הרוורד 4X-ARC

תולדותיו של מטוס הרוורד ממלחמת העולם השניה ועד למוזיאון חיל האויר

פרטי המטוס:

דגם
:AT-6-ND

טיפוס: מטוס הדרכה

יצרן:נורת אמריקן, מפעל דלאס,טקסס, ארה”ב

מספר יצרן: 88-17025

מס’ חא”א: 42-85244

תולדות המטוס:

התקבל ע”י הזרוע האוירית של צבא ארה”ב בתאריך 4.8.44 תחת המספר 42-85244 .מיד הוצב ביחידת הבסיס ה- 2516 (פיקוד האימון) בבסיס איגל פאס, טקסס. באפריל 1945 הועבר ליחידת הבסיס ה- 2510 בבסיס ברוקס, טקסס,  וחודש אח”כ הועבר ליחידת הבסיס ה- 2511 בבסיס בראיין, טקסס. בדצמבר 1945 הועבר ליחידת הבסיס ה- 331 (ח”א הקונטיננטלי) בבסיס בארקסדייל, לואיזיאנה ובינואר 1946 ליחידת הבסיס ה- 2621 באותו בסיס. באפריל 1947 הועבר ליחידת הבסיס ה- 2532 בבסיס ראנדולף, טקסס. באוגוסט 1948 הועבר לטייסת אימון בסיסי 3511 של להק אימון בסיסי (של פיקוד האימון) 3510 באותו בסיס והוסב לדגם T-6D . ב-9 במאי 1951 הורד ממלאי חא”א בגלל תאונה .

הגיע לח”א וקיבל את המספר 1125 .שירת בביה”ס לטיסה בכפר סירקין ולאחר מכן בתל נוף.

המטוס נכנס לביקורת 1/800 ב-20 בדצמבר 1954 כשצבר 4,300 שעות גוף. בדו”ח ששלח מטה ח”א לביה”ס לטיסה (והנמצא בארכיון צה”ל) נכתב כי התגלו הממצאים הבאים:

1.שיתוך עמוק בחלק האחורי של יח’ הזנב

2. צלע סדוקה בחלק האחורי של הגזרה האחורית

3.שיתוך עמוק בין 2 צלעות של שפת הזרימה בכנף, מעל המדפים

4.סימני שיתוך עמוק בפרופיל ע”י הקורה המשנית בכנף השמאלית

5.מבנה הצינורות של השלד חלוד באופן די רציני (יש לפרק את כל החיבורים של האביזרים המורכבים עליו, לשם ניקוי יסודי וצביעה)

6. מסמרות משופשפות בחלקה העליון של הגזרה המרכזית.

לאחר יציאתו משירות נמכר לחב’ אויתור ביולי 1962. נרשם במנהל התעופה האזרחית תחת סימן רישום -4X-ARC ושימש להטסת עיתוני ידעות אחרונות לצפון הארץ.הוסב לשימוש זה ע”י ביטול המושב האחורי ואטימת החלון האחורי.המטוס הועבר לחב’ מרום ושם שימש למשימות דומות, וגם להסבת טייסים יוצאי חיל האויר למטוסי בוכנה כהכנה להסמכתם כטייסי ריסוס.

הרוורד 4X-ARC בשירות “מרום”. צולם בשדה הרצליה ע”י דן אוריין

בשלב מסויים הורכב בתא האחורי ציוד לפיזור עשן צבעוני והמטוס הועסק במשימות פרסום אוירי ע”י כתיבת ססמאות בעזרת העשן- בין היתר “טוס אליטליה”.לאחר שיצא משימוש אוחסן בש”ת הרצליה.

עם מימוש עסקת ה”גאזל” בין חיל האויר לחברת מרום, שופץ והובא למצב טיסה ונצבע בצבע כחול מבריק. ההגאים וחיפוי המנוע נצבעו בצהוב לימון.על המטוס  נצבע מספרו המקורי בח”א והוא הועבר למוזיאון בשנת 1988.המטוס שימש לטיסות ראווה בשמי המוזיאון במשך כמה שנים ולבסוף קורקע.

באדיבות אהוד פרידמן

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x