פרטי המטוס:
דגם: C-46A-50-CU קומנדו
יצרן: קרטיס רייט, מפעל בפאלו, ניו יורק, ארה”ב
מספר יצרן: 30575
מספר גוף: CU1111
מספר חא”א: 42-101120
תיאור האירוע:
ב-17 במרץ 1949 בשעה 14:00 המריא מטוס הקומנדו של טייסת 106 מ “שדה אברהם”, מנחת שהוכשר כ-55 ק”מ מצפון לאילת לצורך הטסת כוחות וציוד לכיבוש הנגב במבצע “עובדה”. הטיסה היתה במסגרת פינוי כוחות וציוד שהשתתפו במבצע “עובדה” במסגרת ההערכות החדשה של צה”ל בנגב, ויעדה היה בסיס ח”א עקרון (כיום תל-נוף).
קברניט המטוס היה פסח טולצ’ינסקי, טייס המשנה אדי קפלנסקי, האלחוטאי ז’ק סמית, והנווט בנימין סטורי. המטוס נשא תשעה נוסעים, מיכל מים במשקל 100 ק”ג, 187 ארגזי מוקשים במשקל 3,478 ק”ג ותחמושת.
מיד לאחר ההמראה החלו להשמע דפיקות חזקות וקולות נפץ ממנוע שמאל. כשהיה המטוס בגובה 50 רגל מעל לשדה הכריז הצוות חירום והחל בפעולות לנחיתה אבל המטוס הזדקר ונחת נחיתת ריסוק, ופגע בקרקע בצידו השמאלי, מנוע שמאל עף מהמטוס ואז פגע המטוס בקרקע על צידו הימני, הסתובב ב-90 מעלות ונעצר.
כמה מהנוסעים ואחד הטייסים נפצעו פצעים קלים וכולם פינו את המטוס שהחל לבעור כתוצאה מדלק שזרם מצינורות פגועים. לאחר 15-20 דקות החלו להתפוצץ המוקשים והתחמושת .
הפצועים פונו במטוס וידג’און ובמטוס ראפיד בשעה 17:50. ועדת החקירה קבעה אמנם כי הסיבה לתאונה היתה כשל במנוע שמאל אך את המנוע לא מצאו. הוועדה גם קבעה שלקברניט ולטייס המשנה לא היו המיומנויות הדרושות להטסת המטוס.
לאחר שנים רבות נאספו השרידים והועברו למוזיאון חיל האויר.