פרטי המטוס
דגם: PC-6/B1-H2
יצרן: פילטוס פלוגזוגוורק,שוויץ
מספר יצרן: 729
שנת יצור: 1971
תולדות המטוס
יוצר עבור הצבא האוסטרלי. נשא את אות הקריאה האזרחי HB-FFQ מה-23 באפריל 1971 שנרשם על שמה של חברת פילטוס לשם טיסת ההעברה לאוסטרליה. למטוס נשמר מספר זנב A14-729 והוא הוצב בגדוד התעופה הראשון של הצבא בבסיס אמברלי. אך מספר הזנב שנצבע עליו ב-17 במאי 1971 היה לבסוף A14-703. אות הקריאה השוויצרי הוסר מן המטוס ב-16 ביוני 1971.
בשירות צבא אוסטרליה,חונה בקארת’ה, מערב אוסטרליה, מאי 1986 (צילום: David Eyre) | (Photo:Barry Bawden,6/91) |
בינואר 1974, הועבר המטוס לטייסת לסיוע כללי מס’ 173 בבסיס אוקיי וביוני 1979 התרסק ליד לירמונת’ ומאוחר יותר שוקם ושודרג לדגם PC-6B2/H2 והוחזר לשירות ובמהלכו השתתף, בין היתר, במירוץ האווירי מפרת’ לסידני.
ביולי 1992 הוצא משרות ונמכר ב-1993 חזרה לחברת פילטוס.עיסקה למכירתו לבעלים בדנמרק,שלקראתה גם נשמר למטוס אות קריאה OY-SFH לא יצאה לפועל ופילטוס מכרה אותו לחברת IDB ליסינג. המטוס הגיע ארצה ונרשם במנהל התעופה האזרחית תחת אות הקריאה 4X-AIY, והופעל לצורך הטסת צנחנים במועדון הצניחה סקאי קלאב ממנחת הבונים.
(Photo:Markus Herzig) | (Photo:Markus Herzig) |
ב-24 באפריל 1999, המריא המטוס ממנחת הבונים כשהוא עמוס צנחנים. לפתע החלו להישמע רעשים מהמנוע – הטייס חשד לתקלת מנוע והחליט לחזור לנחיתת אונס; הוא ביצע פנייה חדה לכיוון המנחת כשהוא מפחית את כוח המנוע, אך מאחר שהמטוס היה עמוס ב-650 ק”ג מעל למותר, לא השלים את הפנייה, איבד גובה במהירות והתרסק לתוך גבעה. בתאונה נהרגו ארבעה מיושביו של המטוס ובהם הטייס. שישה נוספים נפצעו. שרידי המטוס נמכרו לחברה האמריקאית סטיילס אנד סיילס באפריל 2000. הוא נבנה מחדש וקיבל אות קריאה N24144.
N24144 ממריא לטיסת בכורה לאחר השיפוץ (Photo:Markus Herzig) | בהוואי (Photo:Markus Herzig) |
ב–14 בספטמבר 2005 נמכר לחברת פסיפיק הליקופטר סרוויסס שהעבירה אותו לאיי הוואי והפעילה אותו משם, ב-13 באוקטובר 2005 נמכר המטוס לת’ומס האופטמן, ובפברואר 2006 קיבל אות קריאה חדש N6FU. כיום מופעל המטוס באיי הוואי כשבספריו רשומות כיום 12,630 שעות טיסה.