מטאור 17 “צפע”

עריכה ותוספות: אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם: מטאור T.MK.7

יצרן: גלוסטר,האקלקוט,גלוסטרשיר,בריטניה

דגם יצרן: G.43

תולדות המטוס:

רקע:

המטוס הוא מדגם T.Mk 7 שנועד במקורו למשימות הדרכה ועל כן לא נשא חימוש.

חיל האוויר רכש שישה מטוסי מטאור מדגם זה (אינני מתייחס כעת ליתר הדגמים שנרכשו). השניים הראשונים הגיעו ארצה ב- 17.6.53 וחנכו את טייסת הסילון הראשונה באותו היום. היו אלו זוג הסילונים הראשון של חיל האוויר, ובטקס קליטתם המכובד שנערך בבסיס רמת דוד במעמד ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון הוענקו להם מספרי הזנב 13א ו- 14א (א’ מציין אימון) ושמות שנבחרו ע”י רוה”מ “סופה” ו”סער” בהתאמה. מאוחר יותר הגיע הזוג השני: 15 ו- 16 שכונו “רעם”(ולימים שונה השם ל”שפיפון”) ו”ברק” בהתאמה. שנתיים אח”כ בשנת 55 נרכשו זוג נוסף של מטוסי מטאור מדגם 7, שלהבדיל מארבעת קודמיהם, היו מעודפי חה”א הבריטי וסומנו 17 ו-18. שניים מהמטוסים הנ”ל הוסבו למטוסי צילום באמצעות התקנת מצלמה לצילום אנכי.

לגבי מטוס 17:

המטוס יוצר לפי חוזה יצור מס’ (o6/ACFT/6066 C.B. 7(b ליצור 139 מטוסים ונכנס לשירות בחיל האוויר המלכותי הבריטי בתאריך 11.9.52 תחת מס’ זנב WL434. נמכר לחברת גלוסטר בתאריך 29.3.55, שופץ במפעל חברת Flight Refueling בטאראנט ראשטון שבבריטניה ,יצא ארצה בטיסה בתאריך 2 באפריל 55 דרך לה בורז’ה שבפריס כשהוא נושא את מספר ההעברה 111 ,ונכנס לשירות בטייסת הסילון הראשונה. המטוס שירת בטייסת זו פחות מעשור, עד אשר קלטה הטייסת את מטוסי המיראז’ (שחק ) בשנת 1962.

בשנה זו הועבו מטוסי המטאור מטייסת 117 למספר טייסות, כאשר המטוסים דו-מושביים 15, 17 ו-21 (שהיה מדגם 7.5) הועברו לטייסת 107,שם שימשו לאימון מתקדם של חניכי קורס טייס מס’ 36 ו-37.לאחר שנכנסו מטוסי הפוגה לביה”ס לטיסה כמטוסי אימון מתקדם הועברו המטוסים לטייסת 110 שהיתה כזכור טייסת ווטורים, לשמש כמטוסי הדרכה לטייסים צעירים למטוס הווטור. בטייסת זו קיבלו שלושת המטוסים הנ”ל את השמות:”שפיפון”, “צפע” ו”אפעה” בהתאמה. מטוסים אלו שירתו בטייסת 110 עד פברואר 1970. לאחר הוצאתם משירות הועברו המטוסים 15 ו-21 למוזיאון חה”א.

על זנבו של המטוס צויירה צלמית מצלמה ולידה התאריך “21.3.68” -מה המשמעות? ובכן, ביום זה היו שני מבצעים גדולים כנגד פעילות חבלנית של אש”ף: “תופת” (הזכור גם כפעולת “כראמה”) ו”אסותא” .מאחר ופורסם שמטוסי ווטור נטלו חלק פעיל במבצע “תופת” באותו היום סביר להניח שמטאור 17 מאותה הטייסת שהוסב בשנת 55 למטוס לצילום אנכי, זכה להשתתף אף הוא במבצע, כמטוס צילום לצורך הערכת הפגיעות.

לאחר שיצא משירות הועבר כמתנת חיל האויר לקיבוץ דן,ובאוקטובר 2010 הועבר למוזיאון התעופה והחלל במנחת ראשון לציון.
 

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה