פרטי המטוס
דגם: מטאור NF.MK.13
תוכנן ע”י: גלוסטר, בריטניה
דגם גלוסטר: G.47
יצרן: ארמסטרונג וויתוורת’ איירקראפט, בגינטון, קובנטרי, בריטניה
מספר יצרן: 5616
תולדות המטוס
מטוס זה יוצר לפי חוזה מס’ (o6/ACFT/6141 C.B.7(b ליצור 40 מטוסים והופעל כדגם NF.MK.13 לקרב לילה תחת מספר זנב WM366 ע”י טייסת 219 של חיל האויר המלכותי הבריטי מבסיס כברית שבמצרים מה-23 בפברואר 1953 ועד ה-1 בספטמבר 1954, מועד יציאת ח”א המלכותי ממצרים. המטוס הועבר לבריטניה יחד עם יתר מטוסי הטייסת והועבר ליחידת ניסויי החימוש של ח”א המלכותי בבוסקומב-דאון.
בשנת 1956 אישרה ממשלת בריטניה מכירה של שישה מטוסים מדגם NF.MK.13 לקרב לילה לישראל. המטוסים הועברו מבסיס האחסנה שלהם למפעל חברת ארמסטרונג וויתוורת’ בביטסוול ושם שופצו והוסבו לדגם 13. המטוס הועבר ארצה בטיסה ע”י טייס בריטי ב-5 בספטמבר 1956 כשהוא נושא על גופו את אות הקריאה 4X-FNA ואת המספר הסידורי 2156. המטוס נחת בשדה התעופה בלוד והועבר ע”י טייס של ח”א לחצור, ולאחר כמה ימים הועבר לבסיס רמת דוד שם נקלט בטייסת הסילון הראשונה.
המטוס נקלט בטייסת 119 שהוקמה ב-9 באוגוסט 1956 והוחזק בכוננות ליירוט לילה. ב-28 באוקטובר 1956 בשעה 20:00 הוזנק המטוס למבצע “תרנגול” ובו הצוות המבצעי היחיד של הטייסת: צ’אטו צידון והנווט אלישיב ברוש.
ב-19 בפברואר 57 עבר תאונה ותוקן. כשהגיעו מטוסי הווטור לטייסת הועברו מטוסי המטאור לקרב לילה לטייסת 107 ובהדרגה הוצאו משירות. גרוטאת מטוס זה הועבר למוזיאון התעופה בלאשאם שבבריטניה שם הוא שוחזר בעזרת חלקים ממטוסים אחרים ע”י ה-SWWAPS (האגודה לשימור מטוסי מלחמת העולם ה-2).
מיקום נוכחי:
מוזיאון התעופה ב-לאשאם, בריטניה
הועבר ככל הנראה למוזיאון התעופה פימה שליד טוסון, אריזונה