פרטי המטוס:
דגם: אוסטר Mk.III
יצרן: בריטיש טיילורקרפט, בריטניה
תיאור האירוע:
ביום 3.8.48 נחת מטוס אוסטר א-12 של טייסת א’ אותו הטיס עמנואל רוטשטיין במנחת רחביה בירושלים (מסלול מר”ם) ועימו שני נוסעים. אל המנחת הגיע הטייסת זוהרה לביטוב שהיתה בביקור אצל הוריה בירושלים. הם עלו למטוס , אישור להמראה ניתן בשעה 09:00 לכיוון שדה דב בתל אביב רוטשטיין הניע, הסיע והתייצב על צידו הצפוני של המסלול לכיוון ההמראה. הוא פתח מנוע והחל לרוץ על המסלול אולם לאחר כ-150 מטר חזר לעמדת ההמראה. הוא ניסה להמריא שוב אולם חזר לאחר כ-50 מטר.
פקח הטיסה הורה לו להחזיר את המטוס לבדיקה. הוא נבדק ע”י עוזריו של קצין המכונאות, לביטוב ורוטשטיין עלו למטוס והוא הסיע לעמדת ההמראה בשעה 10:20. המטוס רץ על המסלול וניתק כ-60 מטר מהקטע הדרומי שלו. הוא צבר מעט גובה במהירות איטית, שינה כיוון לדרום מערב, שקע שמאלה הזדקר ולאר מכן התרסק אל חומת מנזר המצלבה, הנמצא כקילומטר דרומית- מערבית למנחת. לביטוב ורוטשטיין נהרגו.
בדו”ח חקירת התאונה שהגיש גדעון גורדון ב-5 באוגוסט הוא לא הצליח להגיע למסקנה נחרצת האם התאונה נגרמה בשל תקלה במנוע. ההסבר המקובל עד היום הוא שהגורם היה כשל טכני: “כתוצאה מכבל היגוי של המאזנות שירד מן הגלגלת שעליה היה אמור לעבור בשורש הכנף. כאשר הגלגלת יצאה ממקומה כתוצאה משחיקת ושבירת הציר שלה שהיה עשוי מארד”.