ראם 4X-JYT/140

תולדותיו של מטוס תדלוק ששירת בחיל האויר 41 שנה

פרטי המטוס:

דגם: 707-329

יצרן: בואינג, מפעל רנטון, ארה”ב

מספר יצרן: 17625

מספר בקו היצור: 99

מספר בלוק: 2203

קוד תחזוקה: SN0010

טיסת בכורה: 26 בינואר 60

צילום: יששכר רואס

תולדות המטוס:

הוזמן בבואינג ע”י חברת התעופה הבלגית סבנה בתאריך  28 בדצמבר 1955. נגלל במפעל רנטון של בואינג ב-18 בדצמבר 1959  בצבעי סבנה ונושא את סימן הרישום האזרחי הבלגי OO-SJC. נרשם במנהל התעופה האזרחית הבלגית ע”ש זבנה ב-22 בינואר 1960 והוצאה לו תעודת כושר טיסה מס’ 1290.

בואינג 747 OO-SJC בשירות חברת סבנה

נמסר לסבנה בסיאטל  ב-12 בפברואר 1960 והוטס לבריסל יומיים אחר כך.  ב-1 באפריל 1960 חנך את הקו של סבנה למונטראל, ב-7 באפריל את הקו למוסקבה , וב-31 במאי את הקו  בריסל-מילאן- לאופלדוויל שבקונגו הבלגית.ב-9 ביולי 1960 השתתף בפינוי האוירי מקונגו שבו חמישה מטוסי בואינג 707 פינו יותר מ-25,000 אזרחים בלגים בין 9 ל-28 ביולי  ב-1962 טיסות כשהם נושאים לא פחות מ-250 נוסעים בעל מטוס. ולאחר מכן, ב-11 בנובמבר 1960 , חנך את הקו בירות-בריסל.

בשנת 1966 הוחכר לחברת התעופה אייר קונגו עד שנת 1967, ובשנת 1968 הוחכר לחברת התעופה ניגריה איירוויז והוחזר באותה שנה.

ב-2 בדצמבר 1972 חנך את הקו בריסל-מדריד-דואלה, וב-2 באפריל 1973 את הקו בריסל-ניקוסיה-טהרן-סינגפור.

ב-8 בנובמבר 1974 נרכש ע”י חברת התעופה הבלגית סובלאייר, כשבאותה עת היו רשומות בספריו 49,820 שעות טיסה. הוחכר חזרה לסבנה באותו יום  וב-13 באפריל 1976 חנך את הקו בריסל-אתונה-דמשק. נרכש חזרה ע”י סבנה ב- 6 באוקטובר 1977.

ב-14 באוקטובר 1977 נרכש ע”י התעשיה האוירית  ונרשם על שמה במנהל התעופה האזרחית בארץ תחת סימן הרישום 4X-BYT שהוקצה לצורך טיסות הניסוי. סימן הרישום הבלגי בוטל . באותה עת צבר המטוס 56,775 שעות טיסה.

לאחר ביצוע ביקורת והתקנות הועבר לחיל האויר בשנת 1978 וקיבל את מס’ הזנב 137, שהוחלף ל-140 באותה שנה. בשנת 1980 הוחזר לתעשיה האוירית להתקנת מערכות מודיעין, ולאחר טיסות הניסוי אוחסן בנתב”ג. עד לאותה עת צבר המטוס  56,999 שעות טיסה. אז נבחר להיות המטוס הראשון אליו הועברה מערכת התדלוק באויר “סלט ירוק” ממטוסי הענק.

ראם 140 בטיסת ניסוי תדלוק של קורנס

חזר לשירות בטייסת 120 בבסיסה בנתב”ג בשנת 1985 , ושימש מאז כמיכלית תדלוק מעופפת. עד דצמבר 1996 צבר 58,598 שעות טיסה, ובשנת 2000 כבר צבר 60,903 שעות. בשנת 2006 הוחזר לתעשיה האוירית ושם הוחלפו מנועיו במנועי JT3D-3B . עבר עם הטייסת לבסיס נבטים ב-25 באוגוסט 2008, ויצא משירות עקב גילו המתקדם במרץ 2019.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אוהד צוויגנבום
אוהד צוויגנבום
9 months ago

במהלך צפיה בסרט ״סבנה״ שמתי לב לרישום המטוס שמופיע על לוח המחוונים שמול קברניט המטוס – לרגע קט, בטרם הוא מיטשטש – ומתברר שזהו המטוס בו צולמו סצנות הקוקפיט בסרט.

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
1
0
Would love your thoughts, please comment.x