פרטי המטוס:
דגם:747-258C ג’מבו ג’ט
יצרן: בואינג,ארה”ב
מספר יצרן:21190
מספר קו יצור:272
סלקל:GJ-DM
טיסה ראשונה:22.10.75
תולדות המטוס:
מטוס זה, היסיב לנוסעים/מטען, הוזמן ע”י חברת אל על בתאריך 5.3.75, נגלל ב-2.10.75 ב-31.12.75 נמסר לחברה, וב-11.4.76 נרשם בארץ תחת אות הקריאה 4X-AXD .המטוס הופעל בקוי הטיסה הבינלאומיים של החברה, בין היתר ל מעת לעת ולפי הצורך הוחכר לחברת המטענים ק.א.ל. להטסת תוצרת חקלאית לאירופה.
טיסת אל על LY076 להונג קונג היתה טיסתו האחרונה בשירות החברה ואותה ביצע ב-27.10.2000. לאחר יומיים נמכר לחברת התעופה הדרום אפריקאית הידרו אייר קארגו. הוא קיבל את אות הקריאה ZS-OOS והופעל בטיסות לאירופה.
התאונה
ב-28 בנובמבר 2003, בטיסת מטען הידרו קארגו 501 , הגיע המטוס שהמריא מש”ת זוונטם בבריסל ויעדו ש”ת של יוהנסבורג בדרום אפריקה, לנחיתת בינים בש”ת מורטלה מוחמד (איקג’ה) בלאגוס בירת ניגריה. בהיותו כ-280 ק”מ מהשדה, התקשר הצוות לבקרה האיזורית.הבקר הודיע שעליו לנחות על מסלול 19R.הצוות, שהיה מודע ל-NOTAM שפורסם, ובו מידע על כך שמסלול זה סגור לצורך ריבוד מחדש, ביקש אישור על כך מהבקר. הבקר תיקן עצמו והורה למטוס לנחות על מסלול 19L. הצוות שאל שוב האם 19R פנוי והבקר השיב שהמסלול הפנוי הוא 19L ושעל הצוות לוודא זאת עם בקרת הגישה.
באותו לילה אויישו תפקידי בקרת הגישה ומגדל הפיקוח ע”י עובד אחד. לפי הדיווחים, כשהתקשר הצוות למגדל ההורה לו העובד לנחות על מסלול 19R. המטוס נחת על המסלול, שעליו היו ערימות עפר ואספלט,כן הנסע הראשי השמאלי פגע בערימות ונתלש מהמטוס וכן הנסע הימני נפגע קשות.המטוס החליק על המסלול, עד שכן הנסע הקדמי נכנס לתעלת ניקוז והמטוס נעצר.
המטוס חולץ מהתעלה אך לאחר סקר נזקים שבוצע בו הסתבר שהוא נפגע קשות והוכרז טוטל-לוס.הוא נזנח בשדה. ביוני 201 נודע שממשלת ניגריה הודתה שסגירת המסלול לא נעשתה לפי הנוהלים הבינלאומיים, ורשות התעופה האזרחית שלה לא ידעה כלל על סגירתו, ולא היתה מודעת ל-NOTAM שפורסם על כך, הסכימה לשלם לחברת הידרו אייר קארגו פיצויים בסך 6 מליון דולר.
תודה לאבי מקמיל ולגלעד פירסט שהאירו את עייני לקיומו של אתר זה בפרט ולפרוט הספציפי לגבי המטוס. מצרף תמונות של המטוס כשהמראתי כשאני בתוכו בקיץ 1977 מיוהנסבורג, כשהוא עוד היה צעיר ובחברת אלעל (:
מצרף עוד תמונות בהמשך
והנה צילומים נוספים
ובהמראה, גילוי נאות, הייתי אז בן 16
ותודה גם לאבי וייס שסייע ושיפר את התמונות