פרטי המטוס:
דגם:C-46A-45-CU קומנדו
יצרן :קרטיס-רייט, ארה”ב
מספר יצרן:30202
מספר גוף:CU738
מספר חא”א: 42-96540
שנת יצור:1944
תולדות המטוס:
יוצר במפעל קרטיס רייט בבופאלו שבמדינת ניו יורק לפי הזמנה של הזרוע האוירית של צבא ארה”ב וסופק בתאריך 7 ביולי 1944.לאחר מלחמת העולם השנייה הוכרז כעודפים והועבר לאחסנה בשדה וולאנט רידג’ שבמדינת ארקנסו ב-6 בנובמבר 1945, והועבר רישומית למנהלת מכירת נכסי המלחמה. המטוס נרכש ע”י אל שווימר, שהיה אחד משליחי רכש של מדינת ישראל בארה”ב ובעל חברה לשיפוץ מטוסים (יותר מאוחר הקים את “מכון הבדק” בלוד שהפך לתעשיה האוירית).
המטוס הועבר, יחד עם מטוסים אחרים לבורבנק שבקליפורניה שם היה מכון הבדק של שווימר. המטוסים אוזרחו ונצבעו. עקב מעקב של סוכני הבולשת האמריקאית אחר פעילותו של שווימר היה צורך דחוף להוציא את המטוסים מארה”ב ולכן הוקמה בפנמה חברת תעופה פיקטיבית בשם LAPSA. המטוסים נצבעו בצבעי החברה ועל המטוס הזה נרשם סימן רישום פנמי RX-138.
המטוסים הועברו במסע ארוך דרך פנמה דרום אמריקה באירופה לשדה זאטץ’ בצ’כולסלובקיה ושם צורפו לצי המטוסים של “להק תובלה אוירית” של חיל האויר והוטסו במבצע “בלק” להעברת מטוסים, נשק ותחמושת למדינת ישראל הצעירה שנלחמה במלחמת העצמאות. ולאחר מכן בטיסות תובלה לנגב במבצע “אבק” כשהוא נושא את מספר הזנב 1711.
לאחר המלחמה פורק להק תובלה אוירית וחיל האויר השתמש במטוסי הקומנדו לתובלה ולהצנחה. לאחר שיצא משירות הועבר לחברת ארקיע ונרשם במחלקת התעופה האזרחית במשרד התחבורה תחת סימן הרישום 4X-ACT ב-24 בינואר 1950. ב-17 בדצמבר 1950 הוחכר לחברת אל על וסימן הרישום שונה ל-4X-ALC. ביצע את הטיסה הראשונה לאילת בתאריך 28 בפברואר 1950.הוחזר לארקיע ב- 27 בפברואר 1955.וסימן הרישום שונה ל-4X-ALC. לאחר מכן נחתמה עיסקה למכירת המטוס לבעלים פרטיים בפרו, וגם הוקצה לו סימן רישום פרואני OB-XYZ-931 אך העיסקה בוטלה.
המטוס יצא משירות ונמכר לחברה האמריקאית AAXICO American Air Export and Import Co ב-27 בינואר 1956. המטוס הוטס לארה”ב עם סימן הרישום N5141B. נמכר לחברת התעופה Lanica מניקרגואה ב-26 במרץ 1956 ונשא שם את סימן הרישום AN-AIR.ובהמשך הארולד דייויס מניו יורק ב-17 בספטמבר 1958. יצא משימוש ואוחסן בספטמבר 1958 . עיסקת מכירה לבעלים במכסיקו נכשלה אף שהוקצה שם למטוס סימן רישום XB-JED.לבסוף פורק לגרוטאות. |