הפלת ארבעה מיג 21 מצריים, 5.6.67

טייסת 119 מפילה מיגים מצריים בבוקר פתיחת מלחמת ששת הימים

עם פתיחת מבצע “מוקד” ישבו סרן איתן כרמי ז”ל, שהיה אז סמ”ט א’ של טייסת 119 וסגן גיורא רום במטוסי השחק שלהם (מספרי זנב 66 ו-03) משעת בוקר מוקדמת בכוננות בליין הירוט.איתם המתינו אברהם שלמון ומנחם שמול. המטוסים היו מצויידים בדלק פנימי מלא, שני בידונים 1300 ליטר, וחמושים בשני טילי שפריר 1.

גיורא רום בכוננות בתא הטייס של המיראז’ (ארכיון צה”ל)

סיפר כרמי:1

“חזיתי בהמראת מטוסי התקיפה של הבסים + ווטורים מהתא בעמדה, ועם השקט שהשתרר לאחר התרחקות המטוסים התחלתי להבין שהענין רציני. הישיבה התארכה עד לאחר חזרת המטוסים ונחיתתם. ההרגשה היתה גרועה משך כל זמן ההמתנה, הידיעה שכעת המטוסים מושכים, משחררים פצצות וצולפים, והדווחים שנשמעו לאחר מכן שקטעו אח השקט המפליא ברדיו כמעט והטריפו. ספרתי את מספר המטוסים בצלע עם הרוח ומשנוכחתי שכולם ישנם, נגולה אבן כבדה מהלב.”

בשעה 09:10 הגיעה הודעת “זנק”. הטייסים הניעו במהירות, הסיעו למסלול ההמראה תוך שהמגדל נותן להם עדיפות, הפעילו את המבערים האחוריים והמריאו לדרום-מערב לכיוון בסיס ח”א המצרי אבו סואר. הם נסקו לגובה 25,000 רגל וטסו בטיסה ישירה למטרה כדי לחסוך בדלק. את השדה תקפו באותה עת מטוסי מיסטר של טייסת 116 ומטוסי מיג 21 שהוזעקו למקום כבר הצליחו להפיל את מטוס המיסטר של סרן דן מנור שנפל בשבי.

עם הגיעם לאיזור החל הזוג שאותו הוביל איתן כרמי בפיטרול הגנת שטח מעל לשדה ולאט לאט הנמיכו. בהגיעם לגובה 12,000 רגל הבחין כרמי במטוס MiG-21PF מתחיל בהמראה על המסלול המקביל שלא נפגע. כשגיורא רום מחפה על זנבו צלל כרמי על המיג שפנה לכיוון דרום תוך כדי נסיקה. הוא התארגן מאחורי המיג, שיגר טיל שפריר שלא פגע, לאחר מכן שם עליו את ה”פיפר” (כוונת) במרחק 250 מטר, ירה צרור קצר ושוב לא פגע. הוא צימצם את הטווח, התקרב למרחק 200 מטר, טייס המיג הבחין בשחק המתקרב והפך הטייה ימינה, אך באותה שנייה לחץ כרמי על ההדק. צרור פגזי ה-30 מ”מ שנורה מזוג תותחי הדפה של השחק פגע במיג פגיעה ישירה והוא נדלק, נכנס לסיחרור ימני ונכנס לאדמה.

שחק 66 (הדמיית מחשב)

זוג השחקים פנה חזרה לשדה בגובה 1000 רגל וחיפש טרף נוסף. שמי השדה התמלאו פתאום במיגים. גיורא רום גילה מיג 21 המנסה להתיישב על זנבו של שחק מזוג של טייסת 117, התארגן עליו, ירה והמיג התפוצץ.

לאחר מכן גילה הצמד זוג מיגים נוסף. גיורא רום הפיל אחד מהם ואילו כרמי לקח את המיג השני, חלף אותו ב-180 מעלות ולאחר מספר תמרונים במבער אחורי מלא ובגובה נמוך התקרב למיג לטווח 600 מטר. כרמי ירה על המיג בזוית צידוד גבוהה ועם היסט כוונת קדימה ולא ראה פגיעות. עקב מחסור בדלק הוא ניתק מגע.

סיפר כרמי: 1

“הדלק התקרב למינימום. זמן לא היה. טווח 600, כוונת עם היסט קדימה עקב זוית הצידוד הגבוהה וצרור קצר. לא נראו פגיעות. ניתקתי מגע עקב כמות דלק מתחת למגבלה. ריצה בגובה 0 עם מבער לפתיחת טווח עד איזור התעלה ומשם טיפוס ל-35,000 רגל.

מס’ 2 ירה על מיג  שלישי, אולם לא נראו פגיעות, וניתק אף הוא מגע וחזר הביתה.

בדרך הביתה בעיות דלק.

ירי של השפריר השני שנשאר ע”מ להקטין את הגרר, (הראשון שוגר על המטוס שהמריא מהשדה), ונחיתה בחצרים ברמת דלק נמוכה מאד, תדלוק וריצה הביתה.”.

לאחר מכן התברר שהמיג שכרמי ירה עליו בטרם ניתק מגע נפגע ונפל, וההפלה נזקפה לזכותו

הערות המערכת:

  1. כפי שסיפר בחוברת “מלחמת ששת הימים” הוצאה פנימית של טייסת 119

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x