בואינג 747 4X-AXD

תולדותיו של מטוס מטען

פרטי המטוס:
 
דגם: 747-258C ג’מבו ג’ט

טיפוס: מטוס מטען
 
יצרן: בואינג,ארה”ב
 
מספר יצרן: 21190
 
מספר קו יצור: 272
 
סלקל: GJ-DM
 
טיסה ראשונה: 22.10.75

ג’מבו 4X-AXD ממריא מפרנקפורט, 10 באוקטובר 1995 (ויקימדיה)

תולדות המטוס:
 
מטוס זה, היסיב לנוסעים/מטען, הוזמן ע”י חברת אל על בתאריך 5.3.75, נגלל ב-2.10.75 , ב-31.12.75 נמסר לחברה, וב-11.4.76 נרשם בארץ תחת סימן רישום 4X-AXD .המטוס הופעל בקוי הטיסה הבינלאומיים של החברה, ומעת לעת ולפי הצורך, הוחכר לחברת המטענים ק.א.ל. להטסת תוצרת חקלאית לאירופה.

טיסת אל על LY076 להונג קונג היתה טיסתו האחרונה בשירות החברה, ואותה ביצע ב-27.10.2000. לאחר יומיים נמכר לחברת התעופה הדרום אפריקאית הידרו אייר קארגו. הוא קיבל את סימן הרישום הדרום אפריקאי  ZS-OOS , והופעל בטיסות לאירופה.

בשירות הידרו אייר קרגו

התאונה

ב-28 בנובמבר 2003, בטיסת מטען הידרו קארגו 501 , הגיע המטוס, שהמריא מש”ת זוונטם בבריסל ויעדו ש”ת של יוהנסבורג בדרום אפריקה, לנחיתת בינים  בש”ת מורטלה מוחמד (איקג’ה) בלאגוס בירת ניגריה. בהיותו כ-280 ק”מ מהשדה, התקשר הצוות לבקרה האיזורית. הבקר הודיע שעליו לנחות על מסלול 19R.הצוות, שהיה מודע ל-NOTAM שפורסם, ובו מידע על כך שמסלול זה סגור לצורך ריבוד מחדש, ביקש אישור על כך מהבקר. הבקר תיקן עצמו והורה למטוס לנחות על מסלול 19L. הצוות שאל שוב האם 19R פנוי והבקר השיב שהמסלול הפנוי הוא 19L ושעל הצוות לוודא זאת עם בקרת הגישה.

באותו לילה אויישו תפקידי בקרת הגישה ומגדל הפיקוח ע”י עובד אחד. לפי הדיווחים, כשהתקשר הצוות למגדל ההורה  לו העובד לנחות על מסלול 19R. המטוס נחת על המסלול, שעליו היו ערימות עפר ואספלט,כן הנסע הראשי השמאלי פגע בערימות ונתלש מהמטוס, וכן הנסע הימני נפגע קשות.המטוס החליק על המסלול, עד שכן הנסע הקדמי נכנס לתעלת ניקוז אז נעצר.

המטוס חולץ מהתעלה, אך לאחר סקר נזקים שבוצע בו, הסתבר שנפגע קשות והוכרז טוטל-לוס.הוא נזנח בשדה. ביוני 2001 נודע שממשלת ניגריה הודתה שסגירת המסלול לא נעשתה לפי הנוהלים הבינלאומיים, ורשות התעופה האזרחית שלה לא ידעה כלל על סגירתו, ולא היתה מודעת ל-NOTAM שפורסם על כך, והסכימה לשלם לחברת הידרו אייר קארגו פיצויים בסך 6 מליון דולר.

זה מה שנשאר.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
עמיחי מורשת
עמיחי מורשת
2 years ago

תודה לאבי מקמיל ולגלעד פירסט שהאירו את עייני לקיומו של אתר זה בפרט ולפרוט הספציפי לגבי המטוס. מצרף תמונות של המטוס כשהמראתי כשאני בתוכו בקיץ 1977 מיוהנסבורג, כשהוא עוד היה צעיר ובחברת אלעל (:
מצרף עוד תמונות בהמשך

עמיחי מורשת
עמיחי מורשת
2 years ago

והנה צילומים נוספים

עמיחי מורשת
עמיחי מורשת
2 years ago

ובהמראה, גילוי נאות, הייתי אז בן 16

עמיחי מורשת
עמיחי מורשת
2 years ago

ותודה גם לאבי וייס שסייע ושיפר את התמונות

4
0
Would love your thoughts, please comment.x