פרטי המסוק:
דגם: S.E.3130 אלואט II
יצרן: S.N.C.A.S.E.,צרפת
מספר יצרן: 1223/91C
תולדות המסוק:
בשנת 1958 נעשה בישראל נסיון חלוצי להפעיל טיסות נוסעים מסחריות במסוקים. היוזמה באה מצד יוסף שידלובסקי, בעל חברת המנועים “טורבומקה” שייצרה את מנועי האלואט, שייסד חברת תעופה בשם “הליטוס” מכספו, לאחר שחברת ארקיע בדקה ומצאה שהענין כולו אינו כלכלי.
שידלובסקי לא קיבל את חוות הדעת של ארקיע שיחה קצרה בין שידלובסקי לשמעון פרס, מנכ”ל משרד הבטחון, פתרה את כל הבעיות. היות וארקיע היתה חברה ממשלתית באותה תקופה, נקראו מנהליה אל פרס והוסבר להם שיש חשיבות לאומית לשיתוף פעולה עם שידלובסקי, לפחות לתקופת נסיון של שנה.
ההסכם הסופי נחתם ב-26 במארס 1958, וסוכם כי ממשלת ישראל ושידלובסקי ישקיעו כל אחד 50% מהמניות, וארקיע תהיה החברה שתפעיל את המסוקים. יחד הקימו את “ארקיע-עליזה” עם שלושה מסוקי אלואט II שהגיעו ארצה בקיץ 1959.
את המסוקים הטיסו טייסים יוצאי טייסת המסוקים של חיל האויר, שעברו הכשרה במפעלי סיד אויאסיון בצרפת, הראשונים בהם היו אלברט עטר ואמיתי חסון (“שפן”), ועם הגעת המסוקים הגיע גם המדריך צרפתי פומה (פ – רפוייה). על אף שהחברה בצעה כמה מאות שעות טיסה בשנה הראשונה לקיומה, היא ספגה הפסדים כבדים, ובסוף 1960 הוחלט על סגירתה. בינואר 1961 הועברו המסוקים לחיל האויר
מסוק 4X-BAA יוצר בשנת 1959 וביצע את טיסת הבכורה כשהוא נושא את סימן הרישום האזרחי הצרפתי F-WIES שהוקצה לו לצורך טיסות הניסוי והרישוי. הועבר ארצה בבטנו של מטוס נורד 4X-FAU של טייסת 103. נרשם במנהל התעופה האזרחית ע”ש ארקיע-עליזה ביוני 59. הועבר לטייסת 124 בח”א ושם קיבל את מספר הזנב 08. שימש לתובלת מפקדים, חילוצים וטיסות סיור עד שהתרסק באגם זוהר בתאריך 16.3.62. חולץ משם ושוקם. התרסק ונמחה בתאריך 23.4.64 בעת טיסת ניווט בגובה נמוך ובמהירות גבוהה באיזור בית ג’וברין.
