תאונת שחק 05

פרטי המטוס:

דגם: מיראז’ IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

מספר יצרן: 3

מספר בקו היצור של מטוסי המיראז’ לישראל: CJ-3

מספר גוף: 55F

תיאור האירוע:

כתב על התאונה עודד מרום למגזין “על בטוח” (שהיה מגזין בטיחות טיסה בחיל האויר) בשנת 1970:

סרן עמוס עמיר המריא ביום 11 בדצמבר 63 בשחק 05 של טייסת 101 לגיחת אימון במטווח שהיה בין פלמחים ואשדוד, לקראת תצוגת אש. בן זוגו היה סרן רן רונן (פקר) . המטוסים היו חמושים בפצצות אימון מבטון ובתחמושת לא נפיצה.

לאחר שני יעפי הפצצה ושני יעפי צליפה, החל הזוג לחזור לנחיתה בחצור. ליד אשקלון, הבחין עמוס עמיר באובדן כוח מנוע, וחשב שהדלק במטוסו אזל. הוא החזיר את המצערת למצב אחורי, וניסה פעם אחת להתניע מחדש את המנוע. הניסיון לא צלח.

הגובה היה כבר 3,000 רגל. הוא דיווח למוביל על כיבוי המנוע ובינתיים הלכה המהירות וירדה. עמיר החליט שינסה להניע פעם נוספת , ושמר על מהירות 250 קשר תוך כדי גלישה. אולם הגובה הלך וירד והוא החליט שינטוש את המטוס כשיגיע לגובה 800 רגל.

הוא התישב זקוף בתא, אסף את רגליו לאחור, ובגובה 800 רגל משך בידית העליונה של כיסא המפלט. כשנפרדה חופת תא הטייס הוא חש ברוח חזקה, אולם המסך שכיסה את פניו (המסך מחובר לידית ונפרש בעת המשיכה) הגן על פניו ואז הוא נפלט החוצה עם כיסא המפלט (שמופעל ע”י חומר נפץ), ולאחר כמה גלגולים באויר התיצב, ולאחר שנפרד מכיסא המפלט, נפתחה חופת מצנח הטייס.

עמיר נחת בשדה חרוש וחולץ ע”י מסוק.

ועדת החקירה שמונתה לבדיקת נסיבות התאונה מצאה שמנוע המטוס הורכב בצורה לא תקינה כשהמטוס היה בביקורת תחזוקה בתעשיה האוירית.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x