פרטי המטוס:
דגם:BN-2A איילנדר
יצרן:בריטן נורמן, בריטניה
מספר יצרן:0096B
שנת יצור:1969
תולדות המטוס:
המטוס ביצע את טיסת הבכורה בתאריך 19 ביולי 1969 ממפעל היצרן כשהוא נושא את סימן הרישום המיוחד G-51-31 שהוקצה לו לצורך טיסות הניסוי והרישוי. ב-29 באוגוסט 1968 הוקצה לו במנהל התעופה האזרחית הבריטי סימן הרישום האזרחי G-AXNF ע”ש חברת בריטן נורמן אך לא נעשה בו שימוש.
המטוס היה מצוייד בחלון ברצפת תא הנוסעים להתקנת מצלמה וכן במגנטומטר בזנב לביצוע סקרים גיאופיזיים.נמכר לחברת אוירום דרך חברת יעף, נרשם במנהל התעופה האזרחית תחת סימן הרישום 4X-AYT, והוטס ארצה ב- 25 בנובמבר 1969. בדצמבר 1972 נמכר לחברת כנף ארקיע ושימש במשך שנים ארוכות לטיסות כיול עזרי ניווט עבור מנהל התעופה האזרחית, וכן לצילום אוויר עבור אגף המדידות. נטל חלק חשוב במיפוי מדינת ישראל וחצי האי סיני.
במלחמת יום הכיפורים גוייס לשירות בחיל האויר, שימש לתובלות והוחזר לאחר המלחמה.
צולם בשדה דב (Photo Andy Pope) | (מקור: אנציקלופדיה יפעת) |
לאחר מכן הופעל בחברת ארקיע עד שיצא משימוש וכיום הוא נמצא בשדה תימן.
צולם במנחת עין יהב ולידו טיסן איילנדר (צילום: אמיר סוויסה) | (צילום:מיכה סנדר, פברואר 18) |
המטוס 4X-AYT, שימש רבות לצילום אוויר עבור אגף המדידות ולקח חלק חשוב במיפוי מדינת ישראל וחצי האי סיני.
מופיע בתוכנית הופה היי: https://youtu.be/mZRpCepT4M8
שלום. התמונה של האילנדר עם הטיסן. היא תמונה שאני צילמתי אי שם ב2010. הטיסן שלי..נבנה בדיוק כמו המקור…הצילום במסלול עין יהב לא בשדה תימן. אמיר סויסה. מושב עין יהב
תודה על ההערה. תוקו במאמר.