אחד הראשונים: גדעון (גידי) ליכטמן ז”ל

גדעון (גידי) ליכטמן, נולד בניוארק, ניו ג’רסי ב-10 ביוני 1923 למשפחת מהגרים מרוסיה. משפחתו היתה ציונית ואף רכשה אדמה בארץ ישראל במטרה לעלות ולהתיישב אך הדבר לא יצא לפועל. ליכטמן התגייס לזרוע האוירית של צבא ארה”ב בגיל 18, ובימי מלחמת העולם השניה שירת כטייס קרב, טייס ניסוי וכמדריך טיסה. בתפקידו האחרון במלחמה שירות כטייס מוסטנג בטייסת הקרב השלישית (אייר קומנדו)של להק הקומנדו השלישי והשתתף בקרבות בגזרת האוקינוס השקט.

ליכטמן השתחרר מהצבא בדרגת לויטננט ראשון. הוא הצטרף לטייסת הקרב ה-119 של המשמר הלאומי בשדה התעופה של ניוארק כטייס מוסטנג.לאחר מכן למד באוניברסיטה והיה פעיל בתנועת ה”בונים”. בדצמבר 47 שמע נאום של ישראלי בבית כנסת שדיבר על הרעיון הציוני, הביע את רצונו לעזור, ולאחר כמה ימים יצר איתו קשר סטיב שוורץ שהציע לו לשמש כטייס קרב וכמדריך טיסה בחיל האויר הישראלי העתיד לקום.

ליכטמן טס לאמסטרדם, משם לרומא לאחר מכן המשיך לשוויץ ומשם לפראג, ושם פגש את אוטו פליקס (אוריאל דורון) . הוא השתכן במלון ולאחר שמאס בהמתנה פנה לפליקס בבקשה לשחררו. לאחר זמן קצר נשלח לקורס טיס בבסיס ח”א הצ’כי צ’סקה בודיוביצ’ה.

בקורס ביצע טיסות הדרכה עם המדריך פרוקופק במטוס C-2 (1.25 ש”ט), במטוס CS-99 (דגם דו מושבי של ה-S-199) (1.25 ש”ט) ובמטוס קרב S-199(25 דקות).ליכטמן הוערך כ” טייס טוב מאד, כשרוני ואמין.מתאים לתפקיד מוביל גף או כמפקד טייסת”. עוד נכתב בגיליון הציונים שלו כי “נדרשת הדרכה נוספת להשלמת הניסיון בטיסות בגובה רב, מבנה קרבי, ירי בתחמושת חיה ובהפצצה”.

עם סיום הקורס הקצר עלו הטייסים על מטוס C-54 סקיימאסטר שהוביל ארצה נשק ותחמושת במסגרת טיסות מבצע “בלק” ונחתו בבסיס עקרון ב-11 ביוני 48, ולאחר מכן נפגשו בטייסת 101 בבסיס.

ב-8 ביוני 48 , בגיחתו הראשונה במטוס S-199 בחיל האויר (יחד עם מודי אלון ז”ל) הפיל ליכטמן מטוס ספיטפייר מצרי בקרב אויר שהתחולל מדרום לתל אביב. הטייס המצרי,קצין טיס ג’מאל אורפן סייף אל נאסר נטש ונפל בשבי צה”ל. שלושת המטוסים האחרים במבנה המצרי, חמקו והפציצו את תל אביב.
ב-11 ביוני, היה מעורב בתאונה כשבהמראה ראשונה משדה הרצליה במטוס מס’ ד-106 גלגל שמאל נכנס למהמורה והמטוס התהפך על גבו. ליכטמן נפצע בתאונה. הטייסת עברה למנחת בהרצליה ב-5 ביולי 48.

ב-16 ביולי הוזנק לירוט מטוסי קרב מצריים . בין לבין התמנה ליכטמן כטייס ניסוי בטייסת 101.ב-19 וב-20 ביולי 48 בחן 2 מטוסי אויה S-199 שהרכבתם הושלמה בבסיס מס’ 2 במעברות. הוא גם הטיס בטיסת מבחן את מטוס המוסטנג הראשון שהורכב בארץ (ד.191).

ב-22 בספטמבר 48 המריא לבחינת מטוס ד-119.באיזור צפת הבחין במטוס ראפיד של חברת ערב איירווייז הירדנית. לאחר שניסה ליירטו וטייסו לא נענה, ירה בו והטייס ביצע נחיתת ריסוק.

ב-7 באוקטובר הוזנק יחד עם עיזר ויצמן לתקיפת כוחות מצריים בקרב חירבת מאחז. הם נחתו בשעה 10:10.

ב-16 באוקטובר המריא בשעה 16:00 עם אהרון פינקל להפצצת הכוחות המצריים שנסוגו בציר מג’דל-פלוג’ה ליכטמן הטיל 2 פצצות 70 ק”ג על תחנת המשטרה במג’דל.

ב-17 באוקטובר המריא עם סיד אנטין בשעה 12:48 לגיחת פיטרול וצליפה באיזור פלוג’ה. ליכטמן פגע בטנק ואז נפגע במנוע מאש נ”מ. הוא הפנה את מטוסו צפונה ונחת נחיתת ריסוק בעקרון. המטוס נגרע מהסד”כ.

בבוקר 21 באוקטובר המריא במוסטנג עם בוריס סניור לגיחת סיור מעל שדה התעופה באל עריש לאחר שזה הופצץ ע”י מפציצי B-17 של טייסת 69. ב-20 באוקטובר המריא עם סיד כהן במטוס אויה לסיור ראיה מעל רפיח. הם נחתו בשעה 15:28.

ב- 22 באוקטובר ליווה עם רודי אוגרטן מפציצי בי-17 של טייסת 69 בגיחה האחרונה של מבצע “יואב” לפריצת הדרך אל הנגב וסילוקו של הצבא המצרי.
ב-27 באוקטובר בשעה 15:18 המריא במוסטנג ד.191 לגיחה בת שעתיים וחצי שבמהלכה תיצפת על טריפולי ובירות, פנה דרומה והגיע לעזה ולמג’דל ולאחר מכן חזר לבסיסו.

ב-3 בנובמבר בשעה 07:55 בבוקר המריא בספיטפייר ד.132 יחד עם עיזר ויצמן מהרצליה.הם טסו לסיור מעל מג’דל, המשיכו לעזה ולאל עריש, לאל עוג’ה, ביר עסלוג’, חברון, בית ג’וברין ושוב פלוג’ה. חזרו ונחתו בשעה 09:43.

במלחמת העצמאות ביצע ליכטמן יותר מ-90 גיחות קרביות.

לאחר המלחמה חזר לארה”ב ולמד לתואר בחינוך באוניברסיטת מיאמי. הוא לחם כטייס מילואים במלחמת קוריאה, ולאחר מכן לימד היסטוריה ומנהל עסקים בבית ספר תיכון. הוא נישא לאיריס לואיזה בנסון והתגורר בווינטר פארק ובמיאמי שבפלורידה.

באמצע שנות ה-60 חזר לישראל לזמן קצר כטייס ניסוי.

לאחר מכן התגורר בפמברוק פיינס שבפלורידה, בשנת 2014 השתתף בתפקיד עצמו בסרט Above and beyond (סרט תיעודי של המפיקה ננסי ספילברג והבמאית רוברטה גרוסמן אודות טייסי המח”ל בחיל האויר).

גידי ליכטמן נפטר בגיל 94 ב-7 במרץ 2018 . יהי זכרו ברוך.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x