פרטי המטוס
דגם: HPR-7 דארט הראלד סדרה 209
טיפוס: מטוס נוסעים
יצרן: הנדלי פייג’, בריטניה
מספר יצרן: 183
טיסה ראשונה: 26 במרץ 1964
תולדות המטוס:
זהו מטוס הדארט הראלד ה-22 שיוצר.ביצע את טיסתו הראשונה ואת טיסות הניסוי בצבעי ארקיע תחת רישום שהוקצה ליצרן G-8-1. ב-17 באפריל 1964 נמסר לחברת ארקיע, הגיע ארצה (קיבל את סימן הרישום 4X-AHR כבר בתאריך 6.1.64) ושימש בה לטיסות פנים ארציות. היה זה מטוס ההראלד הראשון שקיבלה החברה. בתאריך 21 באוקטובר 69 עבר אירוע בטיחות בשדה דב.
יצא משירות וסימן הרישום הישראלי בוטל במאי 1973. נמכר ל-פרנק די.וולפסון, בעל חברת Universal Aviation Supply Co ב-28 במאי (בתעודת רישום מס’ R.8058/1)ונחת בטיסת ההעברה בש”ת קאסל דונינגטון בבריטניה ב-30 במאי. למטוס הוקצה סימן רישום G-BAZJ הועבר לש”ת סקווירס גייט ב-1.6.73 ותעודת כושר אוירי הוצאה לו ב-20 ביולי.

ביוני 1973 נמכר לחברת בריטיש איילנד איירוויז (תעודת רישום R.8058/2). בשירות החברה חודשה תעודת כושר הטיסה ב-20 ביולי 1974 וב-20 ביולי 1975. נכון ל-31 באוקטובר 1978 צבר המטוס 24,279 שעות טיסה ו-30,967 נחיתות.
חברת בריטיש איילנד התאחדה עם חברת אייר UK ב-16 בינואר 1980. המטוס נרשם על שמה בתעודת רישום G-BAZJ/R3 מ-15 במאי 1980. ב-31 במאי 1984 צבר המטוס 40,964 שעות טיסה .
![]() | ![]() |
בשירות בריטיש איילנד איירוויז,ש”ת באי ג’רסי,אוגוסט 79. (Photo:Edward Marmet) | בשירות אייר UK מסיע בש”ת הורשאם-סנט-פיית’, נורוויץ’, פברואר 81 (Photo:Keith Sowter) |
ב-31 באוקטובר 1984 לאחר שיצא משימוש, נמכר לשרותי הכיבוי של האי גורסני ב-1 לירה שטרלינג. הועבר למזבלה בש”ת באי גורסני שבאיי התעלה, כל החלקים השימושיים פורקו ממנו והוא שימש לאימוני יחידת הכיבוי של השדה. סימן הרישום הבריטי בוטל ב-

“הו, רומיאו, זאת היתה פנטזיה נהדרת”… וככה נגמרה הקריירה של אחד מה”הראלדים” שזכיתי לטוס בהם כל כך הרבה פעמים. תודה!