פרטי המטוס:
דגם: הדסון Mk.IIIA
יצרן: לוקהיד, ארה”ב
דגם יצרן: L-414-56
מספר יצרן: 6477
מס’ חא”א: 41-36988
מס’ ח”א המלכותי: FH187
תולדות המטוס:
התקבל להרכבה בחברת CAC ב-6 במאי 1942, וקיבל מספר זנב A16-226. לאחריה התקבל ב-28 במאי ביחידת התחזוקה מס’ 1 בלאוורטון. ב-3 ביוני הועבר ליחידת התחזוקה מס’ 5 , וב-11 ביולי הוצב בטייסת חיל האויר המלכותי האוסטרלי מס’ 13. באותו יום הועבר ליחידת התחזוקה מס’ 1 להתקנת מיכלי דלק ושמן רזרביים.
ב-22 ביולי, בעת שהסיע בבסיס דאלי ווטרס, קרס משכך הגלגל האחורי ונגרם נזק לחציץ האחורי. הוחזר לטייסת 13 ב-10 באוגוסט. ב-13 בנובמבר בשעה 17:20 בעת שהסיע בבסיס בירדום בעת סופת חול אחרי מטוס אחר, נפל לתעלת ניקוז ,כן הנסע הימני קרס, נגרם נזק לכן הנסע ולמדחף. הועבר לתיקון ב-16 בנובמבר והוחזר לטייסת ב-9 בימואר 1943.
ב-18 במרץ 1943 הועבר ליחידת התחזוקה מס’ 1 בלוורטון להרכבת מכ”מ ASV, וב-27 באפריל הועבר ליחידת התחזוקה מס’ 5. בסיום העבודות הועבר לטייסת מס’ 2.
ב-19 בינואר 1944 הועבר ליחידת התיקונים וההנצלה מס’ 4, וב-11 בפברואר הועבר ליח’ התחזוקה מס’ 1. ב-13 במרץ הועבר למוסכי חברת התעופה ANA בפראפילד להסבה למטוס אמבולנס. ב-22 במאי הועבר ליח’ התחזוקה מס’ 1 להרכבת ציוד זע”ט. ב-28 במאי הוצב ביחידת הפינוי האוירי מס’ 2 בפורסט גרין כשמסומנים עליו צלבים אדומים.
ב-7 באוגוסט 1945 הוצב בגף תצפיות. ב-7 במאי 1946 הועבר ליח’ התחזוקה מס’ 2 , וב-1 באוקטובר הועבר יצא משירות והועבר לאחסנה בבסיס ריצ’מונד. הוצע למכירה ב-27 באוגוסט 1946 נמכר לחברת יורופאן אייר טרנספורט מסידני ב-24 בספטמבר 1947 תמורת 1,000 ליש”ט, ונאסף ע”י הרוכש ב-25 בנובמבר, וקיבל את סימן הרישום האזרחי VH-BIA ב-17 בדצמבר 1947.
ב-29 בינואר 1948 הוגשה לרשויות בקשה מאת חברת יורופראן אייר טרנספורט לשימוש במטוס בטיסות אל מעבר לים כמטוס ל-14 נוסעים ו-3 אנשי צוות. לאחר שהאישור ניתן, הוטס לאתונה עם נחיתות ביניים רבות עקב תקלות.
בחודש יוני 1948 נבדק ע”י מפקחי רשות התעופה האזרחית האוסטרלית שמצאו שמערכת החשמל של המטוס היתה במצב ירוד. המערכת תוקנה ע”י חברת קרטיס מאסדן איירקרפטס. בנובמבר 1948 הוכרזה חשרת “יורופאן אייר טרנספורט ע”י רשות התעופה האזרחית כ”לא קיימת וירטואלית”. ב-29 בנובמבר הועברה הבעלות לרנה ג’וריו מסידני, בסיסו של המטוס היה בקאמדן.
ב-19 בינואר 1949 עברה הבעלות לניקולס מרסלו, מקינגס קרוס שבמחוז ניו סאות ויילס. באותו יום הודיע מרסלו לרשויות כי הוא עומד להטיס את המטוס אל מעבר לים. במרץ 1949 עזב את אוסטרליה בטיסת שכר לישראל. תוקף תעודת כושר הטיסה שלו פג ב-22 באפריל 1949 עקב “מכירה לא תקינה בחו”ל ” וסימן הרישום בוטל באוקטובר 1949.
המטוס הגיע ארצה ונכנס לשירות בחיל האויר בטייסת 103 תחת מס’ זנב 2603. בסופו של דבר, לא תרם דבר, כמו מטוסי ההדסון האחרים שנרכשו באוסטרליה, לפעילות חיל האויר.יצא משירות בתחילת שנות ה-50.