תאונת אוסטר א.12

פרטי המטוס:

דגם: אוסטר Mk.III

יצרן: בריטיש טיילורקרפט, בריטניה

תיאור האירוע:

ביום 3.8.48 נחת מטוס אוסטר א-12 של טייסת א’ אותו הטיס עמנואל רוטשטיין במנחת רחביה בירושלים (מסלול מר”ם) ועימו שני נוסעים. אל המנחת הגיע הטייסת זוהרה לביטוב שהיתה בביקור אצל הוריה בירושלים. הם עלו למטוס , אישור להמראה ניתן בשעה 09:00 לכיוון שדה דב בתל אביב רוטשטיין הניע, הסיע והתייצב על צידו הצפוני של המסלול לכיוון ההמראה. הוא פתח מנוע והחל לרוץ על המסלול אולם לאחר כ-150 מטר חזר לעמדת ההמראה. הוא ניסה להמריא שוב אולם חזר לאחר כ-50 מטר.

פקח הטיסה הורה לו להחזיר את המטוס לבדיקה. הוא נבדק ע”י עוזריו של קצין המכונאות, לביטוב ורוטשטיין עלו למטוס והוא הסיע לעמדת ההמראה בשעה 10:20. המטוס רץ על המסלול וניתק כ-60 מטר מהקטע הדרומי שלו. הוא צבר מעט גובה במהירות איטית, שינה כיוון לדרום מערב, שקע שמאלה הזדקר ולאר מכן התרסק אל חומת מנזר המצלבה, הנמצא כקילומטר דרומית- מערבית למנחת. לביטוב ורוטשטיין נהרגו.

שברי המטוס במקום נפילתו (ארכיון צה”ל ומע’ הביטחון דרך רענן וייס)

בדו”ח חקירת התאונה שהגיש גדעון גורדון ב-5 באוגוסט  הוא לא הצליח להגיע למסקנה נחרצת האם התאונה נגרמה בשל תקלה במנוע. ההסבר המקובל עד היום הוא שהגורם היה כשל טכני: “כתוצאה מכבל היגוי של המאזנות שירד מן הגלגלת שעליה היה אמור לעבור בשורש הכנף. כאשר הגלגלת יצאה ממקומה כתוצאה משחיקת ושבירת הציר שלה שהיה עשוי מארד”.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x