט של כל טיסות האיילנדר 001 במלחמה. התברר לי (גם בעזרת ספר הטיסות של קציר…) שהמטוס אבן טס במהלך המלחמה, אולם לא נרשמה כל טיסה ביום פרוץ המלחמה. הפניתי את השאלה לענף תולדות חיל־האוויר, ולאחר זמן קיבלתי תשובה שאכן טייסת 100, לה היו שייכים המטוסים, ביצעה סבבי דואר ע״י מטוסי איילנדר – בשעות שלפני פרוץ המלחמה אולם, ככל הנראה, הטיסות בוצעו בדממת אלחוס ולא תועדו.

בצורה הרגילה. מי היה טייס המטוס, והאם טס לאחר מכן בטייסת 135? לא הצלחתי לגלות.

גם הוצאתם של המטוסים משירות לוותה בכמה סיפורים ״פיקנטיים״. חברת ארקיע הביעה עניין ונכונות לרכוש את המטוסים, אך כידוע אלה נתרמו לחיל על ידי תורם ציוני מחו״ל, וכדי למכור את התרומה צריך היה לקבל את הסכמתו של התורם. רצה הגורל ותורם המטוסים היה עדיין בחיים, אך לא התאפשר לקבל את החלטתו בנושא עקב מצבו הרפואי. בלית ברירה, הוחלט לבסוף להעביר את שני המטוסים. אחד למוזיאון ח״א בחצרים ואת השני לבית הספר הטכני בחיפה.

ההחלטה נפלה במטה חה״א מספר ימים לאחר שאחד המטוסים הוכנס למכון הבדק של ארקיע, ופורק לצורך ביצוע ביקורת רבתית (דרג ד) במטוס. עקב כך, נדחתה היציאה הרשמית ל״פנסיה״ במספר חודשים, המטוס חודש לחלוטין מבחינה מכנית ופנימית, ונצבע מחדש בצבעי ח״א, ככתוב בהסכם לביצוע העבודה, ולאחר סיום הביקורת נדרש המטה “להפשיר״ 10 שעות טיסה נוספות בכדי להשלים את טיסות המבחן שנדרשו להשמשת המטוס לצורך הוצאתו מהשרות.

מספר חודשים קודם לכן הסתיים קורס מדריכי האיילנדר האחרון שבוצע בטייסת.  המדריכים החדשים והגאים, ניר, עומר ואנוכי לא זכו, למיטב זכרוני, להדריך ולו אפילו חניך אחד.

בתאריך 7 ביולי 1982 הגיע פ״מ להעברת איילנדר 001 למוזיאון. כפיר, מפקד הטייסת דאז, שהה בחו״ל. סמ״ט א’ (שקד) היה חולה וסמ״ט ב׳ (פרידמן) טס, על פי קביעתי על כל מטוסי הטייסת למעט צסנה ואיילנדר. כאחד הסדירים האחרונים שהיו מוסמכים על המטוס שובצתי לביצוע הסיסה. הייתה בכך מבחינתי, מעין סגירת מעגל עם איילנדר 001״.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x