ראם 4X-JYT/140

פרטי המטוס:

דגם: 707-329

יצרן: בואינג, מפעל רנטון, ארה”ב

מספר יצרן: 17625

מספר בקו היצור: 99

מספר בלוק: 2203

קוד תחזוקה: SN0010

טיסת בכורה: 26 בינואר 60

צילום: יששכר רואס

תולדות המטוס:

הוזמן בבואינג ע”י חברת התעופה הבלגית סבנה בתאריך  28 בדצמבר 55. נגלל במפעל רנטון של בואינג ב-18 בדצמבר 59  בצבעי סבנה ונושא את סימן הרישום האזרחי הבלגי OO-SJC. נרשם במנהל התעופה האזרחית הבלגית ע”ש זבנה ב-22 בינואר 60 והוצאה לו תעודת כושר טיסה מס’ 1290.

נמסר לסבנה בסיאטל  ב-12 בפברואר 60 והוטס לבריסל יומיים אחר כך.  ב-1 באפריל 60 חנך את הקו של סבנה למונטראל, ב-7 באפריל את הקו למוסקבה , וב-31 במאי את הקו  בריסל-מילאן- לאופלדוויל שבקונגו הבלגית.ב-9 ביולי 60 השתתף בפינוי האוירי מקונגו שבו חמישה מטוסי בואינג 707 פינו יותר מ-25,000 אזרחים בלגים בין 9 ל-28 ביולי  ב-62 טיסות כשהם נושאים לא פחות מ-250 נוסעים בעל מטוס. ולאחר מכן, ב-11 בנובמבר 60 , חנך את הקו בירות-בריסל.

בשנת 66 הוחכר לחברת התעופה אייר קונגו עד שנת 67, ובשנת 68 הוחכר לחברת התעופה ניגריה איירוויז והוחזר באותה שנה.

ב-2 בדצמבר 72 חנך את הקו בריסל-מדריד-דואלה, וב-2 באפריל 73 את הקו בריסל-ניקוסיה-טהרן-סינגפור.

ב-8 בנובמבר 74 נרכש ע”י חברת התעופה הבלגית סובלאייר, כשבאותה עת היו רשומות בספריו 49,820 שעות טיסה. הוחכר חזרה לסבנה באותו יום  וב-13 באפריל 76 חנך את הקו בריסל-אתונה-דמשק. נרכש חזרה ע”י סבנה ב- 6 באוקטובר 77.

ב-14 באוקטובר 77 נרכש ע”י התעשיה האוירית  ונרשם על שמה במנהל התעופה האזרחית בארץ תחת סימן הרישום 4X-BYT שהוקצה לצורך טיסות הניסוי. סימן הרישום הבלגי בוטל . באותה עת צבר המטוס 56,775 שעות טיסה.

לאחר ביצוע ביקורת והתקנות הועבר לחיל האויר בשנת 78 וקיבל את מס’ הזנב 137, שהוחלף ל-140 באותה שנה. בשנת 80 הוחזר לתעשיה האוירית להתקנת מערכות מודיעין, ולאחר טיסות הניסוי אוחסן בנתב”ג. עד לאותה עת צבר המטוס  56,999 שעות טיסה.

חזר לשירות בטייסת 120 בבסיסה בנתב”ג בשנת 85 , ושימש מאז כמיכלית תדלוק מעופפת. עד דצמבר 96 צבר 58,598 שעות טיסה, ובשנת 2000 כבר צבר 60,903 שעות. בשנת 2006 הוחזר לתעשיה האוירית ושם הוחלפו מנועיו במנועי JT3D-3B . עבר עם הטייסת לבסיס נבטים ב-25 באוגוסט 2008, ויצא משירות עקב גילו המתקדם במרץ 2019.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *