פרטי המטוס
דגם: S.O.4050 ווטור IIA
יצרן: סוד אויאסיון, צרפת
מספר יצרן: 08
תולדות המטוס
המטוס ביצע את טיסתו הראשונה ב-17 בפברואר 57 הופעל ע”י מרכז ניסויי טיסה של ח”א הצרפתי EAA-601 בשאטודון לשם הועבר ב-27.4.57. המטוס עבר שינויים כגון החלפת המנועים במנועי אטאר 101E-4 עם בתי מנוע “דגלס” לשם סימולציה של תדלוק באויר במאי 57, ולמיכלית תדלוק בפברואר 60 ושימש כמיכלית תדלוק למפציצי מיראז’ 4 של ח”א הצרפתי.
משלחת של ח”א שהגיעה לשאטודון לבחינת חלקי חילוף למטוסי ווטור בספטמבר 68 , ראתה את המטוס באחסנה. המטוס פורק ע”י הישראלים בעזרה של הצרפתים וחלקיו הועברו לארץ בחשאי במטוסי סטרטוקרוזר ונורד . המשלוח האחרון הגיע לרמת דוד ב-30.8.69.
המטוס הורכב ברמת דוד ע”י צוות של אנשי מוסך ווטור בניצוחו של משה שטורם, שגם ביצעו שינוי במערכת הדלק על מנת להתאימה לסטנדרט של דגם A, וכן שינויים אחרים וביקורת. טיסת הבכורה נערכה ע”י יעקב טרנר בתחילת שנת 1970.המטוס יצא מרחבת טייסת תחזוקה ברמת דוד.
הופעל ע”י טייסת 110.
מעיון בהיסטורית התחזוקה של המטוס עולה כי:
בתאריך 24 באפריל 70 נפגע מנ”מ
יצא משירות באפריל 71 עם סגירת מערך הווטור בח”א ובספריו רשומות 398:50 שעות טיסה. הוטס לרפידים שם שימש כמטוס דמה. יותר מאוחר הועבר לקיבוץ כפר גלעדי. כדי לשמש כאנדרטה לטייס הווטורים נפתלי פורת ז”ל
ווטור 29 יוצא לטיסת ניסוי לאחר ביצוע ביקורת בתעשיה האוירית (אוסף עמוס דור) | לאחר נחיתה ברמת דוד (קנה מידה) |