פרטי המטוס:
דגם: ווטור IIN
יצרן: סוד אויאסיון, צרםת
מספר יצרן: 55
טיסת בכורה: 12 בנובמבר 1957
מספר ח”א צרפת: 327
תולדות המטוס:
המטוס סופק רישומית לחיל האויר הצרפתי בתאריך 13 בינואר 1958, לאחר שיוצר לפי חוזה עם ממשלת ישראל, והיה חלק ממבנה בן ארבעה מטוסים שהמריא ארצה מבסיס טור של ח”א הצרפתי ב-3 באפריל 1958,נחת לתדלוק בטבסה שבאלג’יריה ולמחרת המשיך ונחת בחצור.המטוס הוטס ע”י יחזקאל סומך והנווט ארז.
הוצב בטייסת 119 בתל נוף כמטוס קרב אלראות. בתאריך 21 באפריל 1963 התנגש באויר עם פוגה 76. הונחת בשלום ונשלח לשיפוץ. עם סגירת הטייסת באוגוסט 1963 לקראת הגעת מטוסי המיראז’, הועבר לטייסת 110 בבסיס רמת דוד.שימש כמטוס תקיפה ,כולל במלחמת ששת הימים.
להלן חלק מהגיחות שבוצעו במטוס במלחמה:
5.6.67 הוטס ע”י שלמה קרן/שבתאי בן שוע בהובלת מבנה “בניאס” לתקיפת בסיס ח”א המצרי אבו סואר.
6.6.67 הוטס ע”י גדעון מגן/אלכסנדר ענבר בהובלת מבנה “ויסלה” לתקיפת בסיס ח”א העירקי H-3
7.6.67 הוטס ע”י בן ציון זהר /אורי טלמור בהובלת מבנה “יאור” לתקיפת ש”ת קהיר מערב.
8.6.67 הוטס ע”י גדעון מגן בהובלת מבנה “ויסלה” לתקיפת שיירת שריון מצרית בסיני
9.6.67 הוטס ע”י גדעון מגן/מנחם עיני בהובלת מבנה “ויסלה” לתקיפת מוצבים סוריים בגזרה הדרומית של רמת הגולן.
——–
מעיון בהיסטורית התחזוקה של המטוס עולה כי בינואר 1968 פגעה קצה הכנף של המטוס במכונית. נגרם נזק סוג 2. המטוס תוקן. ב-22 באפריל 1970 נפגע מנ”מ בעת תקיפה בגזרת תעלת סואץ. ב-9 בספטמבר 1970 נפגע מציפרים.
כשיצא משירות עם סגירת מערך הווטור בח”א, הוטס לבסיס רפידים ושם שימש כמטוס דמה. עם פינוי הבסיס בהתאם להסכם השלום עם מצרים-פוצץ.