פרטי המטוס:
דגם:49-46-21 קונסטליישן
יצרן:לוקהיד, ארה”ב
מספר יצרן:049-2036
תולדות המטוס:
סופק לחברת התעופה האמריקאית פאן אמריקן ב-5.1.46 תחת אות הקריאה N88836 ושם כונה “CLIPPER MAYFLOWER” ולאחר מכן “CLIPPER YANKEE RANGER.כשיצא משירות נמכר לחברת התעופה הלאומית הקובנית “קובנה” ביוני 53 ושם הופעל תחת אות הקריאה CU-T547.
![]() | ![]() |
צולם בבורבנק בית טיסות הניסוי לפני האספקה לפאן אם. (RA Scholefield Collection) | בשירות חברת ALA Cinta |
למטוס זה הוקצה בארץ אות הקריאה 4X-AKF אך לא נוצל. קובנה החכירה את המטוס לחברת התעופה ALA CINTA בשנת 1957, ובדצמבר 60 מכרה אותו לחברת התעופה הבריטית טראנס יורופיאן איירווייז וזו הפעילה אותו תחת אות הקריאה G-ARHK משדה התעופה של קובנטרי.המטוס הוחרם ע”י שלטונות ארה”ב ב-17.1.61. אוחסן בשדה התעופה דורבל שבמונטריאול.
בשנת 1962 החלו דיונים בין קצינים מחיל האויר ופקידי התעשיה האוירית בדבר תכנית להסבה אפשרית של הקונסטליישן. כיוון שבינתיים מכרה אל על את מטוסיה לחברת התעופה הבריטית יורואוויה , הוחל בחיפושים אחר מטוס אחר. התעשיה האוירית רכשה את המטוס ב-30.4.62 ואחריו נרכשו עוד שני מטוסים מעודפי חברת התעופה SAA מדרום אפריקה מס’ יצרן 2623 (ZS-DBR) ו-2631 (ZS-DBT ), שמעולם לא הגיעו מכיוון שהעיסקה בוטלה מיד לאחר שמטוס 4X-AOK הגיע ארצה .
אל שווימר, מנכ”ל התע”א פנה לאלוף עיזר וויצמן מפקד ח”א. שווימר סיפר שחברת שכר אמריקאית ביקשה מהתע”א לשפץ שני מטוסי C-97- אבל החברה פשטה את הרגל לפני שהעבודה הושלמה. דבר זה נתן לתע”א הזדמנות מצויינת ללמוד את המטוס ולהמליץ לח”א על רכישתו בעיסקה שנראתה אז כמענה טוב יותר לדרישת ח”א מאשר הסבת הקונסטליישן. היה ברור של-C-97 היו תכונות צבאיות טובות יותר ממטוסי הקוני האזרחיים והוא היה זול יותר, ולא פופולרי ביותר בשוק המטוסים המסחריים של תחילת שנות ה-60. לבסוף נרכשו מטוסי סטרטוקרוזר מעודפי פאן אמריקן ומטוסי סטרטוטנקר מעודפי חא”א
מטוס הקונסטליישן 4X-AOK עמד בתעשיה האוירית כאבן שאין לה הופכין, ולבסוף פורק לגרוטאות בשנת 68.